تاریخ : دوشنبه 11 تير 1403
کد 7583

در نشست مالکیت معنوی مطرح شد

ترویج نوآوری‌ها با محافظت از حقوق مالکیت معنوی تولیدکنندگان

نشست تخصصی دارایی‌های نامشهود، پنهان اما ارزش‌آفرین و سودآور با حضور کارشناسان ارزیابی مراجع به ثبت اختراع با حضور کارشناسان رسمی دادگستری، فعالان حوزه داوری ثبت مالکیت معنوی و نمایندگان اعضای اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، احمد همتی، رئیس شعبه سوم (تخصصی مالکیت معنوی) دادگاه حقوقی تهران در نشست مالکیت معنوی و تخصصی دارایی‌های نامشهود با اشاره به هدف حفاظت از حقوق مالکیت فکری در ارتقای نوآوری در جامعه اظهار کرد: محافظت از حقوق مالکیت فکری در جامعه باعث تشویق و ترویج نوآوری‌ها، ایجاد رانت مثبت برای تولیدکنندگان و در نهایت موجب افزایش رفاه می‌شود.
 وی با اشاره به شاخه‌های حقوق مالکیت فکری در دو بعد حقوق مالکیت صنعتی و حقوق مالکیت ادبی و هنری به تشریح مصادیق حقوق مالکیت صنعتی پرداخت و گفت: اختراع، طرح صنعتی، علامت تجاری، نام تجاری، اسرار تجاری، نشانه‌های جغرافیایی از مصادیق مالکیت صنعتی هستند.
 رئیس شعبه سوم (تخصصی مالکیت معنوی) دادگاه حقوقی تهران تصریح کرد: حقوق مالکیت ادبی و هنری عبارت است از مجموعه حقوق مادی و معنوی که برای پدیدآورنده اثر ادبی و هنری بر مبنای خلاقیت به کار رفته توسط ایشان در ایجاد اثر مذکور شناسایی و اعمال می‌گردد که شامل حق پدیدآورنده اثر ادبی و هنری نسبت به اثر و حقوق ناشی از آن می‌شود.
 وی در ادامه به قوانین حوزه مالکیت صنعتی اشاره کرد و بیان داشت: علامت تجاری هرگونه نشان یا ترکیبی از نشان‌ها که قادر باشد کالاها و خدمات یک طرف را از کانال‌ها و خدمات طرف دیگر متمایز کند، است.
 همتی به تشریح انواع علائم تجاری پرداخت و گفت: علائم تجاری در اظهارنامه ثبت معرفی می‌شود و می‌تواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده استفاده می‌کنند، متمایز سازد.
 رئیس شعبه سوم (تخصصی مالکیت معنوی) دادگاه حقوقی تهران تمایزبخشی یا نشانگر منشأ بودن، کارکرد کیفیت یا کارکرد گارانتی، کارکرد تبلیغاتی را از کارکردهای اقتصادی و تجاری علامت تجاری عنوان کرد.
 وی در ادامه به ارزیابی دارایی‌های نامشهود پرداخت و گفت: دارایی نامشهود، تمام دارایی‌هایی را شامل می‌شود که قابل دیدن و لمس کردن نباشد و نداشتن ماهیت فیزیکی، مهم‌ترین ویژگی دارایی نامشهود است.
 همتی اضافه کرد: مواردی مثل علامت تجاری، ارزش برند، حق امتیاز، حق تألیف و سرقفلی در دسته دارایی‌های نامشهود قرار می‌گیرد.
 رئیس شعبه سوم (تخصصی مالکیت معنوی) دادگاه حقوقی تهران در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به موضوع داوری در حل‌وفصل اختلافات حوزه ثبت اختراع پرداخت.
 وی در این حوزه ضمن انتقال تجربیات کاربردی به تشریح نحوه انتخاب داور، شرایط احراز آن، ذی‌نفعان داوری و تأثیرات آن، به شیوه‌های کاربردی حل‌وفصل اختلافات اختراعات پرداخت.
 گفتنی است این نشست بر اساس برنامه ترویج بهره‌مندی فعالان اقتصادی از مزایای قوانین و مقررات حمایتی حوزه مالکیت معنوی کشور در کمیته مالکیت معنوی و ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود ذیل کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
 
آلبوم تصاویر نشست مالکیت معنوی