تاریخ : سه شنبه 12 دي 1402
کد 7135

برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت تفاهم‌نامه‌های تجاری بین ایران و روسیه

حوزه‌های بازار روسیه با حضور فعالان اقتصادی مرتبط بررسی می‌شود

نهمین جلسه جوانان بازرگان اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه نشست‌های بررسی بازار روسیه برگزار شد.
 به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، محمدرضا گل احمد، رئیس شورای اتاق جوانان اصفهان و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: اکنون نزدیک به سه ماه است که در این جلسات به بررسی کلی بازار روسیه پرداخته‌ایم و اکنون قصد داریم وارد مرحله عملیاتی شویم و از جلسه آینده به‌صورت اختصاصی به حوزه‌های مختلف می‌پردازیم تا بتوانیم از ظرفیت توافق جدیدی که بین ایران و روسیه امضا شده است بیشترین بهره را ببریم.
 
 وحید دزفولی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی نیز اظهار داشت: طبق توافق اخیر بین دولت ایران با روسیه مقرر شده که نزدیک به ۸۰ کالا تعرفه تجاری آنها برداشته شود که فرصت بسیار خوبی در اختیار فعالان اقتصادی و بازرگانان کشور قرار می‌دهد که باید از آن نهایت بهره را برد.
 
مسعود امینی مسئول روابط‌عمومی گمرک اصفهان در این جلسه گفت: سابقه گمرک در اصفهان به بیش از هزار سال پیش بر می‌گردد و آثار نخستین گمرک اصفهان که در مسیر فرعی شمال به جنوب جاده ابریشم قرار داشته در محل پل شهرستان قابل‌مشاهده است.
امینی در ادامه درباره بازار روسیه افزود: فودسیتی بزرگ‌ترین مرکز خریدوفروش عمده و خرد محصولات کشاورزی در روسیه است که سال ۲۰۱۶ گشایش یافت. روسیه نیاز مبرمی به مواد باغی و خشکبار دارد. برای توسعه صادرات اصفهان به روسیه نیاز به تشکیل یک هلدینگ بزرگ با محصولات متنوع داریم و همچنین می‌توان اجاره غرفه و سردخانه در فودسیتی حضور پررنگ‌تر و موفق‌تری در بازار محصولات کشاورزی داشته باشیم. بازرگانان باید به جای تأکید روی شهرهای بزرگ روسیه همچون مسکو و سنت پترزبورگ، تمرکز خود را روی بازار جنوب روسیه و شهرهای حاشیه دریای خزر قرار دهند. ارزش صادرات اصفهان به روسیه در سال گذشته ۷۵۱ میلیون دلار بوده است درحالی‌که سال گذشته تقریباً معادل همین مقدار تنها گندم از روسیه وارد اصفهان شده است.
 
 علی مقتدری مشاور امور بین‌الملل شهرداری اصفهان نیز گفت: در فرهنگ زبانی بسیاری از کشورها، شهرها به‌عنوان یک هویت مؤنث شناخته می‌شود و به همین خاطر پیمان‌ها با عنوان خواهرخواندگی نامیده می‌شود و این رابطه خواهرخواندگی می‌تواند یک دوستی بین دو شهر به وجود آورد.
 مقتدری تصریح کرد: قراردادهای خواهرخواندگی جنبه‌های تعهدی ندارند و لازم‌الاجرا نیستند و بیشتر به‌منظور گسترش ارتباط و توسعه فهم مشترک است. معمولاً یکی از مزیت‌های خواهرخواندگی تقویت روابط اقتصادی است. ازآنجاکه شهرداری‌ها فعالیت اقتصادی و تجاری ندارند، تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی می‌تواند فرصت خوبی برای سایر نهادها و تشکل‌های اقتصادی باشد که باتکیه‌بر آن روابط تجاری بین دو شهر را گسترش دهند.
 
 نوید ادریس، مدیر واحد توسعه کسب‌وکار اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: هم‌اکنون در اتاق بازرگانی اصفهان برای شناسایی و حمایت جوانان بازرگان اصفهان سامانه‌ای راه‌اندازی شده که جوانان می‌توانند در آن ثبت‌نام کنند و اطلاعات کسب‌وکار خود را درج کنند.
 
آلبوم تصاویر نهمین جلسه جوانان بازرگان اتاق بازرگانی اصفهان