تاریخ : سه شنبه 7 آذر 1402
کد 7056

جلسه شورای راهبردی توسعه فرهنگ کار برگزار شد

 ضرورت تغییر نگاه کارفرمایان به فرهنگ کار

 چالش‌ها و فرصت‌های ارتقای فرهنگ کارآفرینی در جلسه شورای راهبردی توسعه فرهنگ کار مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، در این جلسه که با حضور رئیس اتاق بازرگانی اصفهان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی برگزار شد، موضوع آموزش فرهنگ کار به کودکان در سنین پایین و تغییر رویکرد کارفرمایان و مسئولان به مسئله کار مطرح شد.
 امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با تأکید بر اهمیت آموزش کودکان و نوجوانان در سنین پایین گفت: باید ارتباط اتاق بازرگانی با آموزش‌وپرورش، بنیادها و مؤسسات فرهنگی و آموزشی را تقویت کنیم. از همه سازمان‌ها و نهادهایی که آماده همکاری در بحث آموزش و ترویج فرهنگ کار هستند دعوت می‌کنیم تا اتاق بازرگانی را در این امر یاری کنند. خوشبختانه در این دوره و دوره‌های گذشته، اتاق بازرگانی در زمینه آموزش تجارب موفقی داشته است. یکی از طرح‌هایی که می‌تواند در جذب و رشد نخبگان مؤثر باشد، طرح بورسیه‌های تحصیلی است که می‌تواند از مهاجرت دانش‌آموختگان دانشگاهی جلوگیری کند.
 وی در ادامه افزود: در کشورهای پیشرفته فاصله حقوق و مزایا بین مدیران تا کارگران کم است و همین مسئله باعث می‌شود که کارگران و کارمندان باانگیزه بیشتری کار می‌کنند. ازاین‌رو باید روی بحث فرهنگ‌سازی کارفرمایان و تغییر نگرش آنها به بحث استخدام و نیروی کار تمرکز کنیم.
 
 عباس حاج رسولی‌ها، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه گفت: در استان اصفهان بنیادهای فرهنگی و آموزشی معتبر و برجسته‌ای وجود دارند که می‌توانند خارج از نظام آموزش‌وپرورش در زمینه فرهنگ‌سازی تجاری و کارآفرینی فعالیت کنند. این مؤسسات و بنیادها باتوجه‌به تعداد زیاد دانش‌آموزانی که دارند می‌توانند همکاری مؤثری با اتاق بازرگانی اصفهان در جهت ترویج فرهنگ کارآفرینی داشته باشند.
 
 مجتبی توسلی، مدیرعامل شرکت نفت ابزار و عضو اتاق بازرگانی نیز اظهار داشت: نبود آموزش صحیح در مدارس به‌ویژه در سنین پایه و مقاطع ابتدایی، دلیل ایجاد مشکلات در حوزه فرهنگ کار است. تاکنون طرح‌های موفقی به‌صورت پایلوت در تعدادی از مدارس برگزار شده که نتایج مثبتی را در پی داشته است.
 
 علیرضا نادری، مدیرعامل شرکت صنایع لاستیکی پیمان صنعت و عضو اتاق بازرگانی اصفهان نیز بیان کرد: در سال ۱۳۹۲ کمیته ارتقای فرهنگ کار، کارآفرینی و در کنار آن کارگروهی تشکیل شد. ادامه فعالیت این کمیته در قالب شورای توسعه فرهنگ کار در دوره دهم اتاق بازرگانی نشانه مثبتی است. در گذشته نیز فعالیت‌ها و رویدادهای موفقی انجام شده از جمله آنها می‌توان به همایش سلام بر کار اشاره کرد که ادامه چنین برنامه‌هایی می‌تواند برای ارتقا فرهنگ کار در سطوح مختلف و حتی در کیفیت تعاملات بین نهادها و کارآفرین‌ها تأثیرگذار باشد
 
 محمد گوهریان، مدیرعامل گز سکه و فعال اقتصادی نیز در این جلسه اظهار داشت: اکنون نگرشی در کشور وجود دارد که به الگوبرداری از تجارب کشورهای دیگر اعتقاد دارد؛ درحالی‌که این مدل جوابگوی نیازهای کشور نیست و باید نگاهمان به ظرفیت‌های داخلی باشد. متأسفانه با همین الگوهای کشورهای دیگر در سال‌های گذشته تلاش کرده‌ایم افرادی را تربیت کنیم که خوب کار کنند و استخدام شوند. درحالی‌که این موضوع نه در تاریخ ما و نه در دین ما مورد تأیید نیست. باید تلاش کنیم که فرهنگ کار و کارآفرینی را در جوانان به وجود آوریم. هر کارفرما وظیفه دارد که زمینه رشد و استقلال کارمندان و کارگران خود را فراهم کند.
 
آلبوم تصاویر شورای راهبردی توسعه فرهنگ کار