تاریخ : پنجشنبه 11 آبان 1402
کد 6978

نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد

بررسی چالش‌های صنایع تولیدی خوراک دام و طیور

نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی اصفهان به منظور بررسی چالش‌ها و دغدغه‌های تولیدکنندگان خوراک دام، طیور و آبزیان استان با حضور اعضای هیئت مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران برگزار شد.
به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، محمد جعفر فوده، نائب رئیس دوم اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به طرح تک نرخیسازی ارز در کشور گفت: بر اساس این طرح قرار بود با حذف ارز 4200 تومانی، شاهد ارز تک نرخی در کشور باشیم و به دنبال آن صادرات و واردات نیز آزاد شود. اما اکنون نه تنها با چند نرخی شدن ارز مواجه هستیم بلکه در بحث نهادههای دامی شاهد کمبود محصولات وارداتی در بازار هستیم. اکثر فعالان اقتصادی این حوزه موافق ارز تک نرخی  و آزاد سازیتجارت هستند تا امکان برنامه ریزی کسب و کار خود را داشته باشند
وی در ادامه افزود: به خاطر  اختصاص ارز ترجیحی به برخی مواد اولیه صنعت خوراک دام و طیور، در حال حاضر صادرات محصولات این صنعت با محدودیتهای زیادی مواجه است و این در حالی است که برخی از کارخانههای بزرگ کشور به علت نبود تقاضای داخلی از تمام ظرفیتهای تولیدی خود استفاده نمیکنند. همچنین بر اساس پیشرفتهایی که در عرصههای مختلف انجام شده، در تولید برخی از موادی که پیش ازاین وارد کشور میشد به خودکفایی رسیدهایم و اکنون حتی توان صادرات آن را به کشورهای دیگرنیز داریم ولی از لحاظ قانونی برای صادرات آنها با محدودیتهایی مواجه هستیم.
 
وحید دزفولی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه به برپایی بیست و یکمین نمایشگاه صنعت دام، طیور و آبزیان همزمان با سومین جشنواره ملی گاو هلشتاین ایران در اصفهان اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه جدیدترین فناوریها و دستاوردهای این صنعت به نمایش گذاشته شده که نشاندهنده پیشرفتها و سابقه درخشان استان اصفهان در این عرصه است.
وی با تأکید بر اهمیت نقش صنایع کشاورزی در تأمین امنیت غذایی کشور گفت: کشاورزان اصفهانی نقش مهمی در اقتصاد استان داشته و توانستهاند در کنار صنایع غذایی کشور امنیت غذایی مردم را تا امروز برآورده کنند. هر چند که امروزه با چالشهای زیادی دست و پنجه نرم میکنند و باید هر چه سریعتر راهحلهایی برای مشکلات آنها پیدا کرد. همانطور که اهمیت زایندهرود در اصفهان پس از خشک شدن آن برای همگان آشکار شد، اگر روزی صنعت کشاورزی ما هم دچار بحران شود، آن هنگام همه متوجه اهمیت نقش کشاورزان و تولیدکنندگان در زندگی مردم میشوند.
 
مجید موافق قدیری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران به اقدامات انجام شده در راستای جلوگیری از خام فروشی نهادههای دامی اشاره کرد و گفت: در این راستا در ستاد تنظیم بازار کشور مصوباتی به تصویب رسیده است و همچنین در برنامه هفتم توسعه نیز در حال رایزنی با نمایندگان مجلس هستیم. پیش از این رویکرد اصلی در توزیع نهادههای دامی این بود که این نهادهها مستقیم در اختیار کارخانههای تولیدکننده قرار گیرد و در اختیار دامداران و مرغداران نباشد. بر اساس تصمیمگیریهای جدید بنا شده است که این نهادهها به صورت مستقیم در اختیار دامداران و کشاورزان نیز قرار گیرد اما اگر آنها قصد تولید خوراک را داشته باشند باید حتما مجوزات لازم از نهادهای مربوطه را دریافت کنند.
وی در ادامه به اقدامات صنفی انجام شده توسط انجمن پرداخت و اظهار داشت: بر اساس اقداماتی صنفی انجام شده قرار است بستههای حمایتی و تسهیلاتی به فعالان و تولیدکنندگان صنعت خوراک دام و طیور اختصاص یابد. به عنوان مثال در حال رایزنی برای محاسبه هزینه حاملهای انرژی بر اساس تعرفههای کشاورزی برای کارخانهها هستیم تا از این طریق مزیت رقابتی آنها را افزایش دهیم. در زمینه مالیات نیز مذاکراتی انجام شده است که بر اساس آنها ملاحظاتی برای صنایع در نظر گرفته شود.
 
آلبوم تصاویر نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی اصفهان