تاریخ : دوشنبه 22 آبان 1402
کد 7017

بزرگداشت روز شوراهای حل اختلاف انجام شد

افتتاح شعبه تخصصی بازرگانی و اقتصادی شورای حل اختلاف در اتاق بازرگانی اصفهان

به مناسبت ۱۸ آبان سالروز تأسیس شوراهای حل اختلاف آیین بزرگداشتی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار و از فعالان و مدیران برتر این حوزه تقدیر شد.
به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، در این همایش، شعبه ۶۰ ویژه صلح و سازش در حوزه تخصصی بازرگانی و اقتصادی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گشایش یافت.
حجت‌الاسلام اسدالله جعفری، رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان در این همایش با اشاره به اهمیت صلح و سازش در حل اختلافات گفت: در دین اسلام تأکید زیادی بر عمل خیرخواهانه صلح و سازش شده است و امیدواریم با اجرای سند تحول قوه قضائیه نقش شوراهای حل اختلاف در مصالحه و سازش پرونده‌ها گسترش یابد. اکنون بیش از دو دهه از آغاز فعالیت شوراهای حل اختلاف در کشور می‌گذرد و خوشبختانه تاکنون عملکرد خوبی در کاهش آمار پرونده‌های قضایی داشته است. استان اصفهان نیز یکی از استان‌های برتر کشور در زمینه مصالحه دعاوی است هر چند که معتقدیم تعداد هیئت‌های حل اختلاف در اصفهان کافی نبوده و باید به بیش از ۱۰۰ هیئت افزایش یابد.
وی وجود هیئت‌های تخصصی حل اختلاف را بااهمیت دانست و اظهار داشت: گشایش هیئت‌های تخصصی با بهره‌گیری از داوران متخصص و معتمد در آن حوزه می‌تواند نقش مؤثری در حل اختلافات و مصالحه بین طرف‌های درگیر داشته باشند. امروز شاهد تأسیس شعبه تخصصی بازرگانی و اقتصادی در اتاق بازرگانی اصفهان هستیم که این اقدام می‌تواند باعث رشد تولید و حمایت از سرمایه‌گذاری شود چرا که اگر یک فعال اقتصادی و تولیدکننده درگیر روند پرونده‌های قضایی شود، ممکن است از فعالیت‌های اصلی‌اش بازماند؛ بنابراین رونق این شعبه، تحقق شعار سال، رونق تولید، گسترش کسب‌وکار و حمایت از سرمایه‌گذاری را در پی دارد که از تأکیدات مقام معظم رهبری است.

امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این همایش ضمن اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه گفت: روزانه حدود ۶۰۰ نفر از زنان و کودکان بی‌گناه فلسطینی توسط رژیم غاصب صهیونیستی در نوار غزه به شهادت می‌رسند. این در حالی است که غربی‌های مدعی حقوق بشر چشم و گوششان را روی این همه جنایت و ظلم بسته‌اند.
وی در ادامه ضمن تأکید بر اهمیت و نقش سیستم قضایی در رشد و پیشرفت هر کشوری، اظهار داشت: پیشرفت نظام قضایی باعث توسعه کشورها می‌شود. نقش قوه قضائیه ایجاد آرامش و امید بین مردم و در جامعه است. در همین راستا امروز شعبه تخصصی بازرگانی و اقتصادی شورای حل اختلاف با همت مدیریت حقوقی اتاق و حمایت و تایید مرکز توسعه حل اختلاف استان به‌منظور رسیدگی به اختلافات فعالان اقتصادی و بازرگانان در اتاق بازرگانی اصفهان بازگشایی می‌شود که امیدواریم بتواند بخشی از مشکلات اقتصادی استان را حل کرده و دامنه فعالیت‌ آن گسترش یابد.

حمید بهرامیان، معاون قضائی رئیس‌کل دادگستری استان و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان اصفهان نیز در این همایش با اشاره به اهمیت صلح و سازش در دین اسلام و سیره ائمه اطهار گفت: در قرآن کریم از صلح به‌عنوان خیر مطلق نامبرده شده است و نمونه عملی آن را در سیره پیامبر اعظم و ائمه اطهار بسیار دیده‌ایم. از سال ۱۳۹۹ که شورای حل اختلاف تبدیل به مرکز توسعه حل اختلاف شد، مسئولیت ایجاد مصالحه و سازش در دعاوی بر عهده این سازمان قرار گرفت. در این راستا تاکنون ۶۶ هیئت صلح متشکل از ۸۵۰ صلح یار در سطح استان تشکیل شده است و گسترش هیئت‌های صلح در دستور کار این سازمان قرار دارد. در شش‌ماهه نخست سال جاری بیش از ۹۶ هزار پرونده قابل صلح به هیئت‌های صلح ارجاع شده که از این تعداد نزدیک به ۳۰ هزار پرونده منجر به صلح شده است. با پیاده‌سازی الگوی تعالی و تحول قضایی و در تعامل با ذی‌نفعان درونی و بیرونی، مرکز توسعه حل اختلاف استان اصفهان توانسته رشد قابل‌توجهی داشته باشد و به یکی از برترین مراکز استانی در سطح کشور تبدیل شود.
آلبوم تصاویر شعبه ۶۰ ویژه صلح و سازش در حوزه تخصصی بازرگانی و اقتصادی