تاریخ : چهارشنبه 1 آذر 1402
کد 7043

نشست مشترک رؤسای کمیسیون‌های اتاق بازرگانی تبریز با هیئت‌رئیسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق اصفهان

تعاملات اتاق‌های بازرگانی اصفهان و تبریز گسترش می‌یابد

 نشست مشترک رؤسای کمیسیون‌های اتاق بازرگانی تبریز با هیئت‌رئیسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق اصفهان برگزار و بر گسترش تعاملات و تبادلات میان دو اتاق تاکید شد.
به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، با حضور رؤسای کمیسیون‌های اتاق تبریز شامل آقای مسعود بنابیان، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تبریز؛ آقای اکبرپور، رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق بازرگانی تبریز؛ آقای مهدی امینی، رئیس کمیسیون بانک، مالیات، کار و تأمین اجتماعی؛ سید احمد فتاح‌زاده، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، گمرک و لجستیک؛ آقای سید یوسف حسینی، رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات؛ آقای یوسف محمدزاده، معاون مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری آذربایجان شرقی؛ آقای عباس بشیری، رئیس گروه سرمایه‌گذاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی و اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق اصفهان شامل آقایان محسن حیدری، مجتبی متقی، نوید ادریس و علی سعادت‌نیا برگزار شد.
 
 مسعود بنابیان؛ نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تبریز در ابتدای این نشست ضمن استقبال از برگزاری جلسات مشترک بین رؤسای کمیسیون‌های اتاق‌های کشور، گفت: تعامل بین کمیسیون‌ها می‌تواند زمینه‌ساز توسعه سرمایه‌گذاری در کشور باشد. وی بر لزوم بهره‌گیری از روش‌های نوین تأمین مالی از طریق برگزاری جلسات مشترک بین اتاق‌های بازرگانی تأکید کرد.
 
محسن حیدری، به نمایندگی اتاق اصفهان نیز ضمن تشکر از میزبانی اتاق تبریز، به معرفی کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی اصفهان و کمیته‌های ذیل آن پرداخت.
وی هدف تشکیل کمیسیون را تسهیلگری و شبکه‌سازی در راستای توسعه سرمایه‌گذاری و حفظ سرمایه‌های موجود برشمرد و گفت: یکی از موارد مهمی که کمیسیون به آن می‌پردازد رفع موانع سرمایه‌گذاری و بهبود محیط سرمایه‌گذاری است. شناخت موانع از طریق مختلف به‌ویژه مصاحبه رودررو با بزرگان اقتصادی، بررسی مصوبات ستاد تسهیل و در نهایت پرتال دریافت نظرات اعضای و فعالان اقتصادی اتاق صورت می‌پذیرد. سعی بر این است با دسته‌بندی و تجزیه و تحلیل درست مشکلات سرمایه‌گذاری به رفع موانع اصلی پرداخت. در نهایت سعی براین است که با ایجاد یک میز منتورینگ و مشاوره سرمایه‌گذاری در کنار اهلیت‌سنجی، بازوی مشورتی مناسبی در این زمینه در اتاق فراهم گردد. امید است که مشارکت و هم‌افزایی دو اتاق تبریز و اصفهان در این زمینه کمک کند که شرایط برای سرمایه‌گذاری بهبود یابد.
 
 سید احمد فتاح‌زاده؛ رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، گمرک و لجستیک اتاق تبریز در این نشست، مشکل رفع تعهد ارزی را یکی از چالش‌های اساسی صادرکنندگان عنوان کرد و افزود: این منطقی نیست که تولیدکننده یا صادرکننده مواد مورد نیاز خود را با قیمت دلار آزاد خریداری کند، اما با قیمت دلار نیمایی به دولت تحویل دهد.
 
 یونس اکبرپور پایدار؛ رئیس کمیسیون صنایع اتاق تبریز نیز با بیان اینکه شهرهای اصفهان و تبریز همواره با هم همراه بوده‌اند، افزود: اتاق‌های بازرگانی این دو شهر می‌توانند با مشارکت یکدیگر مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری را عارضه‌یابی و جهت رفع موانع گام‌های مؤثری بردارند.
وی یکی از دلایل عدم سرمایه‌گذاری در کشور را وضع قوانین خلق‌الساعه عنوان کرد و ادامه داد: این امر باعث سردرگمی سرمایه‌گذاران شده و اگر فرایند فعلی در صدور بخشنامه‌ها اصلاح نشود، نه‌تنها جذب سرمایه‌گذار خارجی کاهش می‌یابد، بلکه قطعاً منجر به شتاب فرار سرمایه از کشور نیز خواهد شد.
 
مجتبی متقی، رئیس کمیته بازار پول و سرمایه اتاق اصفهان هم به مشکلات تامین مالی پرداخت.
وی بیان کرد: در حال حاضر تأمین مالی از بازار پول برای فعالان اقتصادی به‌ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط سخت شده است و منابع و مصارف در استان‌ها دارای ناترازی است. در برنامه کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق اصفهان سعی بر این است که تسهیل تأمین مالی برای شرکت‌های کوچک و متوسط در بازار پول صورت پذیرد و شرکت‌های بزرگ در تأمین مالی به سمت بازار سرمایه حرکت کنند. تلاش می‌شود شرکت‌های بزرگ که پتانسیل دارند به سمت تأمین مالی از طریق اوراق گام و صکوک بروند. در این زمینه نیاز است شرکت‌ها علاوه بر شفافیت و دقت در صورت‌های مالی، میزان سوددهی مناسبی نیز داشته باشند. پذیرش در بازار سرمایه نیز از دیگر مواردی است که در راستای تأمین مالی شرکت‌ها در حال پیگیری است. همین‌طور نیاز است به فرهنگ‌سازی و تبیین روش‌های جدید تأمین مالی پرداخته شود.
 
مهدی امینی؛ رئیس کمیسیون بانک، مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق تبریز نیز مشکل تنظیم دفاتر را چالش‌های اساسی واحدهای تولیدی عنوان کرد.
وی بر لزوم تأمین مالی واحدهای تولیدی از طریق روش‌های نوین تأکید کرد و گفت: خوشبختانه تمامی نهادهای مرتبط در حوزه اقتصادی از جمله اتاق بازرگانی تبریز، خانه صنعت و معدن استان، ستاد تسهیل رو رفع موانع تولید و... در آذربایجان شرقی، همراه و همدل در پیشبرد اهداف بخش خصوصی گام برمی‌دارند.
 
سید یوسف حسینی؛ رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز نیز از کاهش شدید صادرات کشور طی سال‌های اخیر خبر داد.
وی با بیان اینکه رفع تعهد ارزی کمر تولید و صادرکننده را شکسته است، ابراز امیدواری کرد: با همراهی و مطالبه‌گری تمامی اتاق‌های بازرگانی، موانع به‌مرور برطرف شود.
 
یوسف محمدزاده، معاون مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری آذربایجان شرقی نیز بر لزوم تعامل و همگرایی بین اتاق‌های بازرگانی تأکید کرد.
وی شناخت صحیح، کافی و جامع از موضوعات و آسیب‌شناسی را لازمه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی درست عنوان کرد و اصلاح قوانین بازدارنده را از ضرورت‌های اساسی در راستای بهبود فضای کسب‌وکار دانست.
 
 در ادامه نوید ادریس، مدیر بهبود و توسعه کسب‌وکار اتاق اصفهان به ارائه فعالیت‌های اتاق اصفهان در زمینه توسعه کسب‌وکارها پرداختند.
وی گفت: واحدهای اتاق بازوی‌های اجرایی کمیسیون‌ها هستند. در زمینه سرمایه‌گذاری تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر، میز مشورتی سرمایه‌گذاری و استفاده بیشتر از بند ت ماده ۱۱ قانون جهش تولید از اولویت‌های اجرایی اتاق اصفهان است. شتاب‌دهنده صادرات بردار کمک می‌کند کسب‌وکارهای صادراتی و شرکت‌های مدیریت صادرات پرورش یابند و دوره چهارم آن در حال عملیاتی شدن است. شبکه‌سازی بین جوانان با استفاده از پتانسیل‌های بین‌المللی از دیگر مواردی است که در حال پیگیری است.
 
عباس بشیری؛ رئیس گروه سرمایه‌گذاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی در این نشست از کاهش کارایی سرمایه در استان خبر داد و افزود: این روند در کل کشور نیز صادق است.
وی حذف واسطه‌ها را یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش کارایی سرمایه دانست و گفت: ما باید به‌دنبال ابزارهای نوین تأمین مالی باشیم.
بشیری بر نقش اتاق‌های بازرگانی در خصوص فرایندسازی و تعریف فرایندهای سرمایه‌گذاری تأکید کرد.
لزوم برگزاری نشست‌های تخصصی و مشترک با اتاق بازرگانی تبریز در راستای شناسایی مشکلات و رفع موانع و همچنین تبادل تجربیات و ضرورت مطالبه‌گری به‌صورت مشترک بین اتاق تبریز و اصفهان از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود. همچنین مصوب شد کمیته رفع موانع و بررسی قوانین مخل در حوزه کسب‌وکار، بین اتاق‌های بازرگانی تبریز و اصفهان تشکیل شود.
 
آلبوم تصاویر تعاملات اتاق‌های بازرگانی اصفهان و تبریز