تاریخ : دوشنبه 2 بهمن 1402
کد 7216

هیئت تجاری کلمبیایی با ظرفیت‌های اصفهان در زمینه صنعت قهوه آشنا شدند

گسترش تجارت اصفهان و کلمبیا در صنعت قهوه

یک هیئت تجاری از کشور کلمبیا متشکل از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان صنعت قهوه در اتاق بازرگانی اصفهان با جمعی از فعالان بخش خصوصی این عرصه دیدار و رایزنی کردند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، اصغر اخوان مقدم، رئیس کمیسیون توسعه و بهبود فضای کسب‌وکار و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در این جلسه گفت: پیشنهاد می‌کنیم که مرکزی در اتاق بازرگانی اصفهان و کلمبیا تشکیل شود تا بتوانند زمینه‌های تجاری از جمله صادرات گوشت، قهوه و صنایع‌دستی را احصا کنند. همچنین شرکت‌های فعال دو کشور در این حوزه‌ها معرفی شوند تا با معرفی نمایندگانی همکاری خود را آغاز کنند.
 وی در ادامه افزود: باید مسیر صادرات تسهیل شود و از اکنون برای مشکلاتی از قبیل مسائل بانکی، مجوزات و قوانین استانداردی برنامه‌ریزی کرد و راه‌حل‌هایی یافت. پس از ایجاد شناخت متقابل بین طرف‌های ایرانی و کلمبیایی پیشنهاد می‌کنیم طرف کلمبیایی بازدیدی از ایران و اصفهان داشته باشند. اگرچه در گذشته زمینه‌های همکاری خوبی با سایر کشورها وجود داشت؛ ولی چون چارچوب صحیحی برای همکاری تعریف نشده بود بی‌نتیجه ماند؛ بنابراین تعریف یک چارچوب صحیح پیش از شروع همکاری اهمیت بالایی دارد.
 
 احمد سیفی، کارشناس اقتصادی دفتر نمایندگی اصفهان وزارت امور خارجه نیز اظهار داشت: وزارت خارجه بر اساس وظیفه سازمانی برای توسعه دیپلماسی اقتصادی هر جا لازم باشد حضور دارد و حمایت می‌کند. حضور هیئت تجاری کلمبیا در این جلسه و سفر به اصفهان نتیجه رایزنی‌های سفیر ایران در کلمبیا بوده است و امیدواریم نتیجه این سفر گسترش تجارت بین کلمبیا و ایران و به‌ویژه اصفهان باشد.
 
 سعید قربانی، مدیر روابط بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان نیز تصریح کرد: در روزهایی که میزبان هیئت کلمبیایی بودیم، آنها آمادگی کامل خود را برای گسترش تجارت با اصفهان اعلام کردند و پیش‌ازاین سفر تصور نمی‌کردند که چنین ظرفیت‌هایی در اصفهان وجود داشته باشد. اطمینان داریم که اگر این هم‌افزایی بین همه مدیران و مسئولان وجود داشته باشد سال آینده شاهد حضور شرکت‌های متعدد کلمبیایی در نمایشگاه‌های اصفهان خواهیم بود.
 
 سعید ابراهیمی، مدیر روابط بین‌الملل اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه بیان کرد: در روزهای گذشته اصفهان میزبان نمایشگاه قهوه بود و این هیئت به همین منظور به اصفهان آمده است. در سال‌های اخیر مصرف قهوه در اصفهان و در کشور بسیار افزایش پیدا کرده و اکنون در هر خیابان اصفهان دو یا سه کافه دیده می‌شود. این موضوع می‌تواند زمینه تجارت بین اصفهان و کلمبیا را فراهم کند. سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار قهوه وارد کشور شده که سهم کلمبیا ۲۳۰ هزار دلار بوده است که بسیار پایین است. این به آن معنا است که دانه قهوه کلمبیا به کشورهای همسایه وارد می‌شود و سپس از آنجا به اصفهان صادر می‌شود. امروز امیدواریم که ارتباط مستقیم دو جانبه بین فعالان اقتصادی اصفهان و کلمبیا ایجاد شود تا بتوانیم از مزایای تجارت مستقیم بهره ببریم.
 
 مارلون دخسوس، رئیس هیئت تجاری کلمبیایی نیز در این جلسه گفت: بیشتر افراد این هیئت برای نخستین‌بار به اصفهان سفر می‌کنند و اکنون پس از مشاهده ظرفیت‌های اصفهان انتظار بالایی از روابط تجاری با این شهر صنعتی دارند. همراه با سفیر ایران در کلمبیا فعالیت‌های زیادی برای نزدیکی فرهنگی و اقتصادی دو کشور انجام داده‌ایم. نخستین نتیجه این اقدامات این بود که اکنون توقع بسیار بالایی از اصفهان داریم؛ چون با فعالیت‌ها و ظرفیت‌های این شهر آشنا شدیم و باعث شد که چند برنامه فوری برای گسترش همکاری‌ها در دستور کار قرار دهیم.
 وی در ادامه افزود: جلسات بسیار مفید و خوبی با تجار و فعالان اقتصادی در نمایشگاه بین‌المللی قهوه اصفهان داشتیم که امیدواریم موجب گسترش همکاری‌ها بین دو طرف شود. وزارت امور خارجه کلمبیا نیز بسیار علاقه‌مند به گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور است.
 
 
آلبوم تصاویر هیئت تجاری از کشور کلمبیا