تاریخ : دوشنبه 11 تير 1403
کد 7581

برگزاری هفدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان

۱۴ راهکار افزایش مشارکت مردم در اقتصاد تشریح شد

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در هفدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان ۱۴ راهکار مشارکت مردم در اقتصاد و تولید را تشریح کرد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، هفدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با حضور اعضا، در محل اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد. در این نشست حدود هشت دستور جلسه موردبحث و تبادل نظر قرار گرفت.
 بررسی طرح پیشنهادی chatbot هوشمند کسب‌وکار، تصمیم‌گیری پیرامون درخواست اتاق بازرگانی ایران مبنی بر اختصاص منابع موردنیاز جهت پیاده‌سازی کلاستر دیتابیس اتاق ایران، اظهارنظر پیرامون آیین‌نامه معاملات اتاق بازرگانی اصفهان، ارائه گزارش اقدامات صورت‌گرفته پیرامون سهام اتاق در شرکت آب صفه، تصمیم‌گیری پیرامون مشارکت و برگزاری رویداد رونمایی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان اصفهان (isinex) و گزارش کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته مهم‌ترین عناوین دستور جلسه این نشست بود.
 
امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به فرازوفرودهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری اظهار کرد: مسئولان نظام باتوجه‌به رقابتی بودن انتخابات باید توجه بیشتری به مشارکت مردم در دور دوم انتخابات داشته باشند.
 وی افزود: در همین راستا اتاق بازرگانی اصفهان با هماهنگی کمیسیون‌ها، تشکل‌های مختلف و فعالان اقتصادی باتوجه‌به شعار سال راهکارهای بخش خصوصی به‌منظور افزایش مشارکت مردم در اقتصاد را تهیه کرده که نتیجه نظرسنجی مبنی بر موادی همچون افزایش سهم بخش خصوصی از اقتصاد با ظرفیت اصل ۴۴ قانون اساسی، الحاق به اقتصاد جهانی و تعاملات تجاری با سایر کشورها، توقف ماشین صدور بخشنامه‌های ساعتی، اطمینان‌سازی در اقتصاد و جلوگیری از دخالت دولت در مکانیزم بازار بوده است.
 رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: یکی از مشکلات بخش خصوصی صدور بخشنامه‌هایی است که یک‌ شبه صادر می‌شود درحالی‌که باید پس از صدور بخشنامه مهلتی حداقل ۶ ماهه به بخش خصوصی و اقتصادی داده شود تا خود را با تصمیمات جدید هم راستا کنند.
 وی بیان داشت: مقررات غیرکارشناسی، مردم را از کارآفرینی خسته و ناامید می‌کند و این در حالی است که بخش خصوصی معتقد است پشت هر بخشنامه خلق‌الساعه رانتی است که عده‌ای قبل از بقیه مطلع هستند.
 کشانی توسعه‌یافتگی مالی و افزایش سهم بازار سرمایه، حمایت از توسعه تأمین مالی جمعی، افزایش شفافیت در اقتصاد و حذف امضاهای طلایی، مقررات‌زدایی و حذف مجوزهای غیرضروری از فضای کسب‌وکار را از دیگر موارد راهکار افزایش مشارکت مردم در بخش خصوصی عنوان کرد.
 
اقتصاد ایران بدون تعامل با جهان امکان دستیابی به رشد پایدار ندارد
 وی بیان داشت: اقتصاد ایران بدون تعامل با اقتصاد جهانی امکان دستیابی به رشد اقتصادی پایدار ندارد و شواهد اقتصادی نشان می‌دهند در عمل بدون جذب سرمایه‌گذاری خارجی، امکان تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه ممکن نیست.
 رئیس اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد: مشارکت سیاست‌گذاران و حکمرانان در رفع موانع قانونی، ایجاد حمایت‌های قانونی، مقررات‌زدایی و بهبود فضای کسب‌وکار از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و در این صورت می‌توان به آینده اقتصاد و در نتیجه افزایش مشارکت مردم امیدوار بود.
 وی خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که در شکل‌گیری انتظارات تورمی و عدم سرمایه‌گذاری نقش دارد عدم اطمینان است و نگرانی از تصمیمات غیرقابل‌پیش‌بینی و اتفاقات روزمره که همین امر عدم اطمینان در اقتصاد کلان را افزایش داده و سبب افزایش تورم و کاهش مشارکت مردم می‌شود.
 کشانی بیان کرد: هر چه عدم اطمینان در اقتصاد کمتر باشد، مردم با عزمی راسخ‌تر در تولید و اقتصاد مشارکت می‌کنند؛ لذا مسئولین باید از بروز سخنان، رفتارها و یا اتخاذ سیاست‌هایی که باعث نااطمینانی می‌شوند، پرهیز کنند.
 کشانی گفت: مداخلات دولت در اقتصاد گاهی عرصه اقتصاد را برای مشارکت مردم باهدف جهش تولید به‌شدت تنگ می‌کند درحالی‌که دولت در جای درست به‌ویژه سیاست‌های کلان اقتصاد از افزایش تورم و کاهش رفاه ملی جلوگیری نموده و از دخالت در مکانیزم بازار اجتناب ورزد.
 وی تأکید کرد: کارآفرینان ایرانی در حالی با پروسه‌های طولانی و زمان‌بر اخذ مجوز مواجه هستند که در کشورهای همسایه تنها طی چند روز مجوزهای لازم کسب‌وکار را اخذ نموده‌اند و آماده آغاز فعالیت هستند.
 رئیس اتاق بازرگانی اصفهان افزود: بنابراین، مقرره‌های غیرضروری با تخریب فضای کسب‌وکار مانعی بزرگ بر سر جاده مشارکت بخش خصوصی است و باید در سریع‌ترین زمان ممکن حذف شوند؛ زیرا حذف مجوزهای غیرضروری کمک می‌کنند فضای کسب‌وکار بهبودیافته و بستر مشارکت مردم در جهش تولید ملی فراهم شود.
 وی بیان داشت: همچنین تأمین مالی جمعی کمک می‌کند تا از طریق تجمیع سرمایه‌های مالی خرد، منابع مالی لازم جهت تأمین مالی موردنیاز برای سرمایه‌گذاری چنین طرح‌هایی فراهم شود و طیف گسترده‌ای از پروژه‌ها سرمایه موردنیاز خود را تأمین کنند.
 کشانی همچنین تجدیدنظر جدی در اتخاذ سیاست‌های ارزی، توجه ویژه به افزایش سرمایه اجتماعی، انجام تعهدات دولت در قبال بخش خصوصی به‌ویژه در سفرهای استانی، لزوم اصلاح نگاه دولت‌ها به سیاست‌های مالیاتی و حذف انحصارات دولتی و خصولتی در اقتصاد را از دیگر موارد بخش خصوصی برای افزایش مشارکت عنوان کرد.
 وی با تأکید بر اینکه توسعه اصفهان وابسته به رشد گردشگری و دانش‌بنیان است، اظهار داشت: اصفهان توانایی تبدیل‌شدن به هاب سرمایه‌گذاری ایران و خاورمیانه را دارا است، قطعاً با تلاش می‌توانیم به روزهای خوب برسیم، بنابراین باید با امیدواری تلاش کرد تا سرمایه‌گذاران مناسب جذب شوند.
 رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: شرط برگزاری ISINEX این است که کیف‌های سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد تا بتوان کار را پیش برد، در کرمان نیز همین موضوع وجود داشت و همه ارگان‌ها درگیر و همراه شدند تا کار پیش برود، در اصفهان نیز نیاز است شرکت‌های بزرگ همراهی کنند تا رویداد خوبی ایجاد شود.
 وی با اعتقاد بر اینکه باید موانع سرمایه‌گذاری برطرف شوند، بیان کرد: می‌توان از برند acd برای جذب سرمایه‌گذاران بهره ببریم، در این راستا همه کمیسیون‌ها باید طرح‌های سرمایه‌گذاری خود را ارائه بدهند.

۶ رویداد تخصصی حوزه کسب‌وکار برگزار شد
 در این نشست حمیدرضا امیدان، دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان به ارائه گزارش آماری و کیفی از اقدامات خردادماه جاری در جمع حضار پرداخت و گفت: در خردادماه جاری ۶ رویداد تخصصی حوزه کسب‌وکار برگزار شده است.
 وی همچنین درخواست اتاق بازرگانی ایران مبنی بر اختصاص منابع موردنیاز جهت پیاده‌سازی کلاستر دیتابیس اتاق ایران توسط اتاق اصفهان را مطرح و از اعضای هیات نمایندگان خواست تا پیرامون موافقت یا مخالفت اجرای این مورد پیشنهادهای خود را ارائه دهند.
 دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان همچنین بررسی طرح پیشنهادی chatbot (مکالمه هوشمند) کسب‌وکار و تشکیل پایگاه جامع در زمینه قوانین اقتصادی را از دیگر موارد مورد مشورت برشمرد.
 
برگزاری نخستین اکسپوی بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اصفهان
 علی صفر نورالله، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی اصفهان، با اشاره به برگزاری رویداد نخستین اکسپوی بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان اصفهان (ISINEX 2024)، اظهار کرد: استان اصفهان دهه‌ها هست که هیچ علائم حیاتی در حوزه‌های مختلف علی‌الخصوص اقتصادی و سرمایه‌گذاری به دنیا که هیچ، به ایران هم مخابره نکرده است و اگر رویداد ACD (اجلاس رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو گفتگوی آسیایی) که در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ به همت عالی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار گردید و میزبان ۲۲ کشور دنیا بود را کنار بگذاریم، نمونه قابل‌ذکر دیگری در کنار اقتصاد استان باقی نمی‌ماند.
 وی افزود: باهمت و ابتکار عمل و یاری اتاق بازرگانی اصفهان، همه ارگان‌های مرتبط و استانداری قرار است آذرماه ۱۴۰۳، بر این انفعال و بی‌تفاوتی دیرینه پایان دهیم. نخستین اکسپوی بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان اصفهان یا ISINEX 2024 عنوان این حرکت مؤثر و ارزشمند برای اقتصاد استان اصفهان خواهد بود.
 رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی اصفهان، با اشاره به اهداف این رویداد، گفت: در این رویداد قرار گذاشته‌ایم که بیش از ۵۰ فرصت سرمایه‌گذاری ارزشمند برای استان را شناسایی، تدوین و به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی کنیم. از ویژگی این فرصت‌های سرمایه‌گذاری، آماده‌بودن کلیه مجوزات و موافقت‌نامه‌های مربوطه و موردنیاز است که عملاً سرمایه‌گذاران را از فرایند طاقت‌فرسا و فرسایشی اخذ مجوزات مختلف بی‌نیاز می‌کند.
 وی خاطرنشان کرد: از جمله اهداف ISINEX 2024 دعوت از حداقل ۴۰۰ سرمایه‌گذار داخلی و ۱۰۰ سرمایه‌گذار رزومه دار خارجی است. همچنین هدف ویژه این است که بتوان این رویداد را برای کل ایران داشته باشیم و استان‌های دیگر را هم درگیر کنیم. البته سرمایه‌گذاری و اسپانسری  ISINEX توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، با استانداری صحبت شده تا بتوان برگزاری هرچه بهتر این رویداد موانع پیش رو را حل کرد، البته موانع سرمایه‌گذاری را هم بررسی خواهیم کرد.
 
سرمایه گذاری در اصفهان مناسب نیست
 محمدرضا برکتین، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان، با اشاره نحوه فعالیت این سامانه به طور دائم برای اعضا و به طور برخط افزود: بهتر است برای این سامانه یک حساب کاربری داشته باشیم تا دررابطه‌با قوانین موضوعه کسب‌وکار بر خط اطلاعات ارائه شود.
 وی افزود: chatbot (مکالمه هوشمند) با کمک هوش مصنوعی بر کسی پوشیده نیست و از طریق مناقصه باید جزئیات آن تشریح شود.
 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان به اطلاعات اولیه منابع در اختیار اشاره کرد و افزود: این نرم‌افزارهای هوشمند باید به نحوی باشد که تحلیل هم ارائه دهد.
 وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در اصفهان خوب نیست و راضی نیستیم، بیان کرد: سرمایه‌گذاری در اصفهان سخت است و مشکلات زیادی وجود دارد مگر اینکه تغییراتی به وجود بیاید و بتوان کار را پیش برد، قطعاً مالیات، نبود آب، برق، گاز و.... مشکلات سختی را ایجاد کرده است. باید موانع سرمایه‌گذاری را بررسی و برطرف کرد. در این راستا می‌توان به‌صورت آنلاین مهمانان را دعوت کرد و از نظرات آنها استفاده کرد.
 
محمدجعفر فوده، نایب‌رئیس دوم اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد: جستجو باید در راستای درخواست‌های اقتصادی و بازرگانی و اطلاعات به‌روز باشد و این مورد می‌تواند منشأ درآمدزایی برای اتاق فراهم کند.
 
 مژگان ایزدی، رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی پارلمان بخش خصوصی اصفهان ضمن تبریک روز صنعت و معدن با اشاره به کلمه هم‌پرس و شبکه‌سازی گفت: کسانی که کارت بازرگانی دریافت می‌کنند به دنبال یک شبکه‌سازی بین اعضا و معرفی قابلیت‌های شرکت‌ها هستند؛ اما اکنون سایت اتاق چنین امکانی ندارد.
 
شرایط برای جذب سرمایه گذاران سخت شده است
 محمدرضا گل احمد، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان نیز تصریح کرد: باید وجه تمایز این سامانه کامل تشریح شود؛ زیرا بسیاری از اطلاعات موجود از طریق فضای مجازی و سایت‌های اطلاع‌رسانی قابل‌دسترسی است و باید توجیهی برای یک ساختار جدید باشد.
 وی با تأکید بر اینکه یکی از وظایف ما جذب سرمایه‌گذاران است، گفت: شرایط برای جذب سرمایه‌گذار آن قدر سخت شده که فعالان اقتصادی در این زمینه به مشکل برخوردند، براین‌اساس نیاز است تمرکز خود را بر اجرای طرح‌های خودمان بگذاریم.
 
 اصغر اخوان مقدم، رئیس کمیسیون بهبود فضای کسب‌وکار اتاق بازرگانی اصفهان، با اشاره به مشکلات سخت بانکی، توضیح داد: در استانداری گفته شده است، افرادی که مشکلات بانکی دارند در ستاد تسهیل حضور پیدا نکنند، این در حالی است که با سخت‌گیری‌های بیش از اندازه، مشکلات بانکی زیادی برای صنعت و تولید به وجود آمده است.
 وی با بیان اینکه درباره تأمین برق صنایع استان جلسات زیادی با استانداری برگزار کردیم، خاطرنشان کرد: در پی جلسات با استانداری توافق شده است در صورت صرفه‌جویی قطع برق نداشته باشیم؛ اما همچنان شرایط به همان نحو است، همچنین از رئیس دارایی برای اجرای ماده ۱۳۲ معافیت پس از پنج سال تشکر می‌کنیم.
 
با هوش مصنوعی اطلاعات خوبی به فعالان اقتصادی داده شود
 فرشته امینی، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه قابلیت هوش مصنوعی و این امکانات بستگی به داده‌ها و اطلاعات آن دارد، گفت: ما باید اطلاعات تکمیلی بسیار خوبی در حوزه فعالیت اقتصادی از طریق همین هوش مصنوعی در دسترس فعالان اقتصادی قرار دهیم.
 وی معتقد بود با توجه به اینکه اتاق بازرگانی تصمیم به اجرای مگاپروژه‌ها در کوتاه‌مدت و درازمدت دارد، بر این جهت برگزاری دو رویداد بزرگ در یک سال چندان جالب نیست.
 
سید یوسف قاضی عسکر، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بیان داشت: باید امکانی فراهم شود که امکان دسترسی از طریق مرورگرهای لوکال فراهم باشد و دسترسی به اطلاعات مرتبط از هر حوزه به‌صورت جهانی فراهم شود و فقط دسترسی محلی برای خود اعضا نباشد و بلکه فراتر باشد.
 وی اضافه کرد: در قالب acd باید فعالیت خود را به انجام برسانیم، قطعاً جذب سرمایه‌گذار را بدون برگزاری همایش هم می‌توان انجام داد اما نیاز است یک تیم تخصصی وارد شوند و آن را اجرایی کنند، در این راستا ما نیازی به برگزاری همایش نداریم. البته باید در نظر گرفت سرمایه‌گذاران در هر حوزه تفاوت‌های خود را دارند، بنابراین باید برای جذب هرکدام از آنها در کمیته‌های تخصصی برنامه‌ریزی شود.
 
اتاق بازرگانی پیگیر مشارکت در سهام شرکت آب صفه است
 وحید فولادگر، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در ادامه این نشست در مورد ارائه اقدامات صورت‌گرفته پیرامون سهام اتاق در شرکت آب صفه توضیحاتی ارائه کرد و افزود: طبق آخرین بررسی‌ها خط انتقال آب از سیرجان به اصفهان و عملیات اجرای سیرجان تا دریای عمان آغاز شده است و پروژه آب «ماندگان» نیز در مرحله عملیاتی است.
 وی افزود: اکنون این پروژه هیچ تراز مالی ندارد؛ زیرا هنوز فروشی نداشته است و پروژه در حال احداث و اکنون در مرحله سپرده‌گذاری اولیه است.
 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه پیش‌بینی شده است و تمام اعضاء باید سرمایه نقدی خود را تجمیع کنند که در حال حاضر به جز سازمان همیاری‌ها و اتاق بازرگانی تقریباً مابقی اعضا سهم خود را آورده‌اند.
 وی ادامه داد: در حال حاضر دو ماه شرکت‌ها فرصت دارند که نقدینگی خود را یا به‌صورت نقدی یا قدرت نقدشوندگی سهام‌داران شرکت آورده و به سقف افزایش سرمایه اضافه کنند.
 
 
آلبوم تصاویر هفدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان