تاریخ : يکشنبه 14 آبان 1402
کد 6990

با حضور هیئتی از چین در اتاق بازرگانی اصفهان انجام شد

بررسی فرصت‌های مشارکت چین در پروژه‌های عمرانی اصفهان

 نشست معرفی فرصت‌های تجاری و پروژه‌های عمرانی اصفهان با حضور مدیران ارشد شرکت عمرانی چین در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد.
به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، در این جلسه که با حضور مدیران و مسئولان دولتی و بخش خصوصی برگزار شد، ظرفیت‌های اصفهان در حوزه‌های عمران و شهرسازی، مسکن، انرژی، حمل‌ونقل و راه‌سازی معرفی شد.
 
 مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در ابتدای این جلسه به معرفی اصفهان پرداخت و گفت: اصفهان بر اساس شاخص‌های جمعیتی و توسعه‌ای به‌عنوان سومین کلان‌شهر بزرگ کشور شناخته می‌شود؛ ولی از لحاظ گردشگری و جذب گردشگر در جایگاه نخست قرار دارد. همچنین از لحاظ دانشگاهی، اصفهان دومین شهر دانشگاهی کشور از نظر تعداد دانشگاه و دانشجو است.
 وی در ادامه افزود: اصفهان از لحاظ جغرافیایی در مرکز ایران قرار دارد و ازاین‌رو در حوزه‌های زیرساختی، مسکن، عمران، حمل‌ونقل و جاده‌سازی پیشرفت و توسعه چشمگیری داشته است. بااین‌وجود فرصت‌های زیادی همچنان برای سرمایه‌گذاری و توسعه وجود دارد. این جلسه که با حضور مدیران استانی و شهری و همچنین فعالان بخش خصوصی برگزار می‌شود، فرصت خوبی برای جذب سرمایه و پیشبرد پروژه‌های عمرانی استان اصفهان است.
 
 رسول موسی رضایی، دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان نیز در ادامه به معرفی نیازهای زیرساختی اصفهان پرداخت و گفت: استان اصفهان باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی ویژه‌اش که در مرکز ایران قرار گرفته به‌عنوان کریدور انرژی و حمل‌ونقلی ایران شناخته می‌شود. اصفهان به‌عنوان قطب صنعتی کشور، میزبان صنایع بزرگ و مادر است که از جمله آن می‌توان به کارخانه‌های تولید فولاد و سیمان که از مهم‌ترین مصالح و مواد اولیه ساختمانی و پروژه‌های عمرانی محسوب می‌شود، اشاره کرد. در حوزه معادن نیز بیش از دو هزار واحد صنعتی و ۴۰۰ معدن در حوزه سنگ در سطح استان فعالیت دارند که از این لحاظ اصفهان در رتبه نخست کشور قرار دارد.
 وی در ادامه مدیریت آب و انرژی را دو مورد از مهم‌ترین نیازهای استان برشمرد و افزود: باتوجه‌به شرایط کشور و به‌ویژه استان در بحث محدودیت منابع انرژی و آبی، ضرورت اجرای طرح‌ها و پروژه‌هایی به‌منظور افزایش بهره‌وری و بازیابی منابع احساس می‌شود. در حال حاضر استفاده از پساب‌ها و افزایش تولید انرژی‌های پاک از اولویت‌های استان محسوب می‌شود. استان اصفهان در شرایط کنونی به افزایش دو هزار مگاواتی تولید انرژی برق نیاز دارد.
 
 محمدعلی قنبری، رئیس گروه عمران مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری نیز با اشاره به سفر رئیس‌جمهور در سال گذشته به کشور چین گفت: در این سفر شرکت‌های چینی برای مشارکت در پروژه نهضت ملی مسکن اعلام آمادگی کردند. پیرو این مذاکرات در سال جاری نمایندگانی از مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری نیز از شرکت‌های مطرح و فعال چینی بازدید کردند و از نزدیک با توانایی‌ها، فعالیت‌ها و عملکرد آنان آشنا شدند. در حال حاضر بیش از سه هزار شرکت ساختمانی در چین فعالیت دارد که در این حوزه بسیار پیشرفته هستند و از فناوری‌های نوین و روز دنیا بهره می‌برند. این شرکت‌ها در زمینه تولید و استفاده از مصالح ساختمانی پیش‌ساخته پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌اند که توانسته هزینه و زمان ساخت‌وساز را به طور چشمگیری کاهش دهد. این توانمندی‌ها و فناوری‌ها می‌تواند بسیار در تسریع پروژه‌های عمرانی و مسکن کشور مؤثر و مفید باشد.
 وی در ادامه با بیان اینکه کشور چین در حال حاضر در اوج دوران ساخت‌وساز و فعالیت‌های عمرانی‌اش به سر می‌برد، افزود: شرکت‌های عمرانی چین در شرایط فعلی با حداکثر ظرفیت در حال فعالیت‌اند. این در حالی است که آنها از اکنون در حال برنامه‌ریزی برای سال‌های آینده که میزان تقاضا در چین کاهش می‌یابد، هستند تا از طریق مشارکت در پروژه‌های بین‌المللی سایر کشورها این کاهش تقاضا را جبران کنند. در این میان ایران هم از لحاظ مناسبات تجاری قوی که با چین دارد و هم از لحاظ موقعیت جغرافیایی و زیرساختی یک گزینه خوب برای شرکت‌های چینی برای فعالیت و سرمایه‌گذاری به‌حساب می‌آید. از سوی دیگر ایران می‌تواند به یک پایگاه و پایلوت برای اجرای پروژه‌های عمرانی در سایر کشورهای منطقه برای شرکت‌های چینی تبدیل شود. به همین منظور در سفر این هیئت چینی تلاش کردیم با بازدید از پروژه‌های بزرگ عمرانی کشور، آنها را با ظرفیت‌های ایران آشنا کنیم.
 
 وِن بیائو، سرپرست هیئت و مدیر امور خارجی شرکت چینی نیز در ادامه ضمن ابراز خوشحالی از سفر به اصفهان گفت: در جریان این سفر از نزدیک با شهر زیبا و تاریخی اصفهان و صنایع و اقتصاد پیشرفته آن آشنا شدیم. من به نمایندگی از شرکتی که بیش از ۷۰ سال سابقه فعالیت در چین را داشته و تاکنون مجری پروژه‌های بزرگی همچون سالن اجلاس حزب خلق چین بوده در کنار شما هستم. امیدواریم که بتوانیم یک مشارکت سازنده با اصفهان در حوزه‌های مختلف عمرانی و صنعتی داشته باشیم که به سود هر دو طرف باشد.
 در ادامه این جلسه ابرپروژه‌های عمرانی اصفهان از جمله پروژه خط دو متروی اصفهان، پروژه انتقال آب، پروژه تکمیل آزادراه اصفهان- شیراز، پروژه رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان و پروژه کنارگذر غرب اصفهان به‌عنوان پروژه‌های شاخص جهت سرمایه‌گذاری و اجرا معرفی شدند.
 
آلبوم تصاویر بررسی فرصت‌های مشارکت چین در پروژه‌های عمرانی اصفهان