تاریخ : سه شنبه 7 ارديبهشت 1395
کد 713

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان :دولت برای حمایت از تولید و صادرات هیچ راهی جز واقعی سازی نرخ ارز ندارد

روند صادرات استان اصفهن کاهشی است /صادرات استان اصفهان 18 درصد در ماه اول سال نسبت به فروردین سال گذشته کاهش داشته است
رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان گفت:نرخ ارز چالش چندساله ی  تولید کنندگان و صادرکنندگان است و دولت اگر بخواهد از تولید و صادرات حمایت کند هیچ راهی جز واقعی کردن نرخ ارز ندارد .
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان،«مسعود گلشیرازی»در نشست مشترک هیات رییسه کمیسیون تجارت با مدیرکل گمرک استان اصفهان با اشاره به کاهش میزان صادرات و واردات استان اصفهان گفت:افول صادرات و واردات استان نشان از دست رفتن مطلوبیت و مزیت های صادراتی است و فعالان اقتصادی به همراه مسوولین استان بایستی راهکاری برای این چالش اتخاذ کنند .
وی خواستار قیمت گذاری نرخ ارز بدون نگاه سیاسی به آن شد و گفت: به نرخ ارز باید به عنوان یک موولفه اقتصادی صرفا نگاه کرد  زیرا این نرخ تاثیر بسزایی در تجارت کشور دارد.
وی علت افزایش صادرات در سال 91 را بالا رفتن نرخ ارز برشمرد و گفت:بخش خصوصی از دولت می خواهد که در تعیین نرخ ارز وضعیت تولید و صادرات واقعی تر دیده شودو برای واردات تنظیم نرخ نشود .
«احمدی ونهری»مدیر کل گمرک استان اصفهان در این نشست گفت: صادرات گروه گمرکات استان اصفهان شامل اصفهان،ذوب آهن،کاشان،فولادمبارکه و فرودگاه اصفهان در سال 94 ،1 میلیارد و 30 میلیون دلار بوده است که نسبت به یک میلیارد و 175 میلیون دلار با 12 درصد کاهش ارزشی روبروست. وی صادرات گمرکات استان در فرودین ماه سال جاری  50 میلیون دلار برشمرد و گفت: این در حالیست که در فروردین ماه سال گذشته 61 میلیون دلار صادرات داشتیم .وی عمده ترین اقلام صادراتی استان را شامل فرآورده های نفتی ،چدن ، آهن فولاد،فرش،کف پوشها ،محصولات لبنی ،مصنوعات آهن و فولاد،محصولات سرامیکی ،مصنوعات گرانبها ،مواد و اشیای پلاستیکی و مصنوعات گچ و سیمان عنوان کرد و گفت: عراق ،افغانستان ،پاکستان ،ترکمنستان و ترکیه عمده ترین کشورهای واردکننده کالای استان اصفهان بودند.وی خاطر نشان کرد:ترکیب ارزش کالای صادراتی گمرکات استان شامل 31درصد مواد پتروشیمی ،23 درصد آهن و فولاد ،15 درصد فرش ،5 درصد محصولات سرامیکی ،4 درصد مصنوعات آهن و فولاد و 22 درصد سایر کالاهاست.ونهری تاکید کرد:82 درصد ارزش و 87 درصد وزن صادرات گروه گمرکات استان آهن و فولاد،محصولات پتروشیمی ،فرش،محصولات آهنی و فولادی،محصولات سرامیکی و مصنوعات از آهن و سرامیک تشکیل می دهند .وی خاطر نشان کرد:88 درصد ارزش و 9 درصد وزن صادرات گمرکات استان به پنج کشور عراق ،افغانستان ،پاکستان ،ترکمنستان و و امارات متحده عربی است .
ونهری از راه اندازی سامانه کمرگی برای ورود موقت کالا از طریق دوراظهاری و هچنین تعیین ارزش کالا از مبدا در گمرک اصفهان خبر داد و گفت:گمرک اصفهان تلاش می کند بازرگانان استان از این گمرک برای تجارت کالاهیشان استفاده کنند.
در ادامه این جلسه اعضای کمیسیون به پریش و پاسخ با مدیر کل و معاون گمرک استان اصفهان پرداختند.
آلبوم تصاویر کمیسیون تجارت-2-95