تاریخ : شنبه 4 آذر 1402
کد 7052

بازدید اعضای هیئت نمایندگان از منطقه صنعتی دولت‌آباد

نقشه راه صادرات اصفهان در حال تدوین است

 اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان از صنایع فعال منطقه صنعتی دولت‌آباد بازدید کردند و از نزدیک با ظرفیت‌ها و چالش‌های این منطقه آشنا شدند.
به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، در جلسه مشترک اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با هیئت‌امنای منطقه صنعتی دولت‌آباد، فعالان اقتصادی و صنعتگران به بیان مشکلات و دغدغه‌های خود پرداختند و برای حل این معضلات بحث و تبادل نظر کردند.

 امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در جریان این بازدید به موانع سد راه تولیدکنندگان برای صادرات اشاره کرد و گفت: گروهی در اتاق بازرگانی اصفهان متشکل از نمایندگان اداره‌های مختلف از جمله نماینده سازمان صمت، نماینده استانداری، نماینده گمرک و نماینده اتاق بازرگانی تشکیل شد تا پژوهشی جامع درباره وضعیت صادرات استان اصفهان انجام دهند. بر اساس این پژوهش فهرست ۲۰ کالا و پنج کشور مقصد صادراتی برتر استان اصفهان تهیه می‌شود. نتایج این پژوهش به‌عنوان نقشه راه صادرات استان به‌صورت عمومی منتشر می‌شود و در اختیار سازمان‌های مرتبط همچون سازمان صمت، دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه و گمرک قرار می‌گیرد. فعالیت‌های آتی اتاق در زمینه صادرات روی این ۲۰ کالا و ۵ کشور برتر متمرکز می‌شود و تلاش می‌کنیم که از فعالان اقتصادی این عرصه‌ها حمایت کنیم.
 وی درباره حمایت از صنایع کوچک و متوسط نیز اظهار داشت: به‌تازگی با تلاش کمیسیون دانش‌بنیان، گروهی از فعالان این عرصه به نمایشگاه جیتکس دوبی اعزام شدند که تجربه موفقی بود و دستاوردهای مثبتی در پی داشت. از این تجربه می‌توان برای حمایت از واحدهای کوچک و متوسط سایر صنایع نیز استفاده کرد و با ارائه آموزش، مشاوره و حمایت، آنها را تشویق به شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی کرد. از سویی دیگر در تلاشیم تا با کمک ذی‌نفعان و سرمایه‌گذاری آنها، یک خط‌هوایی اختصاصی برای اصفهان راه‌اندازی شود. از این الگو در سایر صنایع از جمله صنعت سنگ برای تأمین نیازها و رفع موانع با استفاده از ظرفیت فعالان هر حوزه‌ای می‌توان استفاده کرد.
 
 محمدرضا برکتین، رئیس کمیسیون صنعت و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: منطقه صنعتی دولت‌آباد به‌خاطر نزدیکی به شهر و دسترسی به آزادراه و جاده‌های استانی از موقعیت لجستیکی ویژه‌ای برخوردار است. از طرف دیگر به‌خاطر نزدیکی به شهر دولت‌آباد در حیطه شرکت شهرک‌های صنعتی قرار نمی‌گرفت؛ ولی با پیگیری‌های انجام شده، دولت‌آباد به منطقه صنعتی تبدیل شد. در حال حاضر ظرفیت این منطقه صنعتی ۱۱۰۰ هکتار است و تا ۱۷۰۰ هکتار قابلیت توسعه در سال‌های آینده را دارد و از لحاظ وسعت بزرگ‌ترین منطقه صنعتی استان محسوب می‌شود و حدود سه هزار واحد در این منطقه مجوز فعالیت دارند.
 
 مژگان ایزدی، رئیس کمیسیون گردشگری و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه اظهار داشت: مشکلی که امروز بسیاری از صنایع ما با آن مواجه هستند، مشکل کمبود منابع انسانی است. امروز کمبود منابع انسانی یک مشکل است و تا پنج سال آینده به جنگ منابع انسانی تبدیل خواهد شد. ازاین‌رو در اتاق بازرگانی و با همکاری آموزش‌وپرورش در تلاشیم که دانش‌آموزان دبیرستانی را با صنایع استان و کشور آشنا کنیم تا درک کنند صنایع کشور چقدر فعال‌اند و به فکر مهاجرت نباشند. برای این منظور گردشگری صنعتی می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد و در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی در حال برنامه‌ریزی و اجرای گردشگری صنعتی هستیم. در واقع بسیاری از جوانان و مردم اطلاع ندارند که پشت دیوارهای صنایع ما چه می‌گذرد.
 
 وحید دزفولی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی نیز تصریح کرد: امروز با بخش کوچکی از ظرفیت‌های منطقه صنعتی دولت‌آباد آشنا شدیم و می‌توان گفت که توانمندی‌های این منطقه حتی فراتر از سطح ملی است. در مدتی که در اتاق بازرگانی حضور دارم متوجه شدم بزرگ‌ترین مشکل اقتصاد استان کمبود تاجر ماهر و باتجربه است. بهترین صنعتگران و تولیدکنندگان را در استان داریم؛ ولی در بحث صادرات ضعیف عمل کرده‌ایم. قوانین سخت‌گیرانه دولت نیز مزید بر علت شده است تا میزان صادرات استان متناسب با ظرفیت تولیدی موجود نباشد. امروز با وجود ارزهای چندنرخی، تعهد بازگشت ارز برای صادرکنندگان مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.
 
 وحید فولادگر، رئیس کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز بیان کرد: نبود بانک اطلاعاتی قوی و جامع یکی از مشکلات عمده در بحث صادرات است. اگرچه بانک‌های اطلاعاتی جداگانه‌ای در سازمان‌ها و تشکل‌های مختلف وجود دارد؛ ولی این بانک‌های اطلاعاتی تنها در حد شناسنامه صنایع است و معرفی محصولات و توانمندی‌ها در آن درج نشده است. جمع‌آوری این اطلاعات نیز دشوار است و حجم بالایی دارد که باید در بستر فضای آنلاین آنها را ذخیره و ارائه کرد. اگر قصد داریم که در حوزه صادرات موفق عمل کنیم باید بتوانیم محصولات تولیدی را به مشتریان خارجی معرفی کنیم و به همین خاطر باید اتاق بازرگانی با همکاری سایر تشکل‌ها، انجمن‌ها و سازمان‌ها نسبت به گردآوری این اطلاعات اقدام کنند و محصولات تولیدکنندگان در یک نمایشگاه مجازی عرضه و معرفی شوند.
 
 محمدحسین رضایی، مدیرعامل شرکت خدماتی منطقه صنعتی دولت‌آباد نیز گفت: هدف از این بازدید، آشنا شدن اعضای پارلمان بخش خصوصی با قابلیت‌ها و همچنین مشکلات و دغدغه‌های فعالان اقتصادی منطقه صنعتی دولت‌آباد بود. این منطقه میزبان تک‌ستاره‌های صنایع مختلف در حوزه ماشین‌سازی، قطعه‌سازی، تولید آجر و صنعت سنگ است و در کنار آنها واحدهای کوچک و متوسط بسیاری در صنایع و اصناف مختلف فعال‌اند. خاک این منطقه بسیار ارزشمند است و باید با بهره‌گیری از صنایع پیشرفته، ارزش‌افزوده محصولات را بالا ببریم و به‌جای تولید آجر و بلوک به سمت تولید کاشی و سرامیک که ارزش بالاتری دارند حرکت کنیم. در حال حاضر شرایط محیطی این منطقه متناسب با قابلیت‌ها و توانایی‌های موجود رشد نکرده و ضعف‌ها و مشکلاتی وجود دارد که زیبنده یک منطقه صنعتی با این وسعت و با تراز ملی نیست.

 در این جلسه سید هومن غضنفری، مدیرعامل شرکت اطلس پمپ سپاهان، حسن کثیری، رئیس انجمن صنفی سنگ‌بری‌های برخوار، رسول عباسی، مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان پلیمر، حسن فتاحی مدیرعامل شرکت آجر اصفهان به معرفی توانمندی‌ها و بیان دغدغه و مشکلات صنایع حوزه فعالیتشان پرداختند.
در ادامه این برنامه، رئیس و اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان از گروه صنعتی اطلس و شرکت تولیدی اطلس پمپ، صنایع تولیدی آجر سپهر اصفهان و مجموعه صنعتی تامکار بازدید کردند و از نزدیک با توانایی‌ها و قابلیت‌های این مجموعه‌های صنعتی آشنا شدند. 
 
آلبوم تصاویر بازدید اعضای هیئت نمایندگان از منطقه صنعتی دولت‌آباد