تاریخ : يکشنبه 3 دي 1402
کد 7117

چالش کمبود تجهیزات توان‌بخشی برای معلولان وجود دارد

تلاش برای تخصیص بیمه تکمیلی و تسهیل شرایط استخدام معلولان

نوزدهمین جلسه کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی اتاق بازرگانی با دعوت از مسئولان بهزیستی و خیریه‌های اصفهان به‌منظور بررسی چالش‌های معلولان و ارائه راهکار بهبود شرایط برای توان‌خواهان برگزار شد.
به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، محمدرضا گل احمد، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت: اگر بتوان برای همه معلولان تحت پوشش بهزیستی، بیمه تکمیلی در نظر گرفت، بسیاری از مشکلات درمانی آنها حل می‌شود و بار عمده مالی از دوش خانواده‌ها برداشته می‌شود. شرکت‌های بیمه خصوصی باید در زمینه ارائه خدمات به معلولین فراتر از قانون‌های عادی که برای افراد عادی در نظر گرفته می‌شود، اقدام کنند.
 عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه افزود: در تلاشیم که در کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی، اختصاص بیمه تکمیلی به معلولان را پیگیری کنیم. همچنین قانون بهره‌مندی کارفرمایان از تخفیفات حق بیمه استخدام معلولان نیاز به اصلاحاتی دارد که قصد داریم این دو موضوع را در شورای گفتگو مطرح و اصلاح کنیم.
 وی تصریح کرد: در ادامه همایش‌های خیریه‌ای که اتاق برگزار می‌کند، درآمد حاصل از همایش آتی تیک‌آف به معلولان اختصاص می‌یابد و هم‌اکنون در حال بررسی و نظرخواهی با اعضای کمیسیون مسئولیت اجتماعی درباره شیوه پرداخت و مصرف درآمد این همایش در راستای کمک به شرایط معلولان استان هستیم.
 
سید کمال صدیقی معاون امور توان‌بخشی بهزیستی استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: نزدیک به ۱۰۰ هزار معلول در طیف‌های مختلف تحت پوشش بهزیستی استان اصفهان هستند که از این تعداد معلولان جسمی و حرکتی با ۳۵ هزار نفر بیشترین تعداد را دارند و پس از آنها معلولان ضایعه نخاعی، معلولین ذهنی، بیماران روانی مزمن، ناشنوا و کم‌شنوایان و در نهایت کم‌بینا و نابینایان از لحاظ جمعیت قرار دارند. در حال حاضر نزدیک به ۱۲ هزار نفر از توان‌خواهان در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی استان خدمات دریافت می‌کنند و این در حالی است که ظرفیت پذیرش ما تنها چهارهزار نفر است.
صدیقی در ادامه اظهار داشت: هزینه نگهداری هر معلول به طور میانگین ۱۴ میلیون تومان است و دولت چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کمک‌هزینه بابت هر معلول پرداخت می‌کند، مابقی هزینه‌ها یا توسط خانواده‌ها یا توسط خیرین تأمین می‌شود. در حوزه اعصاب و روان هیچ مرکز دولتی توان‌بخشی نداریم و همه مراکز فعال غیردولتی هستند. از سوی دیگر باتوجه ‌به نداشتن صرفه اقتصادی، دیگر متقاضی جدیدی برای راه‌اندازی مرکز توان‌بخشی غیردولتی وجود ندارد. به همین خاطر نیاز داریم از ظرفیت‌های خیران و سازمان‌های خیریه مردم‌نهاد در زمینه راه‌اندازی مراکز توان‌بخشی و تأمین تجهیزات موردنیاز استفاده کنیم.
 
 مسعود امینی، مسئول روابط‌عمومی گمرک اصفهان در این جلسه بیان کرد: دارو و لوازم طبی و بیمارستانی موردنیاز مؤسسات خیریه طبق قانون معاف از تعرفه‌های گمرکی است و این مؤسسات اگر مورد تأیید وزارت بهداشت و وزارت اقتصاد و امور دارایی باشند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. یکی از مشکلات جامعه کنونی ما این است که نسبت به مسائل و مصائب معلولان در جامعه بی‌تفاوت شده‌ایم. بسیاری از ما در سطح شهر و جامعه روزانه با مانع‌ها و نکاتی مواجه می‌شویم که شرایط را برای معلولان سخت می‌کند؛ اما بی‌تفاوت از کنار آن عبور می‌کنیم درصورتی‌که حداقل درباره این مسائل به نهادها و سازمان‌های مربوطه اطلاع دهیم و آنها را آگاه سازیم.
 
 امیررضا صفایی، نایب‌رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: بر اساس قانون، افرادی که دارای بیماری باشند تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار نمی‌گیرند مگر افرادی که از سوی سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ که تعداد بیمه‌پرداز زیادی دارند، معرفی می‌شوند. اتاق می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی که در اختیار دارد و رایزنی با بخش حاکمیت در راستای تغییر این قانون در سطح کلان گام بردارد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که جلسه‌ای با حضور نمایندگان سازمان بهزیستی، شرکت‌های بیمه‌ای، خیران و اعضای اتاق بازرگانی برگزار شود تا از این طریق تلاش کنیم بخش بیشتری از هزینه‌های درمانی معلولان تحت پوشش بیمه قرار گیرد.
 
آلبوم تصاویر نوزدهمین جلسه کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی