تاریخ : پنجشنبه 7 تير 1403
کد 7567

آمادگی اصفهان برای افزایش تعاملات اقتصادی با تاجیکستان

امضای تفاهم‌نامه همکاری تجاری بین اتاق بازرگانی اصفهان و سغد تاجیکستان

رئیس شورای بین‌الملل اتاق بازرگانی اصفهان گفت: در پی بازدیدی که از نمایشگاه سغد تاجیکستان صورت گرفت یک یادداشت تفاهم بین اتاق بازرگانی اصفهان و سغد منعقد شد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، کشور تاجیکستان یک منطقه کوهستانی است که در بخش آسیای‌میانه قرار دارد. از شمال و مغرب با ازبکستان، از شمال شرقی با قرقیزستان، از مشرق با جمهوری خلق چین و از جنوب با افغانستان همسایه است. شهر دوشنبه پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر تاجیکستان است. این کشور دارای چهار استان به نام‌های خجند، کولاب، قرقان تپه، و ولایت خودمختار بدخشان کوهی است.
 تاجیکستان دارای بیش از ۹ میلیون نفر جمعیت است. کلمه تاجیکستان به معنی سرزمین تاجیک‌ها است و از قبیله تاجی گرفته شده است که قبل از اسلام در این سرزمین زندگی می‌کردند. تاریخ تاجیکستان بسیار پر فراز و نشیب است و زبان رسمی این کشور، فارسی با گویش تاجیکی است.
 سال‌های گذشته، پنبه حلاجی نشده و پیله کرم ابریشم بیشترین کالاهای خریداری شده تجار ایرانی از تاجیکستان بوده است و در مقابل محصولات کشاورزی، خشکبار، مصالح ساختمانی، محصولات پتروشیمی، شیرینی و شکلات، محصولات صنعتی، لوازم الکترونیکی، لوازم‌خانگی، کفش و پوشاک، لوازم آشپزخانه، محصولات شیمیایی، ماشین‌آلات صنعتی، پارچه، چرم از ایران به این کشور صادر شده است. اقتصاد تاجیکستان، به دلیل توانایی‌های جغرافیایی و طبیعی خود، یکی از مناطق مهم اقتصادی در آسیای مرکزی محسوب می‌شود و از جایگاهی ویژه برخوردار است.
 
 محمدرضا گل احمد، رئیس شورای بین‌الملل اتاق بازرگانی اصفهان چندی پیش در سفر خود به شهر خوجند تاجیکستان، از شهرک منطقه آزاد اقتصادی در خوجند بازدید و اظهار داشت: این شهرک دارای ۳۵ شرکت با سرمایه‌گذاری مشترک است که به تولیدات مختلفی در صنایع مشغول هستند.
 وی افزود: در این سفر به همراه رجب‌بای احمدزاده، معاون رئیس‌جمهور تاجیکستان و استاندار سغد در تاجیکستان و نیز جمعی از سفرا و مسئولین خارجی و تجاری از کشورهای روسیه، قزاقستان، ازبکستان، ایران، ژاپن، چین و سایر کشورها از نمایشگاه سغد ۲۰۲۴ بازدیدی به عمل آمد.
 رئیس شورای بین‌الملل اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه از دیدار با انور یعقوبی، معاون رئیس ولایت سغد و معاون اقتصادی شهر خجند خبر داد و گفت: در همین راستا با رئیس اتاق بازرگانی استان سغد یک یادداشت تفاهم امضا شد که خروجی آن توافق و همکاری اتاق‌های بازرگانی برای شروع کارهای تجاری است.
 وی اضافه کرد: در این دیدار با علیرضا حقیقیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان که اصالتاً اهل اصفهان هستند در مورد پاره‌ای مسائل از جمله نرخ بالای تعرفه تجار بین ایران و تاجیکستان نسبت به کشورهای اطراف تاجیکستان گفتگو کردند.
 رئیس شورای بین‌الملل اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه افزایش نرخ تعرفه موجب شده است که جذابیتی برای ورود کالاهای ایرانی به این خطه وجود نداشته باشد، بیان کرد: قرار شد مسئله استفاده از تعرفه‌های ترجیحی پیگیری و با همکاری سفارت نسبت به برنامه‌ریزی برای هیئت‌های تجاری اقدام شود.
 وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه زبان تاجیکی‌ها فارسی است، بیان کرد: فرصت بسیار خوبی برای شرکت‌های ایرانی هست که با توجه به فرهنگ و زبان مشترک بتوانند از بازار تجاری این کشور استفاده کنند.
 گل احمد افزود: تاجیک‌ها نسبت به استفاده از کالای ایرانی بسیار راغب‌تر هستند و این در حالی است که هم اکنون کشورهای روسیه و چین رقابت زیادی برای تسخیر این بازار دارند.
 وی اضافه کرد: مصالح ساختمانی هم اکنون تقاضای خوبی دارد و پیشنهاد اتاق بازرگانی تاجیکستان این بود که نماینده‌ای از ایران در آنجا مستقر باشد که بتواند مسائل را پیگیری نماید.
 رئیس شورای بین‌الملل اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: یکی از مزیت‌های تاجیکستان رودخانه‌های بسیار پر آب مخصوصاً رودهای سیحون و جیحون است که زمینه گردشگری خوبی دارد و مردم تاجیک پایداری زیاد به آیین ایرانی دارند که می‌تواند زمینه ارتباطی دو فرهنگ را فراهم کند.
 وی افزود: یکی از مزیت‌های تاجیکستان وجود نیروی جوان در این کشور هست به‌گونه‌ای که ۴۰ درصد از جمعیت این کشور زیر ۱۴ سال هستند.
 گل‌احمد در پایان با اشاره به اینکه این سفر پیرو برگزاری رویداد ACD و بازدید از کشورهای شرکت‌کننده در رویداد و برقراری ارتباط تجاری انجام گردید، گفت: از سفیر ایران در تاجیکستان و نیز معاون اقتصادی و رؤسای اتاق‌های بازرگانی تاجیکستان و سغد دعوت شد به اصفهان سفر کنند.
 گفتنی است؛ هدایایی از سوی اتاق بازرگانی اصفهان به معاون اقتصادی و معاون رئیس‌جمهور و رئیس اتاق بازرگانی تاجیکستان و رئیس اتاق استان سغد و سفیر ایران در تاجیکستان اهدا شد.
 
 
آلبوم تصاویر تعاملات اقتصادی با تاجیکستان