تاریخ : سه شنبه 25 ارديبهشت 1403
کد 7464

منابع کشور باید در سرمایه‌گذاری صرف شود

بخش خصوصی نباید برای توسعه منتظر کمک‌های دولت باشد

اقتصاددان ایرانی و استادیار دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بخش خصوصی نباید برای توسعه منتظر کمک‌های دولت باشد؛ بلکه باید خود توسعه ایجاد کند.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، هفتمین کنفرانس سرمایه‌گذاری و مالی اتاق بازرگانی با حضور علی سرزعیم، اقتصاددان ایرانی و استادیار دانشگاه علامه طباطبایی در جمع اعضای کمیسیون سرمایه‌گذاری برگزار شد.
 وی با اشاره به آخرین تحولات و اتفاقات اقتصادی کشور افزود: شعار رهبری طی دو سال گذشته پیرامون مسائل اقتصادی بوده است؛ اما باید به سرمایه‌گذار اقتصادی جرات و جسارت داد نه اینکه با کوچک‌ترین خطا از سوی سرمایه‌گذاران مانع ادامه تولید آنها شویم.
 این اقتصاددان با اشاره به اینکه دولت به دنبال گذراندن امورات یک‌ساله خود است، اظهار کرد: نمی‌توان به امید کمک‌های دولتی ماند؛ زیرا مسئولان سازمان‌های فعلی نیز تابع دولت هستند؛ لذا بخش خصوصی خود باید وارد شود.
 وی ادامه داد: دولت برای کسب موفقیت باید فضای بین خود و مردم را اصلاح کند تا مردم برای سرمایه‌گذاری ترسی نداشته باشد و این در حالی است که وضعیت بانک‌ها موجب شده که برخی از سرمایه‌گذاران با احتیاط مبادرت به سرمایه‌گذاری کنند.
 سرزعیم با اشاره به اینکه نیمی از مردم ایران در سال ۶۴ زیر خط فقر بودند، افزود: راه توسعه ایران در دوران سازندگی آغاز شد و به مرور سطح زندگی مردم نیز افزایش پیدا کرد؛ اما دوران بیکاری از دهه هشتاد آغاز و در دوران پیش از این دهه، جوانان مشکل کار نداشتند.
 وی تأکید کرد: ما اعتقاد داریم پول کشور باید در سرمایه‌گذاری صرف شود؛ اما شرایط اقتصادی جهان نیز بی‌تأثیر نیست به‌عنوان‌مثال در موضوع طلا، این کالا تابع انس جهانی و ارز است و وقتی بی‌ثباتی در جهان زیاد می‌شود سرمایه‌گذاران به سمت طلا پناه می‌آورند.
 سرزعیم گفت: در کشور آمریکا قیمت طلا رقیب نرخ بهره است و وقتی با بهره همراه باشد طلا کمتر خریداری می‌شود و در حال حاضر سیاست آمریکا بر پایین آوردن بهره است.
 
 علی صفر نورالله، عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه پیش‌بینی ما این است که در تابستان جاری وضع اقتصادی مناسبی نداشته باشیم، افزود: فاصله طبقاتی بسیار زیاد شده و تورم و هزینه‌ها افزایش یافته است و این در حالی است که ما باید صادرات داشته باشیم اما سرمایه‌گذاران ما رو به کاهش است.
 وی افزود: با وجود چنین شرایطی رشد صنعت و فعال اقتصادی نداریم و امنیت سرمایه‌گذاری در اصفهان کاهش داشته است که مهم‌ترین دلیل آن عدم پاسخگویی و همراهی دستگاه‌های دولتی بوده است.
 عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: ما باید هوشمندانه از مسائل و مشکلات مطلع باشیم و با هم‌فکری و همکاری همدیگر حرکت کنیم.
 
 مسعود صرامی، کارآفرین اصفهانی نیز در این نشست بیان کرد: بسیار خرسندم که اکنون بخش خصوصی آنچه دغدغه ما بوده است را بیان کردند، اما چه بخواهیم و چه نخواهیم ما در این کشور زندگی می‌کنیم و باید آینده این کشور را بسازیم.
 وی افزود: شاید بسیاری از سرمایه‌گذاران، توانایی خروج از کشور و زندگی را داشته باشند؛ اما تکلیف اقوام و بسیاری از مردم این سرزمین چه می‌شود؛ نمی‌توان همه را از کشور خارج کرد، پس باید با امیدواری به آینده کشور را ساخت.
 این کارآفرین برتر اصفهانی با اشاره به اینکه افزایش نرخ دلار حاصل یک بی‌خردی و استفاده نکردن از افراد با تجربه فعالیت اقتصادی است، گفت: ما نباید همانند افراد بی‌خرد برخورد کنیم کمااینکه در سایر کشورها نیز چنین تنش‌هایی وجود دارد بلکه می‌توان با همدلی بدون کمک دولت این شهر را نجات داد.
 وی ادامه داد: بیشتر سرمایه‌گذاران به دنبال برگشت سرمایه خود هستند و شاید یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که قدمی برای سرمایه‌گذاری برنمی‌دارند، مشخص نبودن سود سرمایه‌گذاری است.
 
آلبوم تصاویر کنفرانس سرمایه‌گذاری و مالی