تاریخ : يکشنبه 27 اسفند 1402
کد 7362

رئیس انجمن صنایع قطعات خودرو و نیرومحرکه استان اصفهان:

تولید خودروها و موتورسیکلت‌های برقی؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر

رئیس انجمن صنایع قطعات خودرو و نیرومحرکه استان اصفهان گفت: طرح‌های اقتصادی برای تولید خودروها و موتورسیکلت‌های برقی برای اصفهان یک ضرورت است و باید با تولید انبوه جلوی واردات آنها گرفته شود.
ابراهیم احمدی در مصاحبه اختصاصی با واحد روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان افزود: دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت صنعتی هستم و در سال ۵۸ پس از 3 سال کار رایگان در جهاد سازندگی از اهواز به اصفهان آمدم؛ چون منزلم اصفهان بود، کار صنعتی کوچکی را شروع کردم و برای کسب تجربه در سازمان فنی - حرفه‌ای تراشکاری را آموزش دیدم و در سال ۶۳ واحد تولیدی گریبکس‌های صنعتی به نام سهند گریبکس را تاسیس کردم.
وی در همین راستا ادامه داد: در سال ۷۷، شرکت اطلس پمپ را که در سال 75 تاسیس شده بود خریداری کردم و سپس به تولید قطعات خودرو مانند اویل پمپ‌، کارتل‌ و در مجموع ۸۰ قطعه خودرو پرداختم. در حال حاضر، ۸۰۰ نفر کارگر و مجموعاً ۵۰ نفر مهندس نیز در واحدهای مختلف این شرکت مشغول کار و فعالیت هستند.
این صنعتگر درخصوص راز موفقیت روزافزون خود گفت: راز موفقیت بنده پشتکار و استقامت بوده و اینکه همیشه سعی کرده‌ام با راستی و درستی کار کنم. خوشبختانه، شکست در کارم نبوده؛ بلکه با مشکلات بودجه، تعدیل نیرو اتفاق افتاده و نیروها به ۵۰۰ نفر و بعد از تحریم به ۳۰۰ نفر رسیده و بعد خدا را شکر اضافه شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا استان اصفهان را برای سرمایه‌گذاری مناسب می‌بینید، پاسخ داد: اصفهان از جهاتی برای سرمایه‌گذاری مناسب است زیرا پیشینه صنعتی دارد و قبل از صفویه سه بار دیگر نیز پایتخت بوده و زمینه‌های صنعتی مانند آهنگری، ریخته‌گری و غیره پیشینه‌اش بوده است. مردم اصفهان دور از صنعت نبوده و این از مزیت‌های مهم اصفهان است. به علاوه، مردم اصفهان انسان‌های باهوش و با پشتکاری هستند و کار امروز را به فردا نمی‌سپارند.
احمدی افزود: البته، اصفهان در حال حاضر کاستی‌هایی نیز دارد؛ برای مثال بزرگ‌ترین چالش آن، آب و پس از آن کمبود نیروی انسانی‌؛ مخصوصاً نیروی کارآمد است. علت آن هم این است که با آمدن اسنپ متولدین دهه هشتاد در اسنپ کار می کنند. همچنین، سازمان‌های دولتی نسبت به بخش خصوصی سختگیرانه‌تر برخورد می‌کنند و علت دیگر آن هم شاید فرهنگی باشد.
وی خاطرنشان کرد: ما در بسیاری از قراردادهای شرکت افزایش تولید داریم اما به دلیل کمبود نیرو و کافی نبودن دستمزد، کمتر کارگر ایرانی حاضر می‌شود دراین شرکت ها مشغول به کار شود، به طوری که ما به خاطر کمبود نیروی انسانی، تیراژ فلایویل (یکی از قطعات خودرو) را افزایش ندادیم.
این صنعتگر افزود: پیشنهاد می‌کنم دولت به جبران کمبود نیروی انسانی مجوزهایی برای کارگران افغانی برای اشتغال صادر کند تا آنها بتوانند در این صنایع مشغول به کار شوند.
وی با اشاره به اینکه حمل و نقل و کم آبی علت بروز مشکلات اصلی کشور است، افزود: صنایع ما به علت کم آبی در یک نقطه متمرکز هستند؛ برای مثال، در شهر پیشرفته‌ای مانند  برلین ۴ میلیون نفر ساکن هستند؛ اما در تهران ۲۰ میلیون نفر به اضافه کرج و قزوین زندگی می کنند که این روند در اصفهان با شهرستان نجف آباد و شهر بهارستان موجب درهم تنیده شدن این شهرهای صنعتی شده است. این در حالی است که راکفلر سرمایه گذار آمریکایی در سفری که برای سرمایه‌گذاری به اصفهان آمده بوده است" توصیه می‌کند که کارخانه‌هایی مانند ذوب آهن در این شهر ساخته نشود زیرا اصفهان یک شهر مینیاتوری است و نباید با غول های صنعتی آلوده شود".
احمدی درخصوص افزایش مهاجرت از استان های مجاور به اصفهان گفت: در حال حاضر، ۴۰۰ هزار نفر از چهارمحال و بختیاری و ۳۰۰ هزار نفر از داران و دامنه به اصفهان کوچ کرده‌اند؛ بنابراین، چاره‌ای نداریم جز اینکه در کلانشهر اصفهان از خودرو و موتور برقی استفاده کنیم تا هم از هدر رفتن منابع گوناگون و افزایش بیماری‌‌ها جلوگیری کنیم و هم به هوای پاک کمک شود.
وی افزود: برای توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه و موتورسیکلت در شهرهای بزرگ باید جاده مخصوص برای آنها ساخته شود و در روستاها و شهرهای کوچک استفاده از دوچرخه و موتور برقی رایج شود، همانند کشور پرجمعیت چین که از موتورهای برقی فراوان استفاده می کنند.
این کارآفرین ضمن اشاره به مخالفت خود با تعطیلی صنعت خودرو و موتورسیکلت در ایران بیان داشت: معتقدم باید سرعت و قدرت را در این صنعت افزایش داد و سپس به سمت برقی شدن خودرو و موتورسیکلت متناسب با نیاز روز پیش رفت.
وی برای جلوگری از مهاجرت سرمایه‌گذاران تصریح کرد: سرمایه گذاران به ثبات اقتصادی، امنیت و قوانین اجرایی صحیح نیاز دارند. پس اگر مایلیم که آنها در کشور سرمایه گذاری کرده، از کشور مهاجرت نکنند، این زیرساخت ها را باید برای آنها مهیا کنیم.
احمدی گفت: با اینکه در خارج غم غربت هست، نخبگان باز هم مهاجرت می کنند؛ چون همه چیز برای آنها دلگرم کننده است؛ پس غم غربت را به جان می‌خرند.
رئیس انجمن صنایع قطعات خودرو و نیرومحرکه استان اصفهان درباره صادرات تصریح کرد: بدیهی است هر نوع محصولی را نمی‌توان صادر کرد زیرا باید مزیت‌های نسبی را در نظر گرفته و کالاها را بر اساس میزان سودآوری صادر کرد؛ مانند صادرات زعفران و پسته که از کشورمان به سایر کشورها سودآور است.
این کارآفرین اقتصادی در پایان و در پاسخ به این پرسش که آیا به آینده اقتصاد ایران امید دارید یا نه، پاسخ داد: بله، قطعا، همه باید امید داشته و با همه وجود کار کنیم و البته، در کنار آن، خلاهای قانونی موجود در حوزه صنعت نیز در راستای توسعه پایدار و حمایت اقتصادی برطرف شود.