تاریخ : يکشنبه 12 آذر 1402
کد 7070

هشتمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد

 احیای زاینده‌رود و ایجاد خط هوایی اصفهان، دو مطالبه پارلمان بخش خصوصی

 مطالبه‌گری اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص مشکلات اصفهان به‌ویژه اولویت‌های مهمی همچون زاینده‌رود و خط هوایی ویژه اصفهان با قدرت و جدیت ادامه دارد.
به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، هشتمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
 رئیس اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: اصفهان همواره تمام قد پای امنیت کشور ایستاده و حاکمیت نیز باید به مشکلات اصفهان به‌ویژه معضلات مربوط به زاینده‌رود و مسئله آب اصفهان نگاه ویژه داشته باشد. در روزهای اخیر بارگزاری جدیدی روی زاینده‌رود انجام شد که بلافاصله طی نامه‌ای از رئیس‌جمهوری درخواست داشتیم از بارگزاری‌های اضافه بر روی رودخانه جلوگیری شود، لذا دو وزیر به اصفهان سفر کردند و شرایط مورد بررسی قرار گرفت، با این حال مطالبه‌گری اتاق ادامه خواهد داشت.
 امیر کشانی افزود: بین‌المللی شدن شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان اصفهان موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، شرکت‌های اصفهانی در نمایشگاه جیتکس خوش درخشیدند و هم‌افزایی مناسبی با سایر شرکت‌ها ایجاد کردند. در نمایشگاه جیتکس، بازدیدی از اتاق دیجیتال دوبی داشتیم که فعالیت‌های جذابی به مخاطبان ارائه می‌دادند، باید دراین‌خصوص به طور ویژه کار کرد؛ زیرا در آینده به سمت اتاق‌های دیجیتال خواهیم رفت و اتاق اصفهان به عنوان یک اتاق پیشرو و نوآور باید در زمینه راه‌اندازی اتاق دیجیتال فعالیت‌های جدی و ویژه خود را آغاز کند.
 
 احمد خوروش، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: یکی از رسالت‌های اتاق بازرگانی پیگیری حقابه کشاورزان اصفهانی است، کشاورزان برای طرح‌های انتقال آب به اصفهان هزینه داده‌اند و کسی حق تجاوز به حقوق آنها را ندارد، همه ما در این زمینه مسئول هستیم، واحد حقوقی اتاق بازرگانی نیز باید نسبت به این موارد گزارش کامل و قابل دفاعی تهیه کند تا در مراجع مختلف پیگیری شود. در زمینه راه‌اندازی خط هوایی ویژه اصفهان نیز باید گفت این موضوع یک امر بسیار ضروری و مهم برای اصفهان محسوب می‌شود و ضروری است که هر چه زودتر انجام شود، به‌طورقطع توجه به زیرساخت‌های حمل‌ونقل به‌ویژه طرح قطار سریع‌السیر اصفهان و خط هوایی ویژه برای استان ضروری است و اتاق بازرگانی نیز مطالبه‌گری و پیگیری ویژه دراین‌خصوص خواهد داشت.
 
 سید وحید دزفولی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با ارائه گزارشی در خصوص آخرین وضعیت زاینده‌رود اظهار کرد: زاینده‌رود تأمین‌کننده آب شرب حدود ۶ میلیون نفر است. متأسفانه حقابه‌های کشاورزان و محیط‌زیست اصفهان به‌صورت غیرقانونی به دیگران واگذار شد و این قانون‌شکنی، میزان بی‌اعتمادی مردم به دولت را افزایش داد. اشتغال بسیاری از کشاورزان اصفهان از بین رفت، مشکلات زیست‌محیطی افزایش یافت و شرایط سخت شد. در این شرایط ضروری است کلیه مصوبات جلسات دهم، سیزدهم و بیست و چهارم شورای عالی آب و جلسه پانصد و دهم شورای امنیت کشور پیرامون عدم بارگزاری جدید بر روی رودخانه زاینده‌رود و توقف اجرای طرح‌ها و ممانعت از بهره‌برداری طرح‌های جدید عملیاتی شود. همچنین حریم و بستر رودخانه به‌گونه‌ای ساماندهی شود که شکل طبیعی خود را پیدا نموده و زایش آن مجدداً احیا شود تا بتواند آب موجود را چندبار مصرف کند.
 
 وحید فولادگر، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در خصوص عملکرد کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان اظهار کرد: مطالعه و تدوین رویکردهای اصلی و تعیین محورهای شش کمیته ذیل کمیسیون، تشکیل هجده جلسه هیات رییسه، مرور برنامه‌های ارائه شده توسط کاندیداهای هیات نمایندگان در حوزه دانش‌بنیان، مرور سیاست‌گذاری‌های حاکمیت در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و بررسی نقش استان، تدوین رویکردهای اصلی کمیسیون و عناوین کمیته‌ها و برگزاری نشست تبیین برنامه‌های کمیسیون در این مدت انجام شد. رویکردهای اصلی کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان شامل «رویکرد توسعه تقاضا» با هدف توسعه طرف تقاضا در بازار فناوری کشور و «رویکرد حمایتی» با هدف توانمندسازی، تعالی و هم‌افزایی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان است. مشارکت محوری در برگزاری نمایشگاه ملی فناوری و نوآری فن‌نما، برگزاری همایش بین‌المللی توسعه هوش مصنوعی میرداماد، برگزاری جلسه همفکری با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، شرکت در بخش نورث استار نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۳، برگزاری تور تجاری، فناوری نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۳ و... بخش دیگری از فعالیت‌های کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان هستند.
 
 محمدرضا رجالی، عضو هیات نمایندگان اتاق نیز بیان کرد: درصورتی‌که کمیته‌های مشترک میان کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان و سایر کمیسیون‌ها تشکیل شود، می‌تواند تأثیرات مثبتی در روند فعالیت‌ها ایفا کند، از طرفی برگزاری جلسات هماهنگی میان کمیسیون‌ها می‌تواند به پیشبرد بهتر امور کمک زیادی داشته باشد.
 
 محمدرضا گل احمد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی نیز عنوان کرد: موضوع خشکی زاینده‌رود تبعات و مشکلات زیادی برای استان ایجاد کرده است، امروز شاهد فرونشست در برخی نقاط شهر هستیم و آثار باستانی نیز در حال تخریب هستند، مشکلات زاینده‌رود با تدابیری تا حدود زیادی قابل حل است. کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق در طی مدت فعالیت خود اقدامات خوبی در راستای انجام وظایف خود داشته است، کمیته‌ها تشکیل شده و موارد مختلف بر اساس برنامه‌ریزی جلو رفت، سمینار توسعه فردی مدیران نیز برگزار خواهد شد و تمام درآمدهای آن به انجمن خیریه صرع اصفهان اختصاص می‌یابد.
 
 مژگان ایزدی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست، اظهار کرد: نرخ دستوری قیمت‌گذاری بلیت باعث به‌صرفه نبودن پروازهای با مسافت کم ولی مهم و ضروری در نتیجه حذف مسیرهای کوتاه ضروری مانند اصفهان - تهران از برنامه پروازی ایرلاین‌ها است که باعث کاهش تردد تجار و فعالان اقتصادی و علمی، کاهش رونق و رشد اقتصادی، کاهش رونق صنعت گردشگری و... شده است. در همین خصوص طرح مسئله با مدیرعامل ایران‌ایر و کمیسیون گردشگری اتاق ایران انجام شد. طرح‌هایی همچون تأمین تجهیزات هواپیماهای زمین‌گیر در قبال اختصاص هواپیما به اصفهان و خرید هواپیما مطرح است، طرح تأسیس ایرلاین مخصوص اصفهان نیز در حال مطالعه و برنامه‌ریزی است، در همین خصوص ایجاد شرکت توسعه زیرساخت گردشگری اصفهان با سرمایه‌گذاری نهادها و بخش‌های مختلف از جمله اتاق بازرگانی در حال مطالعه و برنامه‌ریزی است که می‌تواند نقش مثبتی در رفع مشکلات استان اصفهان داشته باشد.
 
 فرشته امینی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: ضروری است طرح‌هایی که مطرح می‌شود به نتیجه برسند، ایجاد خط هوایی ویژه اصفهان موضوع بسیار مهمی است که اثرات مثبت بسیاری برای اصفهان به همراه دارد، از طرفی ضروری است در خصوص قیمت‌گذاری دستوری بلیت هواپیما تدابیری اندیشیده شود؛ چون با این هزینه‌ها و فرسوده بودن ناوگان هوایی کشور، مشکلات روز به روز دوچندان خواهد شد، پیگیری این موضوع در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی نیز می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
 
 
آلبوم تصاویر هشتمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان