تاریخ : يکشنبه 17 تير 1403
کد 7601

جذب سرمایه‌گذار، نیاز ضروری این روزهای اصفهان

مسئولان بهبود محیط کسب‌وکار در شرایط استان تغییر ایجاد کنند

در راستای مصوبات یک‌صد و سی‌امین نشست شورا گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان اصفهان جلسه شرح وظایف مسئولان بهبود محیط کسب‌وکار دستگاه‌های اجرایی در استان اصفهان، با حضور رئیس اتاق بازرگانی اصفهان و مسئولان استانداری با نمایندگان دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، در خصوص وظایف مسئولان بهبود محیط کسب و کار دستگاه‌های اجرایی، اظهار کرد: مسئولان بهبود محیط کسب و کار وظیفه دارند در شرایط استان تغییری ایجاد کنند، بر اساس آمار پژوهش‌های مجلس در حال حاضر استان اصفهان رتبه ۲۳ امنیت سرمایه‌گذاری کشور را دارا است، اصفهان که همواره سرآمد بوده الان در شرایطی قرار دارد که ۲۲ استان گزینه‌های بهتری نسبت به آن برای سرمایه‌گذاری هستند.
وی افزود: توجه کنید این آمار نسبت به کشورهای دیگر نیست اکنون شرایطی پیش‌آمده که نمی‌توانیم حتی خودمان را با استان‌های دیگر مقایسه کنیم ما مسئولان اصفهان را با شرایط بد تحویل گرفتیم؛ اما تغییری هم در این وضعیت ایجاد نکردیم و قرار است این اصفهان را به نسل آینده تحول دهیم، اکنون شرایط اصفهان مناسب نیست و قول‌های مسئولان استانی و کشوری در برابر بخش خصوصی چاره‌ساز نیست.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با تأکید بر اینکه فعالان اقتصادی سرمایه‌گذاری در استان‌های دیگر را ترجیح می‌دهند و این بلایی است که ما به وجود آورده‌ایم، گفت: اکنون باید برای این مرثیه راه‌حل پیدا کنیم و با کمک همدیگر کاری کنیم تا سال آینده از صعود رتبه‌مان حرف بزنیم. اصفهان دیگر قابلیت رشد و توسعه ظرفیت ندارد و باید از فکر توسعه استان بیرون بیاییم، مشکلات باید ریشه‌یابی شوند.
وی خاطرنشان کرد: لازم است نگاه به بخش خصوصی تغییر پیدا کند، رانت‌خواران وجود دارند؛ اما عمده جامعه این‌گونه نیستند. باید دست سوءاستفاده‌گران کوتاه شود. متأسفانه سرمایه‌گذاری در استان اصفهان شرایط بدی دارد و درصد آن منفی است، اگر بخواهیم با فرایندهای گذشته پیش برویم به جایی نخواهیم رسید، اکنون کسی باید ما را از خواب بیدار کند تا از مسیر اشتباه بازگردیم، وقتی قانون مصوبات مجلس اجرایی نمی‌شود؛ یعنی در سخت‌ترین روزها هستیم. سال گذشته ۴۰۰ بخشنامه در حوزه تجارت بین‌الملل داشتیم که هنوز اجرا نشده است، درصورتی‌که بخشنامه‌ای شب مصوب و صبح اجرایی می‌شود که نشان از رانت بازی می‌دهد.
کشانی تصریح کرد: در حال حاضر باید به‌جای توسعه صنایع آلاینده و آب‌بر و... به فکر توسعه صنایع هایتک باشیم، جلوی کسب‌وکار کوچک نباید گرفته شود، زمانی فرارسیده تا از بخشنامه‌ها یا دستورالعمل‌ها خارج شویم و به دنبال راه‌حل‌ها برویم، اکنون شرایط کشور بد و شرایط اصفهان وحشتناک است. سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب‌وکار از اصفهان خارج می‌شوند، قطعاً اگر یک دلیل برای انجام کاری باشد، انجام می‌شود و اگر نخواهیم نمی‌شود. کارهای ما باعث شده راه‌حلی برای آیندگان وجود نداشته باشد، مسئولان بهبود محیط کسب و کار دستگاه‌های اجرایی اگر با وجود شرایط موجود توانایی دارند، سمتشان را بپذیرند اگر نه استعفا دهند.
 
محمود حقیقت سرشت، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، ضمن دعوت به حضور پرشور در انتخابات پیشرو، اظهار داشت: ما جمعه مهمی را در پیش داریم، همه باید همت کنند تا مشارکت حداکثری داشته باشیم. انتخاب از یک فرد تا بخش‌های بزرگی حقوقی شروع می‌شود، هرکدام از ما تجربه انتخابات موفق و غیر موفق را داشته‌ایم، اما اکنون اینکه چه کسی انتخاب شود مهم نیست، در حال حاضر مشارکت حداکثری مهم است. قطعاً انتقادات سازنده خوب هستند و باید برای اثربخش‌بودن بیان شوند؛ اما گاهی انتقادات به‌خوبی بیان نمی‌شوند و نیاز است آنها را به گفت‌وگوی سازنده تبدیل کرد. باید در اتاق بازرگانی بخشی وجود داشته باشد تا تکالیف دستگاه‌ها، شاخص‌ها و فرایندها را ببیند و مهندسی شده فکر کند، در این راستا وجود ابزارهای خوب نیاز است، تسهیل فرایند در صورت اتفاقات مهندسی شده رقم خواهد خورد.
وی با بیان اینکه بهبود کسب‌وکار مهم و قانون بهبود محیط کسب‌وکار نیز مهم‌تر است و باید اقدامات مهمی در این زمینه انجام شود، افزود: راه‌حل گمشده ما در اتفاقاتی که قبلاً رخ‌داده، وجود داشته؛ زیرا سال ۱۳۹۰ قانون بهبود کسب‌وکار شکل‌گرفته در بخش خصوصی وجود داشته است، اگر دقت کنید متوجه خواهید شد حاکمیت در خصوص اثرگذاری بخش خصوصی مقید بوده؛ اما تاکنون خیلی اتفاق خوشایندی نیفتاده است اکنون باید همه دستگاه‌ها توجه و همت کنند تا به مرحله اجرا برسد.
 
 احسان شهیر، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان، تصریح کرد: اگر بخواهیم در زیست‌بوم کسب‌وکار تنفس خوبی کنیم، باید سهم خودمان را در حال خوب ایفا کنیم و اگر بخواهیم این زیست‌بوم امانت، برای آیندگان قابل‌تنفس باشد، باید سهم خودمان را پیدا کنیم. برخی از همکاران دولتی ابعاد و خدمات اتاق را نمی‌شناسند و نمی‌دانند چه مسائلی را می‌توانند با اتاق حل کنند، باید وظایف همگان را بشناسیم و سهم خودمان را بدانیم و در مسیر درست با شتاب متناسب اما هماهنگ حرکت کنیم تا زیست‌بوم خوبی برای اصفهان رقم بخورد.
 
 محمد نمکی زاده، رئیس اتاق اصناف استان اصفهان، در ادامه نیز بیان کرد: در استان همواره دردهای کهنه مداوم تازه می‌شود و به نظر خیلی تفکرات برای آنها وجود ندارد، در حال حاضر ۴۰۰ هزار واحد صنفی در استان داریم که مدیریت ۱۳۰ هزار واحد صنفی بدون پیشینه‌ به اتاق اصناف سپرده شده و اکنون باید با وجود شرایط موجود چراغ همه را روشن نگه داریم. مشکل ما این است زنجیره صنفی به‌صورت کامل در اختیار ما یا ارگانی مشخصی نیست و اصناف حلقه آخر است، فقط باید مشکلات را بشنویم و نمی‌توانیم آنها را حل کنیم.
 وی با تأکید بر اینکه امروز مجموعه‌های ما در تأمین نیروی انسانی دچار مشکل هستند، گفت: اکنون نیروهای فنی ما به شهرهای دیگر می‌روند، اصفهان توسعه‌ای پیدا نکرده است و این مسئله دردناک است و باید درمان شود، در سال گذشته ۱۰۳۰ جلسه برون‌سازمانی رفتیم برایند و نتیجه‌ای نداشت، تاکنون ۱۷ مرتبه استعفا دادم؛ اما قرار نیست رها شوم، لازم است یکبار برای همیشه در استان تصمیم درست بگیریم، اکنون باید از بین ۳۱ استان رتبه ۳۱ امنیت سرمایه‌گذاری کشور را داشتیم، چون خودمان به خودمان بد کرده‌ایم.
 رئیس اتاق اصناف استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر هیچ صنفی از پیشرفت و عملکرد راضی نیست، ما شرمنده اصناف هستیم، اکنون گوشت قرمز که در دو ماه گذشته کیلویی ۴۵۰ هزار تومان بود به ۸۵۰ هزار تومان رسیده است و من مسئول هستم، امروز در شرایطی هستیم که سلطان کله‌پاچه داریم و به تهران قاچاق می‌شود، توزیع مرغ و گوشت دستوری است؛ اما باوجود توزیع مرغ به‌صورت سامانه‌ای در رهتاب ۵۰ تخلف اعلام شده، بنابراین از ماست که بر ماست.
 وی در ادامه با اشاره به خدمات اصناف، توضیح داد: شهرستان اصفهان ۸۵ اتحادیه و ۱۳۰ هزار واحد صنفی دارد که فعالیت آنها در سه حوزه عرضه، توزیع و خدمات است، اصناف بزرگ‌ترین تشکل اصفهان شناخته می‌شود و در همه زمینه‌ها فعال است، بخشی تحت عنوان مدیریت بازرسی داریم که رصد و پایش می‌کند و هشدارهای مختلف می‌دهند که چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. سپس بعد چند مرحله با ورود تعزیرات و دادستانی اقدامات خود را انجام می‌دهد، مجوزهای ما دررابطه‌با سامانه نوین اصناف است، هر فردی می‌خواهد پروانه کسب دریافت کند باید به سامانه مراجعه کند، سپس در مرحله آموزشی ۲۴ ساعت غیرحضوری و ۶ ساعت حضوری آموزش می‌بینند و مراحل دریافت مجوز به‌سرعت طی خواهد شد و فقط سالیانه عضویت پرداخت می‌کند.
 
محمدرضا جبارزارع، مدیر عامل همگام خودرو آسیا و عضو اتاق اصفهان نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه اکنون درگیر سندرم قانون‌گریزی شده‌ایم، اظهار کرد: ما از واحدهایی هستیم که پول فروش محصولاتمان را یک سال قبل از مشتری می‌گیریم، اما بانک‌ها چک‌های ما را نقد نمی‌کنند بعد شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است، درحالی‌که ما یک کاری را نمی‌توانیم بدون نقص انجام دهیم، هیچ‌کدام دولت‌هایی که بعد از انقلاب روی کار آمدند، تولید را مهم ندانستند، خسارت بهبود مستمر داده نمی‌شود، اگر در دارایی حساب‌ها یک روز دیر شود حساب‌ها مسدود خواهد شد درحالی‌که خرید دین انجام نمی‌شود.
 وی افزود: به نظر من در اتاق بازرگانی و استانداری لازم است کارگروهی خارج از کمیسیون‌ها تشکیل و از عدم اجرای قانون آسیب‌شناسی شود، ۱۳ سال از قانون بهبود محیط کسب‌وکار می‌گذرد؛ اما اقدامی انجام نشده تا کسی تشویق یا تنبیه شود، امروزه ما جهشی نداریم، در مملکت نفت‌خیز گازوئیل نداریم و این تفکرات معنی ندارد، کاری اساسی باید انجام شود.
 
در ادامه مهدی ارجمندی، معاون دادستان و نماینده بهبود محیط کسب‌وکار دادگستری استان اصفهان، با تأکید بر اینکه در اجرای قانون ضعف داریم، بیان کرد: ظرفیت حوزه دادستانی در حوزه ترک فعل مدیران مشخص است؛ اما با همدیگر تعارف داریم باید توجه شود تکلیف قانونی در اجرای قانون چیست، در عدم پیگیری مسئولان گلایه‌مند هستیم در دادستانی مقادیری که فعالان اقتصادی دارند مطرح است، مدل‌های ما باید تعریف شود، نباید تابع و خود نظر ده باشیم. اگر قوانین اجرا شود باید تمرکز بر تولید و اشتغال باشد، همچنین اگر دستگاهی اقدام قانونی را انجام نمی‌دهد باید گزارش شوند ما باید بدانیم سهمان در اقتصاد و اشتغال چه بوده، رتبه ۲۳ سرمایه‌گذاری برای اصفهان زیبنده نیست، موانع باید جمع‌بندی شود.
 
شاهین آذری، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اینکه اگر کشور به سمت صنعت حرکت کرده از اصفهان شروع شد، افزود: ذوب‌آهن پایه صنعت کشور است و باید مشخص شود که توسعه صنعتی می‌خواهد یا نه اگر می‌خواهد باید با حفظ واحدهای موجود اتفاق بیفتد؛ اما اگر می‌خواهیم عقب نیفتیم باید شعار و عمل ما یکی باشد.
 وی اضافه کرد: یک‌سری مسائل اقتصادی ملی است، اگر بخواهیم خودمان را نجات دهیم راه‌حل آن صنعتی‌شدن است که برای توسعه صنعتی نیاز به یک‌سری ابزار داریم. در دستگاه‌های اجرایی استان همراهی لازم برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد، با وضع موجود در چند سال آینده با عدم وجود کارشناسان در بدنه‌های دستگاه‌ها مواجه خواهیم شد، بنابراین کمیته‌های کارشناسی باید مسائل را احصا کنند، زیرا اشتغال در بخش صنعت است و هیچ جایی ما نمی‌توانیم شغل ایجاد کنیم، در صنعت می‌توان اشتغال پایدار را نگاه کرد.
 
 احمدرضا مُدبرنیا، مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان، در ادامه این جلسه اظهار کرد: در محیط کسب‌وکار باید ظرفیت‌شناسی و دوره‌های آموزشی برگزار کنیم، نیاز است بر اساس قوانین کارشناسی شده عمل شود، شاید اگر درگذشته کارشناسی بود اکنون با مشکلات زیادی روبه‌رو نبودیم. مسائل باید با حضور کارشناسان دستگاه‌ها بررسی شود، اگر ظرفیت‌شناسی همراه با آموزش انجام شود نیاز نداریم مشکلات را مرور کنیم.
 
مسعود امینی، مسئول روابط‌عمومی گمرکات استان اصفهان، اعلام کرد: بر اساس آمار در بهار امسال با کاهش صادرات استان مواجه شدیم، در بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال گذشته فولاد مبارکه و ذوب‌آهن به همراه شرکت‌های تولیدی صادراتی داشتند معادل ۲۰۰ میلیون دلار اما اکنون ۵۸ میلیون دلار به صادرات رسیدند و با کاهش ۷۰ درصدی مواجه شدند، در بهار سال ۱۴۰۲ نیز این دو شرکت تقریباً ۲۶۰ میلیون دلار که ۱۵۸ ذوب‌آهن و ۱۱۳ میلیون دلار فولاد مبارکه صادرات داشتند؛ اما اکنون هر دو به ۱۲۰ میلیون دلار صادرات رسیدند که با کاهش ۷۶ درصدی مواجه شدند .
 
علی دهقانی، معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی اصفهان، با بیان اینکه مرغ، شیر و تخم جزو محصولات استراتژیک هستند که قیمت آنها دستوری و طبق نظر ستاد تنظیم بازار است و با درخواست ما هم تغییری نمی‌کند، گفت: بهبود کسب‌وکار ارتباط مستقیمی با سرمایه‌گذاری دارد، نیاز است نگاه مهربان و حمایتگری نسبت به سرمایه‌گذاران داشته باشیم.
 
محسن ایروانی، سرپرست امور اقتصادی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی اصفهان، تصریح کرد: از سال ۹۰ که شورای گفت‌وگو شکل‌گرفته، دستاورد و تأثیرگذاری فعالانه‌ای داشته است و راه‌حل‌های مختلفی برای مشکلات ارائه شد اما بپذیریم تلاش‌ها نتیجه موردنیاز را برآورده نکرده و شاخص‌های کسب‌وکار باید مشخص شود.
 
علیرضا شاه‌محمدی، رئیس اداره استعدادیابی و بهره‌برداری منابع طبیعی استان اصفهان نیز گفت: در سطح استان اصفهان بارگذاری فراتر انجام شده و باید بارگذاری‌ها ترمز کشیده شود و به سمت خدمات برویم، دنیا الان دنیای خدمات است.
 
 
 
 
آلبوم تصاویر جلسه شرح وظایف مسئولان بهبود محیط کسب‌وکار