تاریخ : سه شنبه 23 آبان 1402
کد 7018

در جلسه با رؤسای هیئت‌امنای شهرک‌های صنعتی اصفهان مطرح شد

ضرورت تأمین درآمد پایدار برای شهرک‌های صنعتی

جمعی از رؤسای هیئت‌امنای شهرک‌های صنعتی اصفهان با رئیس اتاق بازرگانی اصفهان دیدار و گفتگو کردند.
به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، در این دیدار حاضران در جلسه به بیان دغدغه‌ها و چالش‌های شهرک‌های صنعتی پرداختند و راه‌حل‌های پیشنهادی را به بحث و تبادل نظر گذاشتند.

امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه کسب درآمد پایدار شهرک‌های صنعتی را یک ضرورت برشمرد و گفت: با گسترش فعالیت‌های صنعتی، زمین‌های شهرک‌های صنعتی برای واگذاری روبه‌اتمام است و اگر روش‌های درآمدی پایداری جایگزین نشود در آینده چالش‌های زیادی گریبان‌گیر شهرک‌های صنعتی می‌شود. یکی از درآمدهای پایداری که می‌تواند بخشی از مشکلات را برطرف کند، تحقق سهم یک‌درصدی شهرک‌های صنعتی از مالیات بر ارزش‌افزوده که تا کنون به اجرا درنیامده و مسکوت باقی‌مانده است. این موضوع را می‌توان از طریق نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت در سطح استان و در سطح ملی پیگیری کرد تا به نتیجه برسد.
وی در ادامه ضمن تأکید بر این نکته که رسیدگی به مشکلات صنایع کوچک و متوسط در رأس کارهای اتاق بازرگانی اصفهان در دوره دهم قرار دارد، اظهار داشت: اتاق بازرگانی بستر و فضای مناسبی است که در اختیار فعالان اقتصادی و همه اعضای اتاق قرار دارد و متعلق به فرد یا گروه خاصی نیست. اتاق بازرگانی با استفاده از روش‌ها و راهکارهایی همچون تشکیل کمیسیون، کمیته و کارگروه‌های مختلف و همچنین قدرت چانه‌زنی و مذاکره‌ای که در نهادهای حاکمیتی از جمله شورای گفتگو دارد می‌تواند در پیگیری مطالبات فعالان اقتصادی و صنعتگران مؤثر باشد.

عیسی بهمنی، رئیس هیئت‌امنای شهرک صنعتی نجف‌آباد ۲ نیز گفت: تشکیل این جلسه اتفاق خوبی است که پیش‌ازاین کمتر در اتاق بازرگانی اصفهان سابقه داشته است و در همین راستا پیشنهاد می‌کنیم که یک کمیته تخصصی مرتبط با شهرک‌های صنعتی در یکی از کمیسیون های مرتبط اتاق بازرگانی تشکیل شود که در آن علاوه بر اعضای اتاق بازرگانی، نمایندگان شهرک‌های صنعتی نیز حضور داشته باشند. با تشکیل این کمیته و برگزاری منظم جلسات، مشکلات شهرک‌های صنعتی به‌صورت مستمر پیگیری شود تا در نهایت بتوانیم با همکاری پارلمان بخش خصوصی اصفهان گامی در راستای حل مشکلات شهرک‌های صنعتی برداریم.
وی با اشاره به سخت‌گیری‌های بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به شهرک‌های صنعتی اظهار داشت: امروزه بانک‌ها به دلیل تأمین مالی تسهیلات بخش مسکن با محدودیت منابع مواجه هستند و به همین خاطر شاهد سخت‌گیری‌هایی در زمینه اعطای تسهیلات به صنعتگران و شهرک‌های صنعتی هستیم؛ درحالی‌که منابع تسهیلاتی باید تفکیک شوند تا بخش صنعت قربانی بخش مسکن نشود. از سویی دیگر پیشنهاد می‌کنیم به‌منظور رونق صنعت و تولید در استان، یک نمایشگاه دائمی صنایع در اصفهان، شهرستان‌ها و مناطق ایجاد شود تا تولیدکنندگان بتوانند محصولات خود را به‌صورت دائمی به مشتریان داخلی و خارجی عرضه کنند.
در ادامه این جلسه مدیران و مسئولان شهرک‌های صنعتی اصفهان به بیان مشکلات خود در زمینه‌های مختلف از جمله معضل کمبود منابع آبی و حامل‌های انرژی، مشکلات صدور مجوزها، وجود واحدهای راکد، کمبود نیروی انسانی متخصص و به‌کارگیری مهاجران غیرقانونی، موانع پرداخت تسهیلات و فرایندهای خلع‌ید پرداختند و در پایان مقرر شد که جلسات منظم ماهانه به‌منظور پیگیری مشکلات و تعامل بیشتر بین هیئت‌امنای شهرک‌های صنعتی و اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شود.
آلبوم تصاویر رؤسای هیئت‌امنای شهرک‌های صنعتی اصفهان