تاریخ : چهارشنبه 22 آذر 1402
کد 7099

ادارات مالیاتی مساعدت لازم را با فعالان اقتصادی داشته باشند

 تدابیر ویژه برای تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی

 رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی کشور با حضور در اتاق بازرگانی اصفهان، ویژگی‌ها و فرایندهای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را تشریح و معرفی کرد.
 به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، محمد برزگری در این جلسه گفت: قوانین مالیاتی همانند همه قوانین به‌مرورزمان تکمیل و اصلاح می‌شود و نمی‌توان از همان ابتدا یک قانون کامل و بی‌نقص تدوین کرد و انتظار داشته باشیم در طول زمان بدون تغییر باقی بماند. قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان نیز از این قاعده مستثنا نیست چرا که فناوری‌ها و کسب‌وکارها با گذشت زمان تغییر می‌کنند و از سوی دیگر در حین اجرای قانون با مسائلی مواجه می‌شویم که فرایندها بر اساس آنها باید اصلاح شوند.
 وی در ادامه افزود: قانون تسهیل تکالیف مودیان در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به‌تازگی توسط شورای نگهبان تأیید شد و به‌زودی به مرحله اجرا در می‌آید. بر اساس این قانون تدابیر ویژه‌ای برای تسهیل تکالیف مؤدیان مالیاتی در نظر گرفته شده که از جمله آن می‌توان به تعریف یک دوره گذار تا پایان سال ۱۴۰۳ اشاره کرد. این دوره گذار برای رفع اشکالات فنی و یکپارچه‌سازی اطلاعات و همچنین آشنایی و آمادگی مؤدیان با سامانه تعریف شده است. از دیگر تسهیلات این قانون می‌توان به واگذاری اختیار بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم مالیاتی به سازمان امور مالیاتی اشاره کرد.
 رئیس کمیسیون توسعه و بهبود فضای کسب‌وکار و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه گفت: به‌طورکلی هر تغییری در سطح کلان در ابتدای کار با مقاومت مواجه می‌شود و احتمالاً این شرایط در فرایند عملیاتی‌ شدن سامانه مؤدیان نیز رخ دهد. به همین خاطر باید با ارائه آموزش، شفاف‌سازی و فرهنگ‌سازی‌های لازم هم برای مؤدیان و هم برای کارشناسان و مدیران سازمان امور مالیاتی زمینه برای اجرای این قانون فراهم شود. این جلسه نیز به همین منظور در پی رایزنی‌های انجام شده با سازمان امور مالیاتی کشور با حضور فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
 اصغر اخوان مقدم در ادامه افزود: امیدواریم ادارات مالیاتی شهرستان‌ها نیز در اجرای این قانون مساعدت لازم را با فعالان اقتصادی داشته باشند تا مؤدیان به استفاده از این سامانه تشویق شوند. انتظار داریم این قانون در اصفهان هم‌زمان با سراسر کشور به‌صورت یکپارچه به مرحله اجرا درآید و اصفهان در نوک پیکان اجرای عملیاتی قرار نگیرد.
 
 مدیرکل امور مالیاتی اصفهان نیز در این جلسه گفت: اقدامات اجرایی مرتبط با سامانه مؤدیان از سال گذشته در استان آغاز و تنها در دو ماه گذشته ۲۰ دوره آموزشی برگزار شده است. این سامانه یک ابرپروژه است که به دوره‌های آموزشی و همچنین اصلاحات ساختاری و فنی نیاز دارد. به همین منظور کارگروهی در سازمان امور مالیاتی اصفهان متشکل از کارشناسان نهادها و تشکل‌های اقتصادی تشکیل شده است تا به بررسی اشکالات این سامانه بپردازند.
 احمدرضا مدبرنیا در ادامه افزود: با اجرایی‌شدن این سامانه فرایند مالیات ستانی از شیوه سنتی به روندی هوشمند تبدیل می‌شود و در اجرای عدالت مالیاتی که یکی از مطالبات اصلی و گلایه‌های مؤدیان مالیاتی است، محقق می‌شود.
 در ادامه این جلسه فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی اصفهان به بیان مشکلات و چالش‌های خود در ارتباط با این سامانه پرداختند و درباره راهکارها و روش‌ها بحث و تبادل نظر کردند.
 
آلبوم تصاویر تدابیر ویژه برای تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی