تاریخ : دوشنبه 11 تير 1403
کد 7582

اصفهان زمینه دستیابی به بازارهای جهانی تولید گل و صیفی‌جات را دارد

ظرفیت بالای گلپایگان و خوانسار در تولید و پرورش گل‌های تزیینی

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق اصفهان با اشاره به اینکه کشور ایران در زمینه تولید کشاورزی و نیروی انسانی پتانسیل خوبی دارد، گفت: استان اصفهان باتوجه‌به تولید محصولات کشاورزی و گل متنوع زمینه دستیابی به بازارهای جهانی تولید گل و صیفی‌جات را دارد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگان اصفهان، سید وحید دزفولی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق در سومین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته با اشاره به اقدامات پیش از سفر به هلند اظهار کرد: هدف از بازدید نمایشگاه Greentech هلند آشنایی با فناوری باغبانی در هلند و نوآوران پیشرو جهان در زمینه گلخانه و به اشتراک‌گذاری دانش و تجارب و همچنین بازدیدهای تخصصی بود.
 وی افزود: در همین راستا جلسه‌ای با هادی فرجوند، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لاهه هلند و رایزنان ایشان برگزار و گزارشی پیرامون پتانسیل‌های استان اصفهان در حوزه گلخانه ارائه شد.
 رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق اصفهان تصریح کرد: این نمایشگاه متشکل از شرکت‌های شبکه‌ای سازمان‌یافته اصلاحی تولیدکنندگان و همچنین متخصصین فروش و شرکت‌های صادراتی بود که جامعه هدف آنها تولیدکنندگان، حراجی‌ها، بازرگانان، تهیه‌کنندگان سرویس‌های سازمانی و مراکز فروش سایر کشورها بود.
 وی در ادامه به بازدید از شرکت «رکزوان» اشاره کرد و گفت: این شرکت تولید میوه و سبزی‌ها با بیش از ۱۰۰ کشور جهان در ارتباط است که به‌صورت یک شرکت مستقل خانوادگی اداره می‌شود و بیش از ۴ هزار نیروی تخصصی دارد.
 دزفولی بازدید از یک مجموعه فلفل‌دلمه‌ای سورت و بسته‌بندی را از دیگر دستاوردهای این سفر عنوان کرد و گفت: این واحد مجهز به سیستم اتوماتیک بود و با وجود وسعت زیاد مجموعه اما با چندین نیروی انسانی اداره و عملیات بسته‌بندی صورت می‌گرفت.
 وی اضافه کرد: هدف این رویداد ارائه یک نمای کلی از محصولات و خدمات شرکت‌ها و نوآوران پیشرو جهان به بازدیدکنندگان بود و در این نمایشگاه خدمات و محصولات مختلف به نمایش گذاشته شد.
 رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق اصفهان با اشاره به اینکه در زمینه کشاورزی و تولید محصولات مکانیزه کشور ایران هنوز به جایگاه مناسبی نرسیده است، افزود: اگر سیاست‌گذاری‌های کشور صحیح باشد، کشور ایران نیز می‌تواند در زمینه تولید محصولات کشاورزی و صیفی‌جات تولید و صادرات خوبی داشته باشد.
 وی اضافه کرد: در زمینه تولید گل، شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار اصفهان پتانسیل بسیار خوبی برای تولید دارند و می‌توانند هم‌راستای بازارهای جهانی تولید و صادرات داشته باشند.
 دزفولی گفت: کشور ایران و استان اصفهان در زمینه تولید محصولات کشاورزی و نیروی انسانی به نسبت جایگاه خوبی دارد؛ اما در زمینه استفاده از فناوری دانش‌بنیان و تکنولوژی، کشور هلند پیشرو است.
 
 امید شریفی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، در ادامه این نشست با تأکید بر اینکه احصاکردن نیازهای عرصه کشاورزی باعث خرسندی است، اظهار کرد: خوشبختانه با همکاری کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی اصفهان سفری جهت کسب تجربه انجام شد و تجربیات به یکدیگر منتقل شد. انجام سفرهای بین‌المللی برای استان جزو واجبات است و باید سطح کیفی سفرها را بالا ببریم.
 وی با اشاره به سفرهای هیئت‌های خارجی به استان اصفهان، افزود: سال گذشته ۶۴ هیئت خارجی به‌صورت رسمی به استان آمدند که همگی یک وجه مشترک داشتند و آن هدفمند بودن آنها بود. همچنین ماه گذشته هیئت چینی به استانداری اصفهان آمدند که کاملاً به ما شناخت داشتند.
 مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، گفت: در برابر این تعداد هیئتی که آمدند ما در سال گذشته چند سفر انگشت‌شمار داشتیم و باید آنها را افزایش دهیم، انجام این سفرها برای استان جزو واجبات است، باید سطح کیفی سفرها را بالا برد.
 وی اضافه کرد: در حال حاضر ساختاری در کشاورزی داریم که به تولید بیشتر از مرحله پس از تولید فکر می‌کنیم، نیاز است در حوزه کشاورزی، تحولی نگاه کنیم. حوزه کشاورزی ما منقبض شده و صرفاً به حوزه‌های تولید تجاری فکر می‌کنیم، باید در این زمینه ساختاری فکر شود.
 شریفی تصریح کرد: اکنون ما در حوزه صنعت و کشاورزی استان امکان گسترش سطحی نداریم، باید همان داشته‌های خودمان را تغییر دهیم تا بیشترین استفاده را ببریم، امسال دام عشایر وارد بازار شد؛ اما سوددهی نداشت، ما محدودیت آبی و منابع داریم و در این راستا لازم است تکنولوژی در صنعت کشاورزی گسترش پیدا کند.
 وی ادامه داد: متأسفانه بین شرایط موجود و خواسته‌های ما ناترازی وجود دارد، باتوجه‌به اینکه سند اقتصاد کشاورزی ما در حال منقبض شدن است، تلاش می‌کنیم که صنعت کشاورزی را بهبود ببخشیم، اکنون ۱۲ درصد GDP کشاورزی است. گفتنی است در حال حاضر بهترین مقدمه، حضور فعالان اقتصادی در انتخابات است که باید به صحنه بیایند تا اتفاقات خوبی در استان رقم بخورد، ما هم سعی می‌کنیم ناترازی‌ها را از بین ببریم و درجه مطلوب برسیم.
 
 احمدرضا همتی، مشاور کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته، نیز گفت: خرسندیم هیئتی که به هلند رفتند، از نزدیک با نوع فعالیت آن کشور آشنا شدند. تولید شاخص‌های زیادی دارد و این شاخص بودن در صادرات نشان داده می‌شود، ما باید در تولید بازار و صادرات شاخص باشیم، اتاق بازرگانی منبع حیاتی تولید است؛ اما باید صادرات داشته باشیم. خوشبختانه در این راستا کارگروهی برای رفع موانع تشکیل شده است که کمک می‌کند تا تولیدکنندگان روند بهتری را طی کنند.
 
 حمیدرضا مؤمنی، مشاور کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته نیز بیان کرد: تاکنون حمایت‌هایی انجام شده اما اغلب آنها همیشه در حد کلام بوده و چیزی که باعث شود رشد در کشاورزی شکل بگیرد انجام نشده است. باید تفکرات و اندیشیده مدیریت کلان برای حمایت از فعالان اقتصادی وجود داشته باشد، فعالان اقتصادی باید با حضور در انتخابات اتفاقی رقم بزنند تا فعالیت‌های اقتصادی رشد پیدا کند.
 
 
آلبوم تصاویر کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق اصفهان