تاریخ : چهارشنبه 4 بهمن 1402
کد 7224

پارلمان بخش خصوصی به دنبال رفع مشکلات فعالان اقتصادی است

تعامل اتاق اصفهان و سازمان توسعه تجارت در رسیدگی به پرونده‌های تعهد ارزی

نشست تخصصی تشریح آیین‌نامه اجرایی تبصره (6) بند (ح) ماده (٢) مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مصوبات کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات با حضور معاون سازمان توسعه تجارت ایران، اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان و تعدادی از بازرگانان و فعالان اقتصادی اصفهان برگزار شد.
به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، فرشته امینی، رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اتاق بازرگانی اصفهان می‌تواند نقش واسط بین ذی‌نفعان و سازمان توسعه تجارت ایران را ایفا کند و پرونده‌های ارجاعی را در مرحله مقدماتی بررسی و کارشناسی کند و بر اساس اولویت و ضرورت به سازمان توسعه تجارت ارجاع دهد. از سوی دیگر انتظار داریم که سازمان توسعه تجارت نیز همکاری لازم را با اتاق بازرگانی اصفهان داشته باشد و پرونده‌هایی را که از سوی اتاق اصفهان ارسال می‌شود با اولویت در دستور کار قرار دهد و با اولویت بررسی کند. این اقدام باعث می‌شود که برخی پرونده‌ها در همان مراحل اولیه کارشناسی با آموزش حل شود و نیاز به ارجاع به تهران نداشته باشند و به‌این‌ترتیب میزان مراجعات کمتر می‌شود.
 
 مریم عطایی، معاون خدمات ارزی و مالی سازمان توسعه تجارت ایران نیز اظهار داشت: مهلت رفع تعهد ارزی برای کالاهای مختلف متفاوت است و در اختیار کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات قرار دارد که بر اساس شرایط فروش کالا در کشور مقصد این مهلت ممکن است تغییر کند. به‌عنوان نمونه برای سه دسته محصول فرش دستباف، صنایع‌دستی و دارو مهلت رفع تعهد ارزی تغییر کرده است. اکنون درصدد هستیم که بر اساس مواد اولیه تولیدی موردنیاز نیز مهلت رفع تعهد ارزی تغییر کند.
 وی در ادامه افزود: بر اساس مصوبه جدید ازاین‌پس تحویل، عرضه و فروش شمش طلا از محل صادرات در سامانه مرکز مبادله ارز و طلا انجام می‌شود. این اقدام باعث شفاف‌سازی رفع تعهد ارزی از طریق واردات شمش طلا می‌شود.
 عطایی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر تعامل و همکاری خوبی بین اتاق بازرگانی اصفهان و سازمان توسعه تجارت ایران وجود دارد و آماده گسترش همکاری‌ها هم هستیم. باتوجه‌به شرایط خاص استان و وجود صنایع متنوع با قابلیت صادرات در اصفهان تا جایی که قانون اجازه دهد آماده همکاری با اتاق بازرگانی اصفهان در رسیدگی به پرونده‌های بازرگانان هستیم.
 
کریم سلیمی، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز بیان کرد: برخی بازرگانان که در حوزه صادرات و واردات فعالیت دارند باتوجه‌به اینکه ممکن است فرایند تمدید کارت بازرگانی با وقفه مواجه شود و زمان‌بر باشد، نتوانند تعهدات ارزی خود را در موعد مقرر انجام دهند. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم مساعدت‌هایی با این دسته از تولیدکنندگان و تاجران صورت گیرد تا با مشکل رفع تعهد ارزی مواجه نشوند.
 
جلیل مشکاتی، فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه گفت: یکی از چالش‌های صادرکنندگان و بازرگانان تغییرات آیین‌نامه‌های مرتبط با حوزه صادرات و تعهد ارزی است که انتظار داریم سازمان توسعه تجارت ایران آیین‌نامه‌ها را به‌صورت شفاف و ثابت ابلاغ و اعلام کنند تا فعالان اقتصادی بتوانند برای فعالیت خود و تعامل با مشتریان خارجی برنامه‌ریزی کنند.
  در پایان این جلسه فعالان اقتصادی بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی اصفهان به بیان پرسش‌ها و دغدغه‌های کسب‌وکار در زمینه قانون رفع تعهد ارزی پرداختند و درباره راهکارها بحث و تبادل نظر کردند.
 
آلبوم تصاویر کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات