تاریخ : دوشنبه 7 خرداد 1403
کد 7492

نشست توسعه تجارت با کشورهای حوزه اوراسیا برگزار شد

تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های پیمان اوراسیا

نشست توسعه تجارت با محوریت ظرفیت‌ها و چالش‌های تجارت با کشورهای حوزه اوراسیا در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، نشست کمیته توسعه تجارت با کشورهای هدف صادراتی ذیل کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات با حضور کارشناسان خبره حوزه تجارت با کشورهای حوزه اوراسیا، اعضای این کمیته و فعالان حوزه اقتصادی برگزار شد و در این جلسه ظرفیت‌ها و چالش‌های تجارت با کشورهای حوزه اوراسیا مورد بررسی قرار گرفت.
ناصر انزلیچی، مشاوره خبره در حوزه تجارت با کشورهای اوراسیا ضمن تشریح مفهوم قراردادهای تجاری آزاد و مزیت‌های این نوع قراردادها برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان به نحوه شکل‌گیری پیمان اوراسیا و ظرفیت‌های استفاده از این پیمان اشاره کرد. 
 
فرشته امینی، رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در این نشست بیان داشت: باتوجه‌به وجود چالش‌ها در حوزه تجارت با کشورهای مورد هدف، شرط موفقیت در این مسیر در نظرگرفتن اهداف بلندمدت است.
وی افزود: با وجود تلاش‌ها برای تسهیلگری و ارائه راهکار به بخش دولتی، بخش خصوصی مجبور است برای ادامه مسیر همه جوانب را در نظر بگیرد.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات در پاسخ به سؤال حاضرین در خصوص تعطیلی پنج‌شنبه‌ها گفت: عواقب منفی این تعطیلی برای روابط تجاری به تلاش بخش خصوصی و اتاق بازرگانی اصفهان در انجام مکاتبات و مطالبه گری بستگی دارد.
 
وحید دزفولی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان درباره وضعیت حمل‌ونقل و بار گفت: به دنبال مذاکرات انجام شده به‌زودی امکان حمل خرده بار از کارگو ترمینال اصفهان امکان‌پذیر خواهد شد.
 
امید نقیه، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی راد ترابر اسپادانا، ضمن اشاره به انواع راه‌های حمل‌ونقل برای تجارت با کشورهای اوراسیا، مشکلات حمل‌ونقل از جمله نحوه انتقال کالا، هزینه‌های حمل‌ونقل و غیره را تشریح نمود.
در ادامه این نشست به سؤال و پرسش‌های حاضران در خصوص تجارت با کشورهای حوزه اوراسیا پاسخ داده شد.
۹۳ کشور مستقل در اوراسیا وجود دارد که شامل همه ۴۸ کشور اروپایی (همچنین کشورهای جزیره‌ای قبرس، ایسلند، ایرلند و انگلستان)، ۱۷ کشور خاورمیانه، ۲۷ کشور آسیایی (شامل اندونزی، مالزی، ژاپن، فیلیپین و تایوان) است و یک کشور هم به نام تیمور شرقی وجود دارد که البته اکنون اغلب به اقیانوسیه پیوند داده می‌شود. بنابراین، نزدیک به نیمی از ۱۹۶ کشور مستقل جهان در اوراسیا قرار دارند.
 
آلبوم تصاویر نشست توسعه تجارت