تاریخ : پنجشنبه 7 تير 1403
کد 7569

ششمین جلسه کمیسیون صنایع غذایی با محوریت حل مشکلات واحدهای تولیدی با اداره کل استاندارد اصفهان برگزار شد

حمایت اداره کل استاندارد از واحدهای تولیدی استان

سرپرست اداره کل استاندارد استان اصفهان گفت: رویکرد این اداره کل حمایت از واحدهای تولیدی در پرونده‌های مربوط به ارزیابی انطباق در اداره است.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، مهدی هادی، سرپرست اداره کل استاندارد استان اصفهان در جلسه کمیسیون صنایع غذایی با تشریح جزئیات حمایت از شرکت‌های تولیدی در زمینه پرونده‌های استاندارد، افزود: تعامل خوبی از سوی این اداره کل با متقاضیان و رفع مشکلات و مسائل در حوزه صنعت غذایی برقرار شده است.
 وی افزود: ما در این اداره زمینه‌ای را فراهم کرده‌ایم که واحدهای تولیدی بتوانند مسائل خود را به صورت جداگانه مطرح کنند.
 سرپرست اداره کل استاندارد استان اصفهان تصریح کرد: ما با واحدهای غیر استاندارد بدون مجوز به شدت برخورد می‌کنیم؛ اما کمتر واحدی را پلمب و سعی در رفع خطا و تخلف داریم.
 
 مجتبی مستأجران، معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان اصفهان ضمن تشریح فرایند آزمایشات و شرکت‌های نمونه‌بردار از شرکت‌های تولیدی افزود: آزمون‌های کیفی یک روش پر خرج است و ممکن است برای یک مورد چندین بار نیاز به آزمون داشته باشد؛ اما تولیدکنندگان نباید نگران این مسئله باشند.
 وی با اشاره به عوامل متعدد مؤثر در نمونه‌گیری و آزمون گفت: شرایط محیطی، مواد اولیه و تجهیزات از جمله موارد مهم برگزاری آزمون است؛ اما وظیفه مهم ما حمایت از واحدهای تولیدی است و موجودیت این سازمان به دلیل وجود شما واحدهای تولیدی است.
 
 سید یوسف قاضی عسکر، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان و رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق با بیان اینکه این جلسات برای فعالان اقتصادی بسیار اهمیت دارد، گفت: اصفهان اخیراً عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات کشور شده و در این راستا جلسه‌ای با محور صادرات و حضور انجمن‌ها و تشکل‌ها برگزار شده است.
 وی با اشاره به بازدید نمایشگاه غذایی گالفود دوبی افزود: امیدواریم همگرایی بیشتری بین اداره کل استاندارد و اتاق بازرگانی برای بازدید از شهرک‌های صنعتی و این گونه نمایشگاه‌ها برقرار شود.
 قاضی عسگر با اشاره به برگزاری کمیسیون اتاق ایران گفت: دو سند راهبردی برای صنعت شیرینی و شکلات و لبنیات مطرح شده و به زودی سند راهبردی برای آن تهیه می‌شود.
 وی به موازی‌کاری‌های نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی اشاره و بیان کرد: این موضوع در اتاق ایران مطرح شده است که یک نهادی به عنوان متولی برای این کار مشخص شود.
 عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در پایان از برگزاری انتخابات انجمن غذایی استان اصفهان خبر داد و گفت: امیدواریم واحدهای تولیدی و صنعتی غذایی در این انتخابات حضور پرشور داشته باشند.
 
 علی سرشوقی، نایب‌رئیس اول کمیسیون صنایع غذایی با اشاره به اینکه ما باید از ظرفیت شرکت تعاونی ذیل انجمن کارفرمایی استفاده کنیم و مشکلات واحدهای تولیدی خود را بر طرف نماییم، افزود: یکی از همین موارد بازرسی در مصرف انرژی است که تحقق این امر نتیجه بسیار خوبی برای خود تولیدکنندگان دارد.
 وی ادامه داد: کمیسیون صنایع غذایی نیز می‌تواند در مواقعی که اداره استاندارد و جهاد کشاورزی هر دو مبادرت به نمونه‌برداری می‌کنند به عنوان رابط به پشتیبانی استانداری پیگیر باشد که نتیجه یک نمونه‌گیری مورد قبول هر دو دستگاه اجرایی باشد.
 نایب‌رئیس اول کمیسیون صنایع غذایی با بیان اینکه ما در حد نظارت نیز می‌توانیم ورود پیدا کنیم، بیان داشت: نظارت بر واحدهای تولید خوب است؛ اما کافی نیست و بسیاری از محصولات موجود در بازار نیاز به نظارت دارد.
 
 مسعود بختیاری، نایب‌رئیس دوم کمیسیون و عضو هیات مدیره انجمن صنایع غذایی استان اصفهان با اشاره به اینکه اگر در شرایط ناگواری هستیم این مسئله به دستورالعمل‌های ناشی از حوزه‌های کلان اداره کل استاندارد کشوری بر می‌گردد و رویکرد آنها سخت‌گیرانه است، گفت: اگر این ضربه‌پذیری مسئولان امر استان نبود پیش‌ازاین در معرض ضربات جبران‌ناپذیری قرار می‌گرفتیم.
 وی با بیان اینکه نظارت بر صنایع غذایی باید زیر نظر اداره کل استاندارد باشد، افزود: باید یک راه‌حلی برای صنایع غذایی اندیشیده شود که قانونی مدون شود که همه با یک دستگاه اجرایی در ارتباط باشیم.
 نایب‌رئیس دوم کمیسیون با اشاره به آزمایشگاه‌های تأیید صلاحیت گفت: در برخی از موارد به دلیل عدم تطابق تأیید این آزمایشگاه‌ها با مرکز استاندارد نیاز است که نمونه‌برداری‌ها توسط مرکز ملی تکرار شود؛ اما ما بر اساس بضاعت استان اصفهان مشکلات را به حداقل می‌رسانیم.
 وی ادامه داد: با توجه به تفاهم‌نامه همکاری قبلی بین سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو، اگر توافق‌نامه‌ای با محوریت استانداری اصفهان بین اداره کل استاندارد، سازمان غذا و دارو، اداره کل دامپزشکی، اداره کل جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی در حوزه نظارت‌ها و نمونه‌برداری منعقد شود بسیاری از مشکلات در این حوزه برطرف می‌شود.
 
آلبوم تصاویر ششمین جلسه کمیسیون صنایع غذایی