تاریخ : سه شنبه 25 ارديبهشت 1403
کد 7461

روند تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان کاهشی است

حمایت کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان از شرکت‌های نوپای فن‌آور

رئیس کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان اتاق بازرگانی اصفهان گفت: کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه تسهیلگری و توانمندسازی از شرکت‌های نوپای حوزه فن‌آوری و دانش‌بنیان حمایت می‌کند.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان با حضور اعضای کمیسیون، هیات نمایندگان و مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
در این نشست وحید فولادگر، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، اظهار کرد: اتاق بازرگانی بازوی توانمندسازی در زمینه دانش‌بنیان است و ما باید فضای مناسبی برای همکاری با دستگاه‌های اجرایی پیدا کنیم.
 وی افزود: قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان و فضای باز تبادل نظر و مشورت باید اولویت‌بندی و قبل از سرمایه‌گذاری و تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در جایگاهی که وارد شدند، انجام شود.
 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: ما مزیت‌های مهم، بنیادی و صادراتی را احصاء اما جایگاه حاکمیتی نیز باید برای بخش خصوصی و تأمین مالی حوزه دانش بنیان بررسی ویژه شود.
 رئیس کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: در تعیین اولویت در حوزه تسهیلگری و توانمندسازی آمادگی کامل داریم و جلسات را به‌صورت مستمر برگزار می‌کنیم.
 وی نقش اتاق را ارائه بازخورد بر نهادهای اجرایی و هم‌فکری و هم‌افزایی اعلام کرد و افزود: تعیین اولویت‌های فعالیت تولید فناوری در حوزه دانش‌بنیان، پیش‌نیاز تأمین مالی است و چنانچه اولویت‌ها مناسب باشد تأمین مالی بخش خصوصی تسهیل خواهد شد.
 
مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت زیست‌بوم دانش‌بنیان در اصفهان، اظهار کرد: اگر ظرفیتی داشته باشیم حاضر به همکاری هستیم و اصفهان در این زمینه مسئولیت سنگینی دارد.
 وی افزود: ۲۵ درصد درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان کار با فناوری، فعالیت تولیدی و صنعتی است.
 نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در حال عبور از فاز نخست شرکت‌های دانش‌بنیان و حرکت به سمت تولیدی نوع دوم هستیم که امیدواریم جهش تولید ایجاد کند.
 وی با اشاره به اینکه این دو دسته شدن شرکت‌های تولید از سال ۹۶ ایجاد شده است، ادامه داد: روند توسعه شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان در کشور متفاوت است؛ اما به نسبت فاز نخست توسعه در زمینه برق، دارو، تجهیزات پزشکی و کشاورزی کمتر بوده است.
 طغیانی گفت: اوج روند تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور مربوط به سال ۹۴ تا ۹۶ بوده و در سال ۹۹ این تعداد کاهش یافته است.
 وی با اشاره به اینکه برخی استان‌ها در تولیدی شرکت‌های نوپا موفق بوده‌اند، افزود:۵۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در تهران و مابقی در سایر استان‌ها است که بخش زیادی از آنها به تهران مهاجرت کرده‌اند.
 نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تمرکز شرکت‌های دانش‌بنیان در استان‌های دارای زیر ساخت‌ها و واحدهای صنعتی و استان‌های با سهم قابل توجه در تولید ناخالص کشور همراه بوده است.
 نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تأسیس شرکت‌های جدید روندی کاهشی داشته است، افزود: حدود ۸۲ درصد از کل درآمد پارک‌های علم و فناوری تنها به هفت پارک تعلق دارد.
 وی به اجرایی نشدن پیش‌بینی‌های انجام شده برای سرمایه‌گذاری از محل اعتبار مالیاتی قانون جهش تولید دانش‌بنیان توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، اشاره کرد و گفت: سخت‌گیری معاونت علمی در اجرای قانون، به‌عنوان دبیرخانه اصلی پیگیری قانون و نیز سنگ‌اندازی ممیزان سازمان امور مالیاتی موجب اجرا نشدن این پیش‌بینی‌ها شده است.
 طغیانی ضمن اعلام آمادگی برای تلاش و بهبود قوانین و مقررات در حوزه تأمین مالی دانش‌بنیان، اعلام کرد: سخت‌گیری در آئین‌نامه‌ها و تنگ‌نظری‌های زائد در اجرای مقررات، باعث توقف شده و باید در این زمینه اولویت‌بندی، پیگیری و تقسیم وظایف بین نمایندگان مجلس، اتاق، شهرک و سایر تأثیرگذاران انجام شود.
 
سید یاسر معین‌الدینی، دبیر کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان در ادامه این نشست به ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های این کمیسیون پرداخت و اظهار کرد: کمیته تامین‌فناوری ‌و توسعه تقاضا با هدف توسعه طرف تقاضا در بازار فناوری کشور و تأمین فناوری در قالب قراردادهای پیوست فناوری یک برنامه سه ساله تدوین کرده و به فعالیت مشغول است.
 وی افزود: در ابتدای سال جاری نیز نشستی با مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان، صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیری شرکتی فولاد مبارکه نیز برگزار و در مورد توافقات محور همکاری مذاکره شده است.
 دبیر کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان اتاق بازرگانی اصفهان گفت: حدود ۹ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در استان اصفهان فعالیت می‌کنند و کمیته‌های تخصصی کمیسیون با نگاه کارشناسی خود برای رفع مسائل و مشکلات تلاش می‌کنند.
 وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه تخصصی عرضه و تقاضای فناوری در مهرماه هر سال، تصریح کرد: در همین راستا کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان رئیس کمیته متقاضیان فناوری نمایشگاه فن نما انتخاب شد.
 معین‌الدینی یکی از اقدامات این کمیسیون را برگزاری نشست آشنایی با مزیت‌ها و فرصت‌های قانونی جهش تولید دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: این کمیسیون توسط کمیته تسهیلگری و پیگیری اجرای قوانین با حضور مدیران عامل شرکت‌ها و مدیران تحقیق و توسعه مالی در خردادماه جاری برگزار می‌شود.
 وی در ادامه به نظرسنجی از فعالان اقتصادی در مورد اهمیت نمایشگاه‌های فناورانه در جهان در سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و افزود: بالاترین آرا در بین ۶۸ نمایشگاه مربوط به نمایشگاه جیتکس دبی با محوریت فناوری اطلاعات در مهرماه و به ترتیب نمایشگاه‌های حوزه فناوری اطلاعات، فناوران نوپا، فناوری غذایی و فناوری سلامت بود.
 دبیر کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه بیان داشت: این کمیسیون در دومین نشست اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا میزگردی تحت عنوان فناوری‌های نو پیشرو، استارتاپ و اقتصاد دانش‌بنیان برگزار کرد.
 وی یادآور شد: ایجاد کرسی گفت‌وگو و تجارت منصفانه بین کشورهای عضو، تعریف تعرفه‌های نوآوری به جای تعرفه تجاری، ایجاد پارکها و انکوباتورهای علم و فناوری در کشورهای عضو، امضای تفاهم‌نامه برای همکاری بیشتر در زمینه آموزش، هماهنگی، انتقال فناوری و رویدادهای مشترک، تهیه توافقنامه و بستر مالکیت فکری برای پیشبرد هم‌افزایی مالکیت فکری و تسهیل انتقال فناوری در آسیا بخشی از دستاوردهای آن بود.
 در این نشست برنامه راهبردی کمیته تأمین فناوری و توسعه تقاضا، برنامه راهبردی کمیته توانمندسازی و تعالی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به تصویب رسید. همچنین مقرر شد چالش‌های اعلام شده توسط حاضرین در موضوع تأمین مالی و سرمایه‌گذاری و طرح‌های دانش‌بنیان، با حضور مسئولین مربوطه طی جلسات آتی پیگیری شود.
 در پایان از نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درخواست شد نسبت به امضا و اجرایی شدن برش استانی سند دانش‌بنیان کشور پیگیری صورت گیرد.
 
آلبوم تصاویر روند تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان