تاریخ : يکشنبه 24 دي 1402
کد 7173

گفتمان بین دستگاهی برای مدیریت بحران انرژی

تامین انرژی یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت و تولید است

جلسه کمیسیون انرژی و صنایع پتروپالایشی اتاق بازرگانی با حضور مسئولان کمیسیون و مدیرانی از دستگاه‌های دولتی مرتبط برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، مسعود گلشیرازی، رئیس کمیسیون و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: از تمامی افرادی که در این بخش در سالهای اخیر در اتاق بازرگانی فعالیت داشتند تشکر میکنم، جلساتی به منظور پیشبرد امور برگزار کردیم و امیدواریم بتوان اقدامات خوبی در کمیسیون انجام داد. امروز اهمیت موضوع انرژی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و تلاش میکنیم اتفاقات مثبتی در این کمیسیون رقم بزنیم.
 وی ادامه داد: تلاش میکنیم با گفتمان تخصصی در شرایطی که تامین انرژی یکی از مهمترین چالش‌های صنعت و تولید است در راستای بهبود فضا قدم برداریم، خوشبختانه با پیگیریهای انجام شده، شورای انرژی ذیل شورای گفتگو تشکیل شد تا بتوان گفتمان بین دستگاهی برای مدیریت بحران انرژی ایجاد کرد.
 رئیس کمیسیون انرژی و صنایع پتروپالایشی گفت: اهداف و مأموریت‌های کمیسیون شامل شناسایی نظام مسائل و چالشهای تأمین و توزیع انرژی، ایفای نقش مشاوره و ارائه پیشنهاد راهکارهای مسائل و چالشها به حاکمیت، شبکهسازی تخصصی بنگاههای حوزه انرژی، پیشنهاد پروژههای سرمایهگذاری در حوزه انرژی و تسهیلگری اجرای آنها و پیگیری اجرای مگاپروژه‌های حوزه انرژی در استان است.
 گلشیرازی اضافه کرد: بررسی مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی استان در حوزه تأمین پایدار حاملهای انرژی و ارائه راهکارهای لازم به منظور رفع آنها؛ بررسی سازوکارهای لازم برای حمایت و توسعه صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و ارائه پیشنهادات لازم، بررسی سازوکارهای تأمین زیرساختهای لازم برای توسعه انرژیهای تجدیدپذیر و ارائه پیشنهادات، بررسی راهکارهای توسعه صنایع پتروپالایشی بر اساس اقلیم اصفهان و استفاده حداکثری از ظرفیتهای شیمی پارک اصفهان، بررسی مسائل و مشکلات صنایع پایین دست پتروشیمی و ارائه پیشنهادات لازم، توانمندسازی اعضاء با برگزاری وبینارهای تخصصی و... در این کمیسیون پیگیری خواهد شد.
 
منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز گفت: برای رفع مشکلات آلودگی هوا و جهت تسریع در اجرای طرحها باید اقداماتی شود، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل به‌صورت جدی پیگیری و استفاده از روش‌های نوین توسعه یابد.
 وی ادامه داد: موضوع تأمین آب برای زاینده‌رود از اهمیت زیادی برخوردار است، جریان آب به کنترل کانون‌های گردوغبار و کاهش میزان فرونشست کمک زیادی می‌کند، لذا از اتاق بازرگانی برای مطالبه‌گری و ورود به طرح‌های تأمین آب برای استان تشکر می‌کنم.
 مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: ضروری است موتورسیکلت‌ها و خودروها نوسازی شوند، همچنین نیروگاه شهید منتظری باید الزاماتی را برای خروج از شعاع ۵۰ کیلومتری شهر در دستور کار قرار دهد، اقدامات متعددی به منظور کاهش آلاینده‌ها در هوای اصفهان در حال انجام است و امیدواریم با مشارکت و همدلی تمامی بخش‌ها بتوان قدم‌های مؤثری در این بخش برداشت.
 
احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان نیز در این جلسه عنوان کرد: اگر همین روند آلودگی هوا ادامه پیدا کند، تعداد روزهای سالم در هوای اصفهان بسیار اندک خواهد بود و شاید به صفر برسد، تعداد فوتی‌ها به دلیل آلودگی هوا نیز طی سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: به دلیل بارگزاری زیاد و تصمیمات غلط، رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی را از دست دادیم که به دلیل توسعه نامتوازن است، با از دست دادن زاینده‌رود فرونشست افزایش داشته و رشد نرخ فرونشست در اصفهان و دشت برخوار را شاهد هستیم، اگر خشکی زاینده‌رود ادامه یابد میزان فرونشست رشد قابل‌ملاحظه‌ای خواهد داشت.
 وی گفت: باید واقعیات فعلی را بپذیریم و در جهت اصلاح برخی موارد اقدام کنیم، توجه به اقلیم و شرایط اصفهان در برنامه‌ریزی‌ها ضروری است، اصفهان یکی از کم‌بارش‌ترین کلان‌شهرهای کشور است و توسعه صنایع آلاینده در این شهر به‌هیچ‌عنوان امکان‌پذیر نیست، امروز جابه‌جایی نیروگاه و واحدهای ریخته‌گری در حال پیگیری است و تدابیری به این منظور اتخاذ شده است.
 
دبیر کمیسیون انرژی و صنایع پتروپالایشی اتاق بازرگانی نیز در خصوص جلسات و مصوبات انجام شده در شورای انرژی گفت: تعداد ۸ جلسه کارشناسی شورا، تعداد ۵ جلسه رسمی شورا، تمرکز بر ناترازی تولید-مصرف گاز در استان، بررسی راهکارهای مدیریت ناترازی گاز با تأکید بر حداقل آسیب به تولید و تعداد ۲۹ مصوبه در حوزه مصرف بهینه انرژی و ناترازی مصرف انرژی از جمله فعالیت‌های شکل گرفته در شورای انرژی است.
 
آلبوم تصاویر کمیسیون انرژی و صنایع پتروپالایشی اتاق بازرگانی