تاریخ : دوشنبه 7 خرداد 1403
کد 7490

مهم‌ترین چالش معدن‌داران حقوق دولتی معدن است

پیگیری مشکلات معادن استان با حضور مسئولان وزارت صمت

نشست تخصصی کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان با حضور، رئیس اتاق، مسئولان کمیسیون، فعالان بخش و مدیرکل بهره‌برداری از معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور بررسی مسائل این حوزه برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، احمد خوروش، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اظهار کرد: تلاش می‌کنیم مسائل و مشکلات بخش معدن به طور تخصصی بررسی و موارد را تا حد توانمان پیگیری کنیم، در جلسات متعدد با مسئولان مختلف تلاش داریم صدای فعالان بخش خصوصی به مسئولان مرتبط رسانده شود و امیدواریم بتوانیم بخشی از مسائل را کاهش دهیم.
 وی تصریح کرد: درخواست داریم به مشکلات فعالان حوزه معدن رسیدگی عاجل شود، اتاق بازرگانی وظیفه دارد فعالان اقتصادی را به سمت صادرات سوق دهد و در این زمینه تلاش می‌کنیم از تمامی ظرفیت‌ها بهره ببریم.
 
 حسام‌الدین فرهادی‌نسب، نایب‌رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: مهم‌ترین چالش معدن‌داران حقوق دولتی معدن و پرداخت مالیات معدن‌داران به دولت است.
 وی در این نشست با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات معدن‌داران حقوق دولتی معدن است، اظهار کرد: این حقوق در واقع مالیات یا هزینه‌ای است که معدن به دولت پرداخت می‌کند و درواقع معادن به ازای هر تن ماده معدنی، مبلغی را به دولت می‌پردازند.
 وی افزود: تأثیر عوامل مختلف مثل نوع ماده معدنی، ابعاد، نوع ذخیره و … بر حقوق دولتی از مهم‌ترین چالش‌های معدن‌داران محسوب می‌شود. شرایط معادن در استان‌های مختلف متفاوت است لذا باید هر استان را با توجه به وضعیت همان منطقه سنجید.
 
 مهدی حمیدی، مدیرکل بهره‌برداری از معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: در سفر به استان اصفهان مسائل و مشکلات حوزه معدن را بررسی کردیم، موارد مطرح شده توسط فعالان اقتصادی را به دقت بررسی می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم قدمی در راستای رفع مسائل برداریم، در حال حاضر بررسی و تأیید ماشین‌آلات معدنی در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود و تلاش بر این است که بیشترین همکاری با معدن داران شکل گیرد.
 وی ادامه داد: باید برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای شکل گیرد که حقوق معدنی در مناطق خودش خرج شود تا این‌گونه شاهد توسعه بخش‌های اطراف معادن نیز باشیم، دراین‌خصوص تا ۱۵ درصد حقوق دولتی می‌تواند در اطراف معادن هزینه شود.
 مدیرکل بهره‌برداری از معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: معادن جز انفال هستند و باید به آنها توجه داشت، در حال حاضر موضوع الکترونیکی و هوشمند شدن محاسبات در دستور کار شورای‌عالی معادن قرار گرفته است، در خصوص توسعه بازارهای صادراتی نیز باید اقدامات جدی‌تری از طرف فعالان بازار سنگ انجام پذیرد، تجارت سنگ موضوع مهمی بوده و ضروری است سهم ایران در بازارهای منطقه افزایش یابد.
 وی گفت: معدن کاری دارای مراحل زیاد و پیچیده‌ای است؛ اما نکته مهم این است که بتوان محصول نهایی را با قیمت مناسب و در بازارهای خوب به فروش رساند، در این زمینه نقش بخش خصوصی بسیار مهم و پررنگ است، امروز بخش عمده ضعف در تجارت سنگ است؛ لذا اتاق بازرگانی می‌تواند در این راستا اقدامات مناسبی به منظور توسعه صادرات محصولات برنامه‌ریزی کند. حضور در نمایشگاه‌های مختلف و ارائه آموزش‌های تخصصی بخشی از این راهکارها است و ما نیز در وزارت صمت آماده هر نوع همکاری در این زمینه هستیم.
 
 بررسی مسائل و مشکلات معدن‌داران، افزایش درصد قابل توجه مالیات معدن‌داران، مشکل سامانه‌های مرتبط، کاهش بازار داخلی و واردات ماشین‌آلات از جمله مسائلی بود که در این نشست توسط اعضای کمیسیون مطرح شد.
 
آلبوم تصاویر نشست تخصصی کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان