تاریخ : پنجشنبه 7 تير 1403
کد 7571

دومین همایش چهار پنجره نقش‌آفرینان صحنه موفقیت برگزار شد

نهادی به نام «زنان کارآفرین شهر» توسط اتاق بازرگانی اصفهان تأسیس می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: نهادی به زنان کارآفرین شهر تحت عنوان «WOB» در راستای تبعیض مثبت علیه زنان و حمایت از نقش‌آفرینی زنان در حال شکل‌گیری است.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در دومین همایش چهار پنجره نقش‌آفرینان صحنه موفقیت که با حضور اعضای شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی با عنوان «زنان توانمند قله‌های نو» برگزار شد، اظهار کرد: توانمندی بانوان بر کسی پوشیده نیست و معتقدم بانوان باید یک پایگاهی برای به اشتراک‌گذاری توانمندی خود داشته باشند که در این راستا شورای عالی بانوان و زیر مجموعه‌های فعال اتاق بازرگانی اصفهان در راستای تبعیض مثبت به نفع زنان و حس خوب، مرکزی را ایجاد کرده‌اند.
 وی با اشاره به اینکه زنان علاوه بر نقش و مسئولیت اجتماعی نقش مادر و همسر هم بر عهده دارند، تصریح کرد: فضای اشتراک‌گذاری کسب‌وکار مردان در مقایسه با زنان به واسطه ارتباطات گسترده‌ای که بیرون از خانه دارند بسیار بیشتر از زنان است و زنان در این زمینه دچار تبعیض هستند.
 رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان به دنبال دیده شدن کسب‌وکار بانوان است، بیان کرد: در این راستا شورای شهر و شهرداری نیز به این مقوله وارد شده‌اند و ما امیدواریم این همدلی و حس مثبت بین زنان منجر به شکوفایی بیشتر شود.
 وی با بیان اینکه زنان و مردان فرصت یکسانی برای بروز توانمندی خود در جامعه ندارند، گفت: بر همین اساس نهادی به زنان کارآفرین شهر معرفی کردیم تحت عنوان «WOB» که در راستای تبعیض مثبت علیه زنان است که سه شرط برای عضویت آن وجود دارد.
 کشانی بیان کرد: سه شرط اکثریت هیات مدیره آن شرکت زن و ۵۰ درصد سهام شرکت زن و مدیرعامل زن باشد که حداقل شرکت‌های دارای این مشخصات می‌توانند به این زنجیره پیوسته و حداقل تبادل و خرید داشته باشند.
 رئیس اتاق بازرگانی در پایان، انتخابات ریاست‌جمهوری را بسیار مهم دانست و تأکید کرد: حضور مردم پای صحنه انتخابات اهمیت بسیار زیادی دارد و درخواست دارم نه در حمایت از فرد خاص اما به لحاظ تأثیرگذاری و امید به کشور رأی دهید.
 
جایگزین پروری بزرگ‌ترین چالش پیش روی کسب‌وکار خانوادگی
 بهروز فروتن، بنیان‌گذار صنایع غذایی بهروز نیز در این نشست به عنوان یک کارآفرین برتر در جمع بانوان گفت: در مدیریت، جنسیت مطرح نیست، شایستگی مطرح است و زنان شایستگی زیادی دارند؛ اما در بیشتر مواقع خود را باور ندارند.
 وی با اشاره به اینکه در تئوری‌های کسب‌وکار همه توصیه به دیدن نیمه پر لیوان می‌کنند، افزود: من معتقدم اتفاقاً باید نیمه خالی لیوان را به عنوان یک واقعیت دید و برای آن تلاش کرد و آنچه موجب موفقیت می‌شود امید و تلاش است.
 این کارآفرین برتر کشوری تصریح کرد: من سه دوره زندگی را از دوران دبیری و تدریس، پیمانکاری و فعالیت در صنعت غذایی را تجربه کرده‌ام و می‌دانم که برای رسیدن به کارآفرینی باید برای خود یک حکومت ذهنی از واقعیت‌ها ایجاد و برای رسیدن آن تلاش کرد.

 بانوان ارزش‌آفرین اتاق بازرگانی اصفهان تجلیل می‌شوند 
فوژان صباحی، رئیس اندیشکده کسب‌وکارهای خانوادگی دانشگاه تهران
با تشریح حضور بانوان در عرصه‌های اجتماعی از دهه ۴۰ تاکنون اظهار کرد: زنان تا پیش از دهه ۹۰ سهم کمی در رشد اقتصادی، ارزی و تحصیلی کشور داشتند؛ اما پس از آن با رشد تحصیلی و دانشگاهی توانستند ۵۰ درصد صندلی دانشگاه‌ها را به خود اختصاص دهند.
 وی افزود: ما اکنون شاهد حضور گسترده بانوان در عرصه پزشکی، کارآفرینی، صنعتی، اقتصادی، خدمات، آموزش و فناوری هستیم؛ اما اینکه چقدر از این ظرفیت قابل توجه در تصمیم‌سازی کلان کشور استفاده شده است، جای پرسش مسئولان و مطالبه‌گری دارد.
 صباحی گفت: در همین راستا با کمک دانشگاه و بخش خصوصی اتاق ایران امسال نخستین تجلیل از بانوان ارزش‌آفرین را در ۶ محور بهداشت و سلامت، آموزش، علم و فناوری، فرهنگ و هنر، محیط‌زیست، کارآفرینی در پاییز جاری برگزار می‌کنیم که چهره‌ها و فعالیت علمی در حوزه زنان معرفی می‌شوند.

اجرای قوانین حمایتی باید حقوق زنان را تضمین کند
 مژگان ایزدی، رئیس شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان
با تأکید به اینکه بانوان بخش جدایی‌ناپذیر از ساختار جامعه اما پر چالش هستند، بیان کرد: از پتانسیل کامل زنان جلوگیری و دستاوردهای آنها نادیده و همیشه در سایه مردان قرار گرفته‌اند.
 وی افزود: در بسیاری از جوامع سنتی زنان در نقش مراقبت از خانه و خانواده گرفته می‌شوند و چندان حضور فعال در عرصه اقتصادی و اجتماعی نداشته‌اند؛ اما با این وجود نیز تأثیر خود را با همه تبعیض‌ها بر جامعه داشته‌اند.
 رئیس شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه برخی از تعصب‌های فرهنگی و اجتماعی بین زن و مردم موجب نقش‌های متفاوت بین آنها شده است، افزود: همین تعصبات مانع رشد و پیشرفت زنان، خشونت‌های جنسیتی و نابرابری آنها شده که در کسب موفقیت در جامعه نیز با دشواری همراه بوده است.
 وی یکی از موضوعات مهم حضور زنان در عرصه‌های شغلی را تأثیر مثبت زنان در عرصه‌های مدیریتی و کاهش فساد مالی و بهبود عملکرد سازمان‌ها عنوان کرد.
 ایزدی گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که در مدیریت آنها زنان حضور دارند، کمتر دچار فساد مالی بوده و عملکرد بهتری دارند؛ زیرا حضور زنان در مدیریت می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری‌های اخلاقی‌تر، شفاف‌تر و با مسئولیت‌پذیری بیشتر همراه باشد.
 وی ادامه داد: مطالعات متعدد نشان داده‌اند که زنان به دلیل ویژگی‌های ذاتی مانند دقت، حساسیت به مسائل اخلاقی و تمایل به همکاری و مشارکت، می‌توانند تأثیرات مثبتی در سازمان‌ها و شرکت‌ها داشته باشند و به تنوع بیشتر در نظرات و دیدگاه‌ها منجر شود که قطعاً در تصمیم‌گیری‌های بهتر و مؤثرتر کمک می‌کند.
 
 ۴۱۶ بانوی اصفهانی کارت بازرگانی دارند
 فرشته امینی، رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی اصفهان
با بیان اینکه حضور زنان در ارکان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی از دیرباز برای همه ما مهم بوده است، اظهار کرد: نقش اتاق بازرگانی برای شکوفایی در بخش اقتصاد، جایگاه‌های مدیریتی در کشور و جایگاه‌های تشکلی است .
 وی افزود: این روزها از کاندیداهای ریاست‌جمهوری نیز در مورد نقش زنان در مسئولیت‌های جاری و اقتصادی کشور سؤال می‌شود چرا که بانوان سهم چشمگیری در کنکور هر سال دارند؛ اما درصد کمتری از آنها در جایگاه‌های کلان مدیریتی استفاده می‌شوند.
 رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اگر این موضوع را به‌صورت پلکانی مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که در جایگاه مناسبی قرار داریم و کسب کرسی دانشگاه‌ها توسط ۵۰ درصد دختران و حضور در انواع مشاغل دانشگاهی، پزشکی و سایر مشاغل رشد چشمگیر داشته است.

 زنان نیروهای محرک ژن زندگی هستند
 مرجان انشائیه، نایب‌رئیس شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان
با اشاره به اینکه زنان در طول تاریخ با چالش‌ها و مشکلات زیادی مواجه بوده‌اند، بیان کرد: ما در طول تاریخ کشور شاهد زنان زیادی بوده‌ایم که نقش ماندگاری از خود به یادگار گذاشتند و ما هم به سهم و توان خود باید تلاش کنیم تا در این مسیر پر افتخار ادامه دهیم.
 وی با اشاره به اینکه زنان در عرصه‌های مختلف جهان نقش‌های کلیدی و تأثیرگذاری داشته‌اند، گفت: در شورای عالی بانوان به توسعه مهارت‌های فردی و مدیریتی، شناخت بانوان افتخارآفرین در تاریخ ایران و جهان، رفع چالش‌های بانوان و فرصت‌های فراهم شده و ارتباط و شبکه‌سازی و الگوسازی پرداخته شده است.

 نوید ادریس، سرپرست بهبود و توسعه کسب‌وکار اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به حضور بانوان کارآفرین گفت: ما امروز مرد موفقی را در جمع خود داریم که به عنوان ققنوس که نماد جاودانگی است، شناخته می‌شود، کارآفرینی که همه سرمایه‌اش در آتش سوخت؛ اما از پای ننشست.
 وی با اشاره به اینکه نقش زنان در موفقیت همسران بی‌بدیل است، افزود: یکی از بهترین سرمایه‌های کشور همین کارآفرینان و انتقال تجربیات آنها است.
 
 اکسپوی فرصت‌های سرمایه‌گذاری اصفهان برگزار می‌شود
 مجتبی متقی، رئیس کمیته بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی اصفهان
با اشاره به اینکه رویدادی را در اتاق با همکاری شورای عالی بانوان مطرح کردیم، بیان کرد: نخستین اکسپوی فرصت‌های سرمایه‌گذاری اصفهان ۱۴۰۳ را امسال برگزار می‌کنیم و معتقدیم تاکنون این موضوع مغفول مانده بود.
 وی ادامه داد: امیدواریم در نخستین اکسپو فرصت سرمایه‌گذاری اصفهان گام‌های مهمی برداشته شود و دراین زمینه اعضای هیات نمایندگان هم حمایت می‌کنند و ما نیاز به یک همگرایی بین بخش خصوصی و دولتی به میانداری اتاق بازرگانی اصفهان داریم.
 در پایان این همایش از بهروز فروتن، بنیان‌گذار صنایع غذایی بهروز و فوژان صباحی رئیس اندیشکده کسب‌وکارهای خانوادگی دانشگاه تهران توسط اتاق بازرگانی اصفهان تقدیر شد.
 
آلبوم تصاویر دومین همایش چهار پنجره