تاریخ : شنبه 18 آذر 1402
کد 7087

دیپلماسی اقتصادی پارلمان بخش خصوصی اصفهان در حال گسترش است

افزایش تعاملات اتاق‌های بازرگانی اصفهان و ازمیر

هیات اقتصادی متشکل از برخی مسئولان اتاق بازرگانی و مدیران شهری اصفهان با حضور در شهر ازمیر ترکیه راه‌های گسترش تعاملات و تبادلات اقتصادی میان این دو شهر را مورد بررسی قرار دادند.
به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، هیات اتاق بازرگانی اصفهان شامل امیر کشانی، رئیس اتاق؛ محمدجعفر فوده، نایب‌رئیس؛ مژگان ایزدی، رئیس کمیسیون گردشگری؛ محمدرضا گل احمد، رئیس شورای بین الملل و کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی؛ به همراه چند تن از اعضای شورای شهر، مدیرعامل و چند تن از هیات مدیره شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان از فرصت‌های اقتصادی شهر ازمیر بازدید کردند.
 این هیات با شرکت در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی تجاری گردشگری ازمیر از نزدیک در جریان نگاه دنیا به صنعت گردشگری به‌ویژه گردشگری سلامت قرار گرفتند. در این مراسم که مسئولان عالی‌رتبه بخش دولتی و خصوصی ترکیه و چند کشور دیگر نیز حضور داشتند توسعه روزافزون صنعت گردشگری و نقش آن بر رونق اقتصادی و افزایش همگرایی میان کشورها مورد تأکید قرار گرفت.
 ظرفیت‌های منحصربه‌فرد اصفهان در صنعت گردشگری در کنار رایزنی‌های صورت گرفته موجب شد توسعه همکاری‌های نمایشگاهی با مرکز نمایشگاهی ازمیر به‌خصوص در صنعت گردشگری در دستور کار قرار گیرد. این نمایشگاه در شش هزار مترمربع فضا و با حضور بخش‌های مختلف گردشگری از جمله هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی، بیمارستان‌ها با قابلیت جذب گردشگر سلامت و... برگزار شد.
 هیات اعزامی اصفهان در ادامه علاوه بر بازدید چند ساعته از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تجاری ازمیر، از دانشگاه بین‌المللی ازمیر بازدید داشتند. این هیات با محوریت اهداف اقتصادی، تجاری و فرهنگی ضمن بازدید میدانی از دانشگاه اکونومی ازمیر و آشنایی با ظرفیت‌های این مجموعه، با رئیس دانشگاه نیز جلسه‌ای برگزار نمودند.

 در این جلسه تأسیس و راه‌اندازی دانشکده تخصصی زبان فارسی، تبادل دانشجو و استاد، فراهم نمودن فرصت‌های علمی و اشتراک تجربیات و دانش، مطرح و مورد تأکید قرار گرفت. این دانشگاه با سابقه ۲۰ ساله توسط اتاق بازرگانی ازمیر تأسیس شد و با پذیرش دانشجو از ۴۹ کشور در رشته‌های پزشکی، گردشگری، معماری، فنی و مهندسی، مد و لباس، پیراپزشکی و آشپزی اولین دانشگاه هوشمند ترکیه محسوب می‌شود. این دانشگاه در رده‌بندی برترین دانشگاه‌های اروپا نیز دارای جایگاه خوبی است و ۱۰ هزار دانشجو شامل ۳۲۰ دانشجوی خارجی دارد. ۳۹ درصد از دانشجویان خارجی دانشگاه اکونومی ازمیر از ایران هستند و کلیه دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

 در ادامه دیپلماسی بین‌المللی و بازدیدهای میدانی هیات اقتصادی اصفهان در ازمیر ترکیه، ضمن بازدید از منطقه آزاد اسباش ازمیر و بررسی ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی آن، جلسه‌ای با مدیرعامل منطقه اسباش، دکتر فاروق برگزار شد. در این جلسه که رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، برخی اعضای هیات نمایندگان اتاق، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های اصفهان و برخی از مدیران شهری و فعالان اقتصادی استان حضور داشتند، فرصت‌های همکاری فی‌مابین اصفهان و ازمیر، شرایط جذب سرمایه‌گذاری خارجی، نحوه ارائه خدمات و مدیریت اجرایی منطقه آزاد و ویژگی‌ها و امتیازات موجود در منطقه آزاد مطرح و مورد بحث قرار گرفت. راه‌اندازی خط پروازی مستقیم بین اصفهان و ازمیر، تأسیس و راه‌اندازی میز تخصصی اصفهان در ازمیر و بالعکس، توسعه همکاری‌های نمایشگاهی، توسعه سرمایه‌گذاری در دو شهر، ایجاد زمینه مناسب برای آشنایی تجار و بازرگانان دو شهر و تبادل تجربیات در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی و مبادلات تجاری از مهم‌ترین محورهای گفتگو بود.
 در منطقه تجاری اسباش شرکت‌های بزرگ و معتبر اروپایی مشغول فعالیت هستند و حضور چشمگیر شرکت‌های دانش‌بنیان در این منطقه نیز قابل‌توجه است.

 بازدید از اتاق بازرگانی و ملاقات با رئیس مجمع اتاق بازرگانی ازمیر از دیگر برنامه‌های هیات اقتصادی اصفهان در سفر به این شهر مهم ترکیه بود. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این دیدار خواستار گسترش تعاملات اتاق اصفهان با اتاق ازمیر شد و به بیان برخی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی استان اصفهان پرداخت، پذیرش هیات های تجاری مشترک، همکاری در زمینه فعالیت‌های نمایشگاهی و توسعه مبادلات اقتصادی از جمله مواردی بود که رؤسای اتاق‌های اصفهان و ازمیر بر گسترش آنها تأکید کردند. نحوه اعتبارسنجی شرکت‌های عضو دو اتاق بازرگانی نیز مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد دو اتاق در زمینه حل‌وفصل اختلافات تجاری نیز با یکدیگر همکاری داشته باشند. اتاق بازرگانی ازمیر با ۲۰۰۰ عضو در ۸۰ گروه تجاری اقتصادی فعالیت می‌کند. ازمیر در زمینه صنایع سنگ، کشاورزی و نساجی دارای ظرفیت‌های بسیاری است.
 دیدار با مدیرعامل مرکز نمایشگاهی ازمیر از دیگر برنامه‌های هیات اقتصادی اصفهان در سفر به ترکیه بود. خانم جانان، مدیرعامل مرکز نمایشگاهی ازمیر با ابراز خرسندی از حضور تصمیم‌گیران اصلی نمایشگاه‌های اصفهان در ازمیر، با افتخار گسترش همکاری‌های نمایشگاهی ازمیر و اصفهان را گامی مهم و مؤثر توصیف کرد. وی مرکز نمایشگاهی ازمیر را مدرن‌ترین و بزرگ‌ترین مرکز نمایشگاهی ترکیه متشکل از ۳۰۰ کارمند و تیم اجرایی خواند که در سال میزبان ۳۵ عنوان نمایشگاهی داخلی و بین‌المللی در گروه کالایی مختلف است.

 امیر کشانی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز با تشریح ظرفیت‌های اصفهان توسعه همکاری‌های نمایشگاهی را مهم‌ترین گام در کوتاه کردن فاصله‌ها و ایجاد زمینه برای عقد خواهرخواندگی اصفهان و ازمیر عنوان نمود. در این دیدار مقرر شد دو شهر اصفهان و ازمیر در خصوص فعالیت‌های نمایشگاهی همکاری‌های گسترده‌تری با یکدیگر داشته باشند.
 نشست با انجمن همکاری ایران و اژه پایان بخش برنامه‌های حضور این هیات در ازمیر ترکیه بود.
 
آلبوم تصاویر افزایش تعاملات اتاق‌های بازرگانی اصفهان و ازمیر