تاریخ : يکشنبه 14 دي 1393
کد 72

رنانی : توافق هسته‌ای تاثیری بر اقتصاد نخواهد داشت

رنانی : توافق هسته‌ای تاثیری بر اقتصاد نخواهد داشت

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: دولت فعلی سرنوشت خود را به مذاکرات هسته‌ای گره زده است و این در حالیست که  توافق تاثیری بر اقتصاد و معیشت مردم نخواهد داشت.

«محسن رنانی»در نشست تاثیر تحولات بازار نفت و مذاکرات هسته ای بر اقتصاد ایران در سالن همایش های بین المللی  اتاق اصفهان افزود: تصور اینکه با توافق هسته‌ای همه مشکلات حل می‌شود، تصور غلطی است.

وی  تصریح کرد: در صورت توافق هسته‌ای از حدود 28 تحریم تنها پنج مورد آن برداشته می‌شود و  تصمیم‌گیری درباره پنج تصمیم بر عهده رییس جمهوری آمریکا و مابقی به دست مجلس سنای آمریکاست.

 وی یادآور شد: برداشتن تحریم بانکی و پتروشیمی مهم‌ترین نقطه مثبت دستاورد توافق هسته‌ای برای ایران است.  

آمریکا به دنبال ترک اعتیاد به نفت است

رنانی در بخش از سخنان خود گفت:آمریکا به عنوان اصلی ترین سیاست های خود در دولت اوباما، هدف عبور از نفت و ترک اعتیاد صنعت نفت به خلیج فارس تا سال 2020 را دنبال می کند .

وی اضافه کرد:رییس جمهوری آمریکا در سال 2008 میلادی در دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور و کاندیدایی خود در آن دوره اعلام کرد که آماده مذاکره با ایران است .

وی اظهار کرد: اوباما اصلی ترین سیاستش این بود که غرب در سال 2020 حتی یک قطره نفت نیز وارد نکند و اصلی ترین هدف آمریکا از حمله به عراق نیز ناامنی در منطقه نفتی عرب و خلیج فارس بوده است .

وی با بیان اینکه قیمت نفت تاثیر زیادی از پارامترهای سیاسی و تحولات منطقه خلیج فارس می پذیرد، بیان کرد: در سال های گذشته با افزایش دو برابری قیمت نفت از بشکه ای 23 دلار در سال 2003 میلادی به 50 دلار در سال 2006 ، شوک بزرگی به بازار نفتی جهان وارد شد .

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان درخصوص دلیل قطع وابستگی به صنعت نفت توسط غرب و آمریکا تصریح کرد: 50 درصد صنایع غربی ها در حاشیه دریاها و اقیانوس هاست و با مصرف زیاد سوخت های فسیلی دمای کره زمین افزایش یافته و با ذوب شدن یخ های کره زمین سطح آب دریاها یک متر افزایش می یابد .

وی عنوان کرد: با این افزایش سطح آبهای آزاد  ، 100 کیلومتر از سواحل غرب به زیر آب می رود و به 50 درصد اقتصاد غرب ضربه وارد می کند .

وی با اشاره به اینکه به همین دلیل انرژی های نو مورد توجه غرب قرار گرفته است تصریح کرد: سال 2002 میلادی سالانه یک درصد به انرژی های نو افزوده شده بود که با این روند تحقق عدم مصرف نفت و افزایش انرژی های نو به 100 سال نیاز داشت .

رنانی افزود: از سال 2009 تا 2012 میلادی رشد انرژی های نو، سالانه 70 درصد بود که در این صورت کمتر از 20 سال زمان کافی است .

وی یادآور شد: آمریکا به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت، واردات خود را از 20 میلیون بشکه به هشت میلیون بشکه کاهش داده است و این مقدار به صورت سالیانه یک میلیون بشکه نیز کاهش می یابد .

رنانی همچنین درباره مذاکرات 5+1 ژنو اشاره کرد: بخش خصوصی بایستی مستقل از مذاکرات هسته ای کار خود را انجام دهد .

وی فرمان های اجرایی 13622 و 13599 علیه شرکت های پتروشیمی و نیز بانک مرکزی ایران را از جمله این تحریم ها دانست که در صورت لغو بر اقتصاد ایران تاثیر مستقیم دارد

رنانی حمله آمریکا به عراق، ایجاد ناامنی در منطقه خلیج فارس و سپس ناامن جلوه دادن ایران، پیش کشیدن تحریم‌ها به بهانه انرژی هسته‌ای، راه‌اندازی گروهی به نام داعش و کاهش قیمت نفت را توطئه‌هایی برای کاهش درآمدهای اقتصادی و به زانو درآوردن کشورمان دانست.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان در ادامه بیان کرد: قیمت نفت از پارامترهای سیاسی تاثیرگذار در مناقشات خلیج‌فارس است و مناقشه هسته‌ای نیز بحثی است که آرام و بی‌هزینه قیمت نفت را پایین می‌برد.

مجلس باید وظیفه نظارتی خود را تقویت کند

«مصطفی رناسی»رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان در این جلسه با اشاره عدم اجرای قوانین مصوب مجلس گفت:مجلس باید به جای تصویب قوانین و مقررات جدید به دنبال نظارت بر اجرای قوانین باشد.

وی از افزایش 20 درصدی هزینه های تولید نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت:این در حالیست که رقبای خارجی تنها با چهار درصد رشد هزینه روبرو شدند ولی این موضوع امکان رقابت را از تولید کنندگان ایرانی می گیرد.

وی خواستار ایجاد انگیزه برای تولید کنندگان جهت تولید رقابتی در بازارهای بین الملی شد و گفت:زیرساخت های تولید رقابتی ابتدا باید از سوی دولت فراهم شود تا بخش تولید به فعالیت اصلی خود بپردازد.


آلبوم تصاویر رنانی