تاریخ : پنجشنبه 31 خرداد 1403
کد 7550

تأمین انرژی یکی از دغدغه‌های فعالان اقتصادی است

گلایه‌های فعالان حوزه صنعت در خصوص عدم تأمین برق مورد نیاز

هفتمین جلسه کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان با حضور اعضا، مسئولان شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان و فعالان حوزه صنعت برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، محمدرضا برکتین، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی در هفتمین جلسه این کمیسیون در جمع فعالان صنعتی، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی صنعتگران تأمین برق و قطعی برق است، متأسفانه در این زمینه به دلیل ناترازی‌هایی که در رویکردهای گذشته بوده، آشفتگی‌ها و بی‌نظمی‌هایی به وجود آمده است.
 وی با اشاره به جلسات برگزار شده با مسئولان استانی در جهت تأمین برق، افزود: با صحبت‌های انجام شده در تلاش بودیم تا مدیریت تأمین برق به‌گونه‌ای انجام شود که کسی دچار چالش نشود؛ اما متأسفانه تصمیم‌گیرنده استان و مسئولان استانی نیستند و از تهران مدیریت می‌شود.
 رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان با تأکید بر اینکه مسئله شب تا صبح قطع‌کردن برق صنایع، فعالان اقتصادی را دچار تنش می‌کند، گفت: برخی فعالان صنعت به دلایل مختلف در شرایط پیچیده‌ای بودند و تصمیمات قطعی برق شب تا صبح یک مشکل مضاعف بر مشکلات آنها است. قطعاً فعالان صنعت یک جایی باید نشان دهند که این بی‌منطقی و بدون دلیل قطعی برق آنها را ناراحت می‌کند، قطعاً تأمین برق نقش قانونی است و باید همه اتفاقات قانونمند و ضابطه‌مند تبیین شود.
 وی خاطرنشان کرد: ما آماده همکاری با همه شهرک‌ها هستیم؛ اما اگر قرار باشد به وعده‌ها عمل نشود زیبنده نیست، قطعاً هیئت‌امنا هر شهرک صنعتی کمک خواهند کرد که منطقه خودشان را نگه دارند، البته گفتنی است تکلیف جبران خسارت‌ها در راستای قطعی‌های برق باید روشن شود.
 برکتین اضافه کرد: تعیین مالی، وضعیت منابعی و تسهیلاتی که بانک‌ها ارائه می‌دهند نیز یک موضوع قابل‌توجهی است، استان تهران دارای جایگاه نخست در دارا بودن منابع است و ده برابر اصفهان منابع دارد، سپس اصفهان دومین استان در دارا بودن منابع است و یک‌دهم تهران منابع دارد. طبق شاخصی مشخص بانک‌ها موظف هستند حدود ۸۵ درصد از منابعی که می‌گیرند را به‌عنوان تسهیلات پرداخت کنند و ۱۰ درصد آن روندی است که باید انجام شود؛ اما اگر در این زمینه تسهیلات کمتری داده شد و به استان‌هایی که منابع ندارند تعلق یافت مشکلی نداریم؛ ولی اگر این منابع به درستی تعلق نگیرد، مشکل داریم، زیرا اگر این منابع داده می‌شد شاید ما گردش کار بهتر و خیلی حرف‌ها برای گفتن داشتیم.
 
 محمد ابکا، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان، با بیان اینکه در حال حاضر کمترین هزینه اقتصادی را انرژی خورشیدی دارد، گفت: باید حداقل سالی یک درصد از هر صنعتی در زمینه انرژی خورشیدی سرمایه‌گذاری شود، با وجود مشکلات موجود ما کماکان در کنار صنعتگران خواهیم بود تا گره‌ای از مشکلات آنها بگشاییم و آنها را کنار خودمان می‌دانیم.
 
 مهرداد دادخواه، مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، در پاسخ به گلایه‌های صنعتگران در خصوص عدم تأمین برق مورد نیاز، اظهار کرد: متأثر هستم که با برخی از اقدامات، برخی از صنعتگران و کسانی که بخشی از بار جامعه را به دوش می‌کشند را ناراحت کرده‌ایم، نمی‌خواهم فعالیت‌های خودمان را توجیه کنم؛ اما باید تعامل کنیم تا ببینم از وضعیت موجود چگونه عبور کنیم.
 وی با اشاره به اینکه برخی از خواسته‌ها و گلایه‌های صنعتگران در زمینه تأمین برق همواره وجود داشته، افزود: اکنون ۱۴ هزار صنعتگر، حدود ۱۵ هزار کیلومتر شبکه صنعتی و ۱۶ هزار کیلومتر شبکه در شهر اصفهان داریم، همچنین قبول داریم گاهی از سمت ما خطاهایی رخ می‌دهد، ولی در حال انجام یک‌سری اقداماتی در توزیع برق استان هستیم که از وضعیت موجود خارج شویم.
 مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، با تأکید بر اینکه باید با استفاده از ظرفیت‌ها تولید برق انجام دهیم، تصریح کرد: نیاز داریم با هم‌فکری شرایط توزیع و تأمین برق صنایع را تغییر دهیم، گاهی ممکن در برخی منطقه‌ها ظرفیت تأمین برق موردنیاز وجود نداشته باشد؛ اما باید با تعامل به نتیجه مثبت برسیم تا خاموشی و قطعی‌ها به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده، انجام شود.
 وی یادآور شد: سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۹ درصد انرژی در استان اصفهان بیشتر مصرف شده است، اما امسال مصرف انرژی باید مدیریت شود و گاهی اگر رعایت شود محدودیت انجام نخواهد شد در غیر این صورت آنهایی که الگوریتم مصرف را رعایت نمی‌کنند، باید تنبیه شوند.
 مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، در خاتمه متذکر شد: اگر نتوانیم در یک‌سری ایام رعایت مصرف را انجام دهیم، شرایط سخت می‌شود و قطعی‌ها به‌صورت بی‌برنامه رخ می‌دهد؛ اما در تلاشیم این اتفاق مدیریت شده انجام شود.
 
 جعفر بحرینی، معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق استان اصفهان، در ادامه توضیح داد: هر شهرک صنعتی یک ظرفیتی دارد و گاهی با برخی قطعی برق یک شهرک می‌توانیم اندازه تأمین برق سه شهرک انرژی ذخیره کنیم. متأسفانه گاهی برخی مشترکان متخلف هستند؛ اما تنبیه برای همه انجام می‌شود، هنوز سازوکار تأمین منابع مالی برای توزیع برق کافی در همه منطقه‌ها انجام نشده که اگر پستی قطع شد پست جایگزین وجود داشته باشد، امیدواریم در آینده بتوانیم شرایطی را اعلام کنیم که مشترکین با هزینه خودشان تأمین برق جایگزین انجام دهند.
 
آلبوم تصاویر کمیسیون صنایع