تاریخ : چهارشنبه 1 آذر 1402
کد 7042

مدیرکل گمرک اصفهان :

فعالان اقتصادی لازم است به ضوابط و تغییرات قوانین آگاه باشند

 نشست تخصصی گمرک با هدف آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی و بازرگانان با ضوابط تجاری و نقش تغییرات آن بر تسهیلات گمرکی در تکمیل جلسات میز خدمت گمرک اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، در این جلسه مدیرکل گمرک استان اصفهان جدیدترین ضوابط و آیین‌نامه‌های گمرکی مرتبط با صادرات و واردات کالا را تشریح کرد.
 رسول کوهستانی، مدیرکل گمرک استان اصفهان به بیان نقش و اهمیت گمرک به‌عنوان مرزبان اقتصادی کشور پرداخت و گفت: گمرک به‌عنوان پل ارتباطی بین سیاست‌های مالی و بازرگانی و به‌عنوان مهم‌ترین سازمان اثرگذار در روند تجارت بین‌المللی، از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. گمرک یک سازمان دولتی تابع وزارت امور اقتصادی و دارایی است که به‌عنوان مرزبان اقتصادی کشور نقش محوری و هماهنگ‌کننده را در مبادی ورودی و خروجی کشور دارد و مسئول اعمال حاکمیت دولت در اجرای قانون امور گمرکی و سایر قوانین مربوط به صادرات و واردات، عبور کالا، حقوق ورودی، عوارض گمرکی، مالیات‌های مربوطه، الزامات فنی و تسهیل تجارت است.
 وی در ادامه به دستگاه‌های ذی مدخل و ناظر بر تجارت و ترخیص کالا از گمرک اشاره کرد و اظهار داشت: در مجموع ۸۶ نهاد، شورا، کمیسیون، کارگروه و وزارتخانه و سازمان وضع قوانین و ضوابط ورود، صدور و ترانزیت کالا نقش دارند. گمرک در انجام وظایف و مأموریت‌های خود همواره با دو الزام متضاد مواجه است که عبارت‌اند از وظیفه اعمال کنترل‌ها، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های قانونی و وظیفه ایجاد تسهیلات قانونی و تسریع در ترخیص کالا. ازاین‌رو الزام گمرک به اعمال هم‌زمان دو وظیفه متضاد مذکور موجب شده است که این سازمان از جانب طیف‌های مختلف مراجعان و ذی‌نفعان تحت‌فشار و انتقاد قرار گیرد.
 کوهستانی ادامه داد: در قانون و آیین‌نامه‌ها، تسهیلات و اقدامات ویژه حمایتی برای فعالان اقتصادی در نظر گرفته شده است که از جمله آن می‌توان به طرح فعالان اقتصادی مجاز اشاره کرد. فعالان اقتصادی مجاز معمولاً به بازرگانانی گفته می‌شود که گمرک برای آنها شرایط و تسهیلات ویژه‌ای همچون مسیر سبز، ترخیص سریع و ارزیابی در محل قائل می‌شود. از دیگر تسهیلات این طرح می‌توان به موافقت با انتقال کالا به انبارهای اختصاصی، اخذ ضمانت‌نامه بانکی، حمل یکسره، ترخیص درصدی و یا ترخیص با حداقل اسناد اشاره کرد. با برگزاری جلسات آموزشی و بیان تسهیلات و مزایای این طرح، تاکنون ۵۴ شرکت از استان اصفهان پس از تکمیل مدارک و تأیید گمرک ایران به‌عنوان فعال مجاز اقتصادی برگزیده شده‌اند.
 مدیرکل گمرک استان اصفهان با تأکید بر اهمیت آگاهی فعالان اقتصادی به حقوق قانونی خود گفت: درصورتی‌که فعالان اقتصادی با قوانین و آیین‌نامه‌های گمرکی آشنا باشند می‌توانند از تسهیلات و امکاناتی که قانوناً حق آنها است بهره‌مند شوند و با شناخت محدودیت‌ها از ضررها و زیان‌ها جلوگیری کنند. فعالان اقتصادی می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های آنلاین گمرک یا مراجعه حضوری به گمرک اصفهان اطلاعات لازم را به دست آورند و مشاوره‌ها و راهنمایی‌های موردنیازشان را کسب کنند. در همین راستا میز خدمت گمرک در اتاق بازرگانی اصفهان دوشنبه‌های آخر هفته هر ماه برگزار می‌شود که در آن فعالان اقتصادی می‌توانند با مراجعه حضوری و به‌صورت انفرادی درباره مشکلات و چالش‌های گمرکی خود صحبت و راه‌حل‌های مناسب را پیدا کنند.
 
 سید وحید دزفولی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه گفت: یکی از وظایف اتاق بازرگانی چانه‌زنی با دولت و نهادهای حاکمیتی است. اتاق به‌عنوان یک شخصیت حقوقی قابلیت مذاکره و رایزنی وسیع‌تری دارد و می‌تواند دغدغه‌های بخش خصوصی دررابطه‌با قوانین و آیین‌نامه‌ها را به سازمان‌های تصمیم‌گیر منتقل کند. در کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته دوره دهم اتاق بازرگانی اصفهان تمرکز را روی بازرگانی کشاورزی گذاشته‌ایم چرا که معتقدیم بحث تجارت و فروش یکی از معضلات اصلی تولیدکنندگان و صنایع اصفهانی است. همچنین میز خدمت کشاورزی نیز راه‌اندازی شده است تا از طریق آن به مشکلات و چالش‌های صادرکنندگان محصولات کشاورزی پرداخته شود.
 
آلبوم تصاویر نشست تخصصی گمرک