تاریخ : يکشنبه 13 خرداد 1403
کد 7517

اتاق بازرگانی به دنبال رایزنی برای کمک به اقتصاد کشور است

مطالبات فراوان بخش خصوصی از نامزدهای ریاست جمهوری

شانزدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان به ریاست، نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان محمدجعفر فوده با دستور جلسه گزارش دبیرکل اتاق از فعالیت‌های اردیبهشت‌ماه، گزارش کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی، هم‌فکری و جمع‌بندی مطالبات بخش خصوصی از ریاست‌جمهوری آینده و سایر موارد قابل طرح در محل حوزه ریاست اتاق بازرگانی برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در این نشست، محمدجعفر فوده، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان در حادثه سقوط بالگرد اظهار کرد: انتخابات مهم ریاست‌جمهوری را در پیش داریم و ضروری است شخصی اصلح و دارای ویژگی‌های مناسب در این جایگاه قرار گیرد.
 وی گفت: ضروری است کاندیداها به مطالبات فعالان اقتصادی و بخش خصوصی توجه ویژه داشته باشند و صدای آنها را بشنوند، امروز شرایط اقتصادی کشور نیاز به رسیدگی فوری دارد و دراین‌خصوص باید تلاش کنیم مشکلات بخش خصوصی به اطلاع کاندیداها برسد. از کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی نیز خواسته شد مطالبات و انتظارات خود از رئیس‌جمهور آینده را مشخص کنند تا روند مطالبه‌گری در این زمینه با قدرت جریان یابد.
 نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد: در طول چند روز گذشته نمایشگاه طلا در اصفهان برگزار شد، با وجود آنکه روزهای سختی را در این مدت طی کردیم و حوادث ناگواری رخ داد؛ اما فعالان اقتصادی حاضر در نمایشگاه همچنان با امید به آینده فعالیت‌های خوبی دارند و این موضوع نشان‌دهنده عزم و اراده بخش خصوصی در کمک به اقتصاد کشور و عبور از مشکلات است.
 وی در ادامه با اشاره به «روز جهانی شیر» عنوان کرد: در حال حاضر سرانه مصرف شیر در کشور حدود ۸۰ کیلوگرم است که این میزان مصرف، نصف میزان مصرف سرانه در دنیا است، ضروری است اقداماتی در راستای بهبود الگوی تغذیه اجرایی شود و در همین راستا برنامه‌ریزی شد تا جلسات هفتگی به این منظور برگزار کنیم، باید توجه داشت که در حال حاضر میزان مصرف شیر و تخم‌مرغ در هر کشور با میزان توسعه‌یافتگی آن جامعه ارتباط مستقیم دارد.
 فوده در پایان، انتخاب سید یوسف قاضی عسگر در کنفدراسیون صادرات را به وی و فعالان اقتصادی استان تبریک گفت و بیان داشت: به طور قطع حضور یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق در این کنفدراسیون می‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد.
 
 احمد خوروش، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان نیز عنوان کرد: امیدواریم انتخابات در بهترین شرایط برگزار شود تا خللی در امور کشور ایجاد نشود، ضروری است فردی به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شود که اصلح بوده و به امور کشور مسلط باشد، از طرفی به نظرات بخش خصوصی نیز توجه داشته باشد، اتاق بازرگانی نیز تلاش خواهد کرد صدای فعالان اقتصادی را به مسئولان برساند و همگی کمک کنیم تا شخصی توانمند انتخاب شود.
 وی اضافه کرد: امروز کشور ما نیاز به رئیس‌جمهوری دارد که خارج از نگاه حزبی و سیاسی، کشور را به ثبات در بخش‌های مختلف برساند، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های پایه‌ای در بخش‌های مهمی همچون انرژی، حمل‌ونقل و... هستیم و ضروری است نگاهی کارشناسی به این مقوله وجود داشته باشد، کشور دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است برای نمونه در بخش معدن، توانمندی‌های زیادی وجود دارد؛ اما از آنها بهره گرفته نمی‌شود و باید تدابیری ویژه در خصوص استفاده از این استعدادها اندیشیده شود البته در کمیسیون معدن به دنبال راهکارها و ارائه پیشنهادات و مطالبه‌گری هستیم.
 عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان افزود: اقتصاد کشور بیمار است، لذا ضروری است فردی مسئولیت را بر عهده بگیرد که دارای فکر و جسارت اقتصادی باشد، بسیاری از تبادلات اقتصادی ما با کشورهای دیگر با مشکلاتی روبرو شده است، سیاست‌های ارزی بلاتکلیف است و فعالان اقتصادی از تغییرات متعدد در برنامه‌ریزی‌ها و پست‌های مدیریتی نگران هستند، زیرا ثبات سیاست‌ها و مدیران می‌تواند به برنامه‌ریزی بهتر کمک کند در غیر این صورت سردرگمی به همراه می‌آورد.
 وی گفت: درصورتی‌که مشکلات اقتصادی برطرف شود بسیاری از مسائل کشور حل می‌شود، سرمایه‌گذاری‌ها گسترش یافته و مشارکت مردم در اقتصاد نیز توسعه می‌یابد، با کمک مردم می‌توان کشور را از مشکلات خارج کرد.
 
 علی صفرنوراله، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی نیز با ارائه گزارش اقدامات سال ۱۴۰۲ کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اظهار کرد: برگزاری ۳ نشست کاربردی ابزارهای نوین تأمین مالی در بازار سرمایه با حضور مدیران بورس تهران، مدیران شرکت فرابورس ایران و تسهیلگری استفاده اعضاء اتاق از ابزارهای بازار سرمایه از طریق عقد تفاهم‌نامه بین اتاق بازرگانی اصفهان، برگزاری سمینار آموزشی بررسی روش‌های نوین تأمین مالی و برگزاری بیش از ۲۰ جلسه مشاوره با شرکت‌های متقاضی به منظور حل مشکلات تأمین مالی و تشکیل هیئت مؤسس پیشنهادی صندوق جسورانه شرکتی در جهت تأسیس این صندوق، بخشی از فعالیت‌های کمیته‌های کمیسیون بوده است.
 وی ادامه داد: همچنین فراخوان از اعضاء اتاق و بررسی بالغ بر ۱۲۰ عنوان فرصت سرمایه‌گذاری و انتخاب ۲۵ عنوان اولویت‌دار، ارسال برای تدوین پیش مطالعات توجیهی، احصا چالش‌های سرمایه‌گذاری در حوزه بانکی و شهرک‌های صنعتی و ارائه راهکار، دسته‌بندی مشکلات بانکی زمان سرمایه‌گذاری، تشکیل کمیته مشترک رفع قوانین مخل سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار با اتاق تبریز، تدوین فرایند تهیه فرصت‌ها و بسته‌های سرمایه‌گذاری، تدوین چارچوب پیشنهادی سند سرمایه‌گذاری استان اصفهان، احصاء و اولویت‌بندی مگاپروژه‌ها و طرح‌های کلان استان اصفهان، مطالعه تطبیقی مشوق‌های سرمایه‌گذاری ترکیه و برنامه آرمان‌های سرمایه‌گذاری مالزی، پیشنهاد بسته تشویقی سرمایه‌گذاری روی خانه‌های تاریخی و... نیز بخشی دیگر از اقدامات کمیسیون محسوب می‌شود.
 
 مژگان ایزدی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: ساخت و تعمیر خانه‌های تاریخی باید مشخص و ناظر داشته باشند تا بافت خانه از بین نرود؛ لذا توجه به این موضوع ضروری است.
 وی ادامه داد: باید تعطیلی شنبه‌ها را مجدداً دنبال کرد، رفع موانع تحریم هم مهم است، باید دید کاندیداها چه دیدگاهی در این زمینه‌ها دارند و کابینه دولت چه افرادی هستند، با داوطلبان صحبت شود و موضوعات مورد بررسی قرار گیرد، امروز اصفهان دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است که باید از آنها بهره برد، گردشگری یکی از اولویت‌های اصفهان است که با افزایش تبلیغات می‌توان به گسترش آن کمک کرد.
 
 وحید فولادگر، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی نیز عنوان کرد: راجع به صندوق‌های سرمایه‌گذاری صحبت‌های خوبی شده و تلاش بر این است که کار پیش برود، در خصوص انتخابات نیز ضروری است نامزدها در قبال وعده‌های خود پاسخگو باشند، در شرایط فعلی مناظره‌ها می‌تواند آرای مردمی را جهت‌دهی کند؛ اما باید به سوابق اقتصادی و برنامه‌های آنها نیز توجه جدی داشت.
 
 محمدرضا گل احمد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز عنوان کرد: در حال حاضر انتخابات ریاست‌جمهوری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، فعالان اقتصادی با مشکلات بسیاری روبرو هستند و امیدواریم رئیس‌جمهور جدید به این موارد توجه داشته باشد، ضروری است نمایندگان اتاق با کاندیداها رایزنی و حرکت کنند تا بتوان مطالبات بخش خصوصی را به مسئولان منتقل کرد.
 وی در ادامه در خصوص دستاوردهای اجلاس ACD عنوان کرد: تقویت همکاری‌ها با کشورهای منطقه در دستور کار قرار گرفت و در این اجلاس موفق شدیم قدم‌های خوبی در این زمینه برداریم، مذاکرات خوبی شکل گرفت و ظرفیت‌های استان به مهمانان معرفی شد، دیپلماسی اقتصادی در این اجلاس افزایش یافت و با برنامه‌ریزی در تلاش هستیم شرایط به بهترین شکل برای اصفهان رقم بخورد.
 
 وحید دزفولی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی نیز عنوان کرد: امروز اصفهان با مشکلات متعددی روبرو است، میزان فرونشست در اصفهان به میزان زیادی افزایش یافته و درصورتی‌که تدبیری برای رفع این مشکلات صورت نگیرد تا چند سال آینده با مسائل بسیار شدیدتری روبرو خواهیم شد.
 وی ادامه داد: امیدواریم شخصی که در آینده رئیس‌جمهور می‌شود به این موضوعات نیز توجه جدی داشته باشد، لازم است بنیاد زاینده‌رود برای حمایت از این رودخانه و تلاش برای رفع مشکلات آن ایجاد شود و با همکاری بخش‌های مختلف درصدد پیگیری مطالبات اصفهان باشد.
 
 فرشته امینی، عضو هیات نمایندگان اتاق نیز عنوان کرد: در تجارت خارجی در چند ماه اخیر با مشکلات بسیار زیادی روبرو بودیم و این‌گونه نه‌تنها شعار سال که حتی افزایش تولید هم محقق نمی‌شود، در تجارت خارجی مشکلاتی متعددی وجود دارد که امیدواریم دولت جدید به رفع آنها اهتمام بورزند.
 
 سید یوسف قاضی عسگر، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی نیز عنوان کرد: به نظر می‌رسد ضروری است اتاق‌های بازرگانی با هماهنگی یک راهبرد و موضع مشترک برای انتخابات داشته باشند، مواضع بخش خصوصی باید شفاف و روشن بیان و تبیین شوند، امروز پارلمان بخش خصوصی می‌تواند صدای فعالان اقتصادی را به گوش مسئولان برساند و باید در این زمینه ورود کرد.
 در ادامه، حمیدرضا امیدان، دبیرکل اتاق، گزارش از فعالیت‌های اتاق در یک ماه گذشته ارائه داد.
 در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات دستورکار، موارد زیر به تصویب رسید.
 اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی ضمن دعوت از عموم اعضا و مردم عزیز برای مشارکت حداکثری و آگاهانه در انتخابات پیش رو، داوطلبین محترم را به اعلام برنامه دقیق و عملیاتی منطبق بر زمان‌بندی، حمایت از بخش خصوصی و حل مشکل معیشت مردم در سال «رشد تولید با مشارکت مردم»، پایبندی به برنامه‌ها و احیای زاینده‌رود به عنوان شاهرگ حیات در فلات مرکزی کشور، فرامی‌خواند.
 مصوب شد اتاق بازرگانی اصفهان تمام تلاش خود را برای تأیید مرکزیت اصفهان (Focal Point) در بین اتاق‌های بازرگانی عضو ACD انجام دهد.
 مقرر گردید در راستای توسعه پایدار از تشکیل دبیرخانه بنیاد مردمی احیای زاینده‌رود حمایت گردد.
 
آلبوم تصاویر شانزدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان