تاریخ : چهارشنبه 13 دي 1402
کد 7139

گردهمایی بزرگ بانوان کارآفرین و بازرگان اصفهان به همت اتاق بازرگانی برگزار شد

اهمیت شبکه‌سازی در رشد و توسعه کسب‌وکارهای بانوان

همایش بزرگ شهربانو با هدف هم‌افزایی و تقدیر از بانوان فعال اقتصادی توسط شورای‌عالی بانوان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در هتل آسمان برگزار شد.
به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، مژگان ایزدی رئیس شورای‌عالی بانوان و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان گفت: سهم بزرگ بانوان در تمام عرصه‌های جامعه از جمله صنعت و کارآفرینی بر کسی پوشیده نیست. در این راستا شورای‌عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان نیز با تمرکز بر آموزش کاربردی، خلق روحیه کارآفرینی و دانش‌آفرینی در بانوان مستعد و شبکه‌سازی مؤثر، در کنار بانوان فعال قرار گرفته است. برقراری مساوات در ایجاد فرصت‌های شغلی و بهای بیشتر به بانوان توانمند در راستای عدالت اجتماعی، هدفی است که در اتاق بازرگانی همواره مطرح بوده و هست.
ایزدی در ادامه تصریح کرد: شورای‌ عالی بانوان مجدانه در راستای شبکه‌سازی و ارتباط مؤثر بانوان فعال می‌کوشد و در صورت همکاری و تعامل مؤثر بانوان، می‌تواند شبکه‌سازی جهانی را نیز در اهداف خود قرار دهد. بانوان در صورت ارتباط مؤثر با سایر بانوان در کشورهای دیگر می‌توانند اهداف اقتصادی بزرگی را دنبال کنند. بالغ بر ۲۰ وب‌سایت جهانی نظیر AWBA، Ellevate Network، Forbes Woman، NWBC، SBA و بسیاری دیگر برای شبکه‌سازی کارآفرینان و صنعتگران به‌ویژه بانوان وجود دارد که همگی مبتنی بر شبکه‌سازی حرفه‌ای، آموزش و توانمندسازی بانوان، انتقال تجارب مفید و برگزاری همایش‌هایی در راستای چنین اهدافی بوده و برای شروع و یا رشد یک مجموعه صنعتی در کنار بانوان فعال و کارآفرین قرار می‌گیرند.
 
 فرشته امینی رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این همایش گفت: یکی از الزامات موفقیت در کسب‌وکار حضور در بازارهای بین‌المللی و ارتباط با کشورهای مختلف است و این موضوع برای بانوان با توجه نقش‌های متفاوتی که در خانه و خانواده دارند و همچنین برخی تبعیض‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.
 امینی در ادامه تصریح کرد: بانوان نباید تنها به‌خاطر زن بودن، خودشان را از بازارهای بین‌المللی و فناوری‌های روز محروم کنند. اگر خانم‌ها برای رؤیاهایشان برنامه‌ریزی و به سمت آن حرکت کنند قطعاً رؤیاها به حقیقت می‌پیوندد و هیچ‌چیز نمی‌تواند سد راه آنها شود.
 
امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: در حال حاضر نرخ مشارکت اقتصادی بانوان در کشور نزدیک به ۱۵ درصد است و ۱۱ درصد اعضای اتاق بازرگانی اصفهان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. این آمارها نشان می‌دهد که در جلب مشارکت بانوان در فعالیت‌های اقتصادی و استفاده از توانایی‌های آنان برای رشد اقتصاد کشور موفق نبوده‌ایم.
 وی در ادامه افزود: برای حمایت از بانوان جهت ورود به بازار کار و فعالیت‌های اقتصادی باید تبعیض مثبت قائل شد؛ چرا که در طول تاریخ بنا به دلایل مختلف زنان از جایگاه واقعی خود در فعالیت‌های اقتصادی دور مانده‌اند و اکنون برای رسیدن به این جایگاه نیازمند حمایت جامعه، تشکل‌ها و نهادها دارند. این تبعیض نه‌تنها بد نیست؛ بلکه یک ضرورت است و این الگو در سایر کشورهای پیشرفته و اقتصادهای بزرگ دنیا نیز اجرا می‌شود. به‌عنوان نمونه برای شرکت‌هایی که مدیران خانم دارند تخفیفات و تسهیلاتی در نظر می‌گیرند. این شرکت‌ها از توان بانوان در فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند و همچنین تحقیقات نشان داده است که در شرکت‌هایی که اعضای هیئت‌مدیره آن را خانم‌ها تشکیل می‌دهند میزان تخلفات مالی و فعالیت‌های غیرقانونی کمتر می‌شود.
 رئیس پارلمان بخش خصوصی در ادامه اظهار داشت: یکی از اهداف تشکیل شورای‌ عالی بانوان اتاق بازرگانی، ایجاد شبکه‌سازی بین خانم‌های فعال اقتصادی اصفهان است که از اهمیت بالایی برخوردار است. این ارتباطات می‌تواند در سطح بین‌المللی با بانوان سایر کشورها نیز گسترش یابد. همچنین بانوان باید حامی فعالیت‌های یکدیگر باشند و از خدمات و محصولات کسب‌وکارهای هم استفاده کنند.
 
مرجان انشائیه نایب‌رئیس شورای‌عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این همایش گفت: مطالعات تاریخی تأثیر حضور بانوان در رشد کشورهای توسعه‌یافته‌ها و نهادهای مدنی را نشان می‌دهد که چگونه رشد این بخش، به اصلاح ساختارهای اقتصادی این دسته از کشورها انجامیده و آنها را در زمره ممالک توسعه‌یافته قرار داده است. در عصر حاضر توانمندسازی حرفه‌ای در پیشتازی شرکت‌ها حرف را می‌زند. یعنی ایجاد نوآوری و خلق و عرصه دانش مطرح‌ترین موضوع در عصر حاضر است. امروز جهان شاهد موج ششم توسعه و دانش‌بنیانی است و ما نیز باید در راستای رسیدن به توسعه اقتصادی پایدار، همگام با این موج، تغییر و تحولی جدید در خود به وجود بیاوریم چرا که دیگر نمی‌توان با صنایع‌دستی و اقتصاد کهنه با دنیا رقابت کرد.
 انشائیه در ادامه بیان کرد: در همین راستا شورای‌ عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان اهدافی را در نظر گرفته است که از جمله آن می‌توان به توان‌افزایی بانوان کارآفرین، ارتباط و شبکه‌سازی مؤثر بانوان صنعتگر، غنای فرهنگی در راستای جلوگیری از مهاجرت نخبگان، تسهیلگری و هدایتگری بانوان در راستای ایجاد فرصت‌های برابر اقتصادی اشاره کرد. برنامه‌هایی نیز برای دستیابی به این اهداف در نظر گرفته شده که بخشی از آن عبارت‌اند از برگزاری نشست‌های رسمی، نشست‌های کاربردی، پنل‌های گفتگو و انتقال تجربه، رویدادهای مشارکتی با سایر استان‌ها و شبکه‌سازی با بنگاه‌های اقتصاد بانو محور، الگوگیری از مؤسسات بانو محور و شبکه‌سازی با نمایندگان بانوی اتاق‌های بازرگانی سایر استان‌ها.
 
آلبوم تصاویر گردهمایی بزرگ بانوان کارآفرین و بازرگان اصفهان