تاریخ : چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
کد 7466

مطالبه‌گری مؤثر اتاق بازرگانی اصفهان جواب داد

اتحاد بخش خصوصی موجب لغو تعطیلی پنجشنبه‌ها شد

با مطالبه‌گری بخش خصوصی و پیگیری اتاق بازرگانی اصفهان، تعطیلی پنجشنبه‌ها لغو و تعطیلی شنبه‌ها به تصویب نمایندگان مجلس رسید.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، پس از اینکه موضوع تعطیلی پنجشنبه‌ها مطرح شد، دیدگاه اعتراضی بخش خصوصی نسبت به این موضوع با تکیه بر پژوهش‌های علمی و آمار مستند و با اتحاد در مطالبه‌گری مطرح و صدای بخش خصوصی شنیده شد و نمایندگان مجلس شنبه را به عنوان دومین روز تعطیل هفته مصوب کردند.
 در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری پیشنهادی مبنی بر تعطیلی روز پنج‌شنبه از سوی سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز مطرح شد که نمایندگان با ۷۵ رأی موافق، ۱۳۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر با این پیشنهاد مخالفت کردند.
 همچنین در جلسه علنی امروز مجلس، پس از مخالفت نمایندگان با تعطیلی پنج‌شنبه، تعطیلی شنبه‌ها به رأی گذاشته شد و در نهایت با ۱۳۶ رأی موافق، ۶۶ رأی مخالف، ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در جلسه تعطیلی شنبه‌ها به عنوان دومین روز تعطیل هفته به تصویب رسید.
 در این مصوبه آمده است: «تمامی دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثنای واحدهای نظامی انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت‌رسانی از قبیل بیمارستان‌ها مراکز بهداشتی درمانی مراکز بهزیستی بانک‌ها و اماکن ورزشی موظف‌اند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنج‌شنبه تنظیم نمایند. فهرست کامل بخش عملیاتی واحدهای خدمات‌رسانی موضوع این تبصره ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.»
 گفتنی است مصوبه تعطیلی شنبه‌ها در صورتی اجرایی خواهد شد که از سوی شورای نگهبان تأیید شود.
 با این تفاسیر به نظر می‌رسد تلاش‌های بخش خصوصی برای لغو تعطیلی پنجشنبه‌ها موفق بوده و فعالان اقتصادی توانسته‌اند با دلایل منطقی و دقیق، نمایندگان مجلس را راضی کنند که به تعطیلی شنبه‌ها رأی دهند.