تاریخ : شنبه 23 دي 1402
کد 7171

صنایع پلیمر ایران در منطقه از مزیت رقابتی برخوردارند

شرط بقای صنایع پلیمری توسعه صادرات است

نُهمین گردهمایی فعالان صنعت پلیمر اصفهان، با حضور مقامات و فعالان اقتصادی استان در سالن همایش‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی اصفهان با موضوع ابزارهای بانک تجارت در تأمین مالی زنجیره تأمین صنعت پتروشیمی، آخرین بخشنامه‌ها و روش‌های رفع تعهد ارزی و تحول زنجیره لُجستیک با فناوری‌های مالی برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، سعید تُرکمان، رئیس هیئت‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: فروش اعتباری در بسیاری از محصولات پتروشیمی کشور از ابتدای سال تاکنون به ۵۵۰ هزار میلیارد ریال رسیده که در مجموع عدد خیلی کمی است؛ اما امکان افزایش آن وجود دارد و باید در این زمینه از پتروشیمی‌ها کمک بیشتری بگیریم. به دلیل شرایط تورمی کشور و افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در این روزها و هفته‌ها با مسائل مُتعدد از جمله رکود بازار کالا و رقابت‌های غیرقابل‌تصور مواجهیم.
 وی در ادامه افزود: انجمن ملی پُلیمر، نماینده واحدها و انجمن‌های استانی در کارگروه تنظیم بازار محسوب می‌شود و باید انجمن‌های استانی و واحدها به ما کمک کنند تا بتوانیم با اطلاعات کامل از مشکلات واحدها، وظیفه ذاتی خود را به‌درستی انجام دهیم. کارگروه تنظیم بازار مرجع رسیدگی به بسیاری از معضلات واحدهای تولیدی و پتروشیمی‌هاست اما بیشتر اعضای این کارگروه دولتی هستند و آشنایی چندانی با مسائل بخش خصوصی ندارند. نیازمند کمک اعضای انجمن‌ها و واحدها برای حل این موضوع‌ها در کارگروه مزبور هستیم؛ اما در بعضی مواقع هیچ مذاکره‌ای با انجمن استانی و ملی انجام نشده است و در جلسه با این موضوع‌ها مواجه می‌شویم.
 
بیژن سحرناز، عضو هیئت‌مدیره انجمن پلیمر استان اصفهان نیز گفت: مزیت نسبی و رقابتی در حوزه پلیمر با وجود ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت همسایگان منطقه وجود دارد و فقر توان همسایگان در این بازار بکر در حوزه پلیمر وجود دارد. یکی از موارد کارشناسی شده در هیئت‌مدیره انجمن این بود که بقا در گرو توسعه صادرات است و بدون آن و دسترسی به منابع ارزی به‌طورقطع شکست خواهیم خورد.
 وی در ادامه اظهار داشت: توانمندی بسیاری در اعضای انجمن پلیمر استان اصفهان وجود دارد و همه این واحدها دانش‌بنیان هستند. این انجمن کوشیده است تا با توسعه گسترده برای بقای یک سازمان، سودآوری و توسعه فیزیکی و نرم‌افزاری، آگاهی زیادی به اعضای خود ارائه دهد. سه مؤلفه قدرت، منافع و منطق برای کمک این انجمن به اعضای خود جزو راهبردهای اصلی محسوب می‌شود و تلاش شده است که آنها در همه مباحث پلیمر به‌ویژه در حوزه‌های بازرگانی و تولید به‌خوبی تعمیم داده شود.
 
 علیرضا ایلخانی، رئیس اداره بانکداری تجاری بانک تجارت نیز در این همایش گفت: مدیریت زنجیره تأمین از اهمیت بالایی در صنایع و فرایند تولید برخوردار است. در مدیریت زنجیره تأمین منابع مالی تلاش می‌شود که منابع به طور یکنواخت در کل زنجیره ارزش توزیع شود تا تجمع مالی در یک بخش و کمبود در بخش دیگر نداشته باشیم.
 وی در ادامه تصریح کرد: این موضوع به‌تازگی از آذر ۱۴۰۰ در دستور کار دولت و بانک مرکزی قرار گرفته است. بانک تجارت هم از همان ابتدا در تأمین مالی زنجیره‌ای به‌عنوان یکی از بانک‌های اصلی فعال بوده است. اوراق گام یکی از ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌ای است که در دستور کار بانک‌ها قرار گرفته است. برات الکترونیکی نیز که توسط دولت به تصویب رسیده از دیگر ابزارها است؛ ولی تاکنون عملیاتی نشده است.
 
 مسعود جمالی، عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع پلیمر نیز گفت: یکی از پرچالش‌ترین موضوعاتی که شرکت‌ها و فعالان اقتصادی در چند سال گذشته با آن مواجه بوده‌اند، بحث رفع تعهد ارزی و تعدد بخش‌نامه‌ها و متغیر بودن آنها است. اگر از دیدگاه دولت نیز بخواهیم به موضوع نگاه کنیم باید بپذیریم باتوجه‌به شرایط موجود مالی و ذخایر ارزی کشور چاره‌ای جز اعمال محدودیت و شفاف‌سازی وجود ندارد.
 وی در ادامه افزود: صادرکنندگان و بازرگانان می‌دانند که فرایند صادرات حداقل دو درصد هزینه در پی دارد و دولت نباید صددرصد ارزش اظهارنامه گمرکی صادراتی را از فعالان اقتصادی مطالبه می‌کرد؛ ولی به‌رغم همه چانه‌زنی‌ها و تلاش‌ها موفق نشدیم که مانع تصویب آن شویم و تبدیل به قانون شد. از سوی دیگر عدم آگاهی به قوانین و بخشنامه‌ها یکی از مواردی است که مشکلات زیادی را برای فعالان اقتصادی به وجود آورده است و گاهی خسارت‌ها و جریمه‌های سنگینی را برای آنها در پی داشته است. در این همایش سعی داریم با بررسی آخرین تغییرات آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های رفع تعهد ارزی، اعضای انجمن پلیمر اصفهان را با قوانین این حوزه آشنا کنیم.
 در پایان این همایش سید مبین زمانی، مدیرعامل شرکت پی بار نیز درباره تحول زنجیره لجستیک با فناوری‌های مالی سخنرانی کرد.
 
آلبوم تصاویر نُهمین گردهمایی فعالان صنعت پلیمر اصفهان