تاریخ : پنجشنبه 11 آبان 1402
کد 6975

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در همایش چهار پنجره شورای‌عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان:

خودباوری و امید را به زنان و دختران کارآفرین بازگردانیم

همایش چهار پنجره توسط شورای‌عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان به‌منظور گسترش ارتباطات و تعامل بانوان اعضای اتاق بازرگانی برگزار شد.
به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، در این گردهمایی که باهدف توسعه شایستگی‌های فردی بانوان از دریچه‌ای نو برگزار شد، اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، تعدادی از بانوان فعال اقتصادی و مدیران بخش خصوصی و دولتی حضور داشتند.

امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به نگاه سنتی مردانه‌ای که به فضای کسب‌وکار و تجارت وجود دارد، گفت: این نگاه از گذشته وجود داشته که فضای کسب‌وکار و بازرگانی یک فضای مردانه است و هنوز شاهدیم این دیدگاه در بخش‌هایی از جامعه وجود دارد. اما خوشبختانه در اصفهان بانوان پیشرویی حضور داشته‌اند که با تلاش خود  این فضا را تغییر داده  و باورهای  گذشته را شکسته اند. در دوره دهم پارلمان بخش خصوصی اصفهان دو بانوی شایسته در جمع هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان داریم که خوشبختانه حضور پررنگ و مؤثری نیز در فعالیت‌های این تشکل دارند.
وی در ادامه افزود: حضور موفق بانوان چه در این دوره و چه در دوره‌های گذشته اتاق بازرگانی ما را به فکر ایجاد بستری برای هم‌افزایی و بهره‌مندی از توانمندی‌های بانوان کارآفرین و بازرگان انداخت. طبق بررسی ها و تحقیقاتی که انجام شد نقش پررنگ و سهم بالای زنان در فعالیت‌های اقتصادی نمایان بود؛ اما خلأ یک شبکه و بستر منسجم جهت تعامل و همکاری این بانوان در سطح استان احساس می‌شد. شورای‌عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان با همین هدف و به‌منظور انسجام بخشیدن به فعالیت بانوان فعال اقتصادی اصفهان راه‌اندازی شد.
کشانی با اشاره به تجربه‌های موفق کشورهای پیشرفته در به‌کارگیری توان بانوان در اقتصاد و ایجاد تشکل‌های اختصاصی برای آنها، اظهار داشت: در بسیاری از کشورها نهادهایی به‌صورت اختصاصی به بانوان در زمینه‌های مختلف اختصاص می‌یابد که بیشتر این نهادها توسط بانوان تشکیل و یا اداره می‌شوند. تحقیقی که به‌تازگی در یکی از کشورهای صنعتی و پیشرفته انجام شده نشان می‌دهد در مؤسسات و شرکت‌هایی که زنان در سطوح بالای مدیریتی و هیئت‌مدیره  حضور دارند، میزان تخلفات و فعالیت‌های غیرقانونی به طور قابل‌توجهی نسبت به سایر شرکت‌ها کمتر است.
رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان در جواب منتقدانی که معتقدند فضای کسب‌وکار و اقتصاد را نباید به دو بخش مردانه و زنانه تقسیم کرد، گفت: باتوجه‌به شرایط جامعه، آقایان از همان دوران نوجوانی و جوانی به‌واسطه حضور در بخش‌های مختلف جامعه شبکه‌های ارتباطی خود را شکل می‌دهند و در ادامه از این ارتباطات برای توسعه کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند. ولی این امکان برای بانوان ما کمتر وجود دارد و گاهی شاهدیم آنها از خدمات و اقداماتی که می‌توانند برای رونق کسب‌وکار همدیگر انجام دهند بی‌خبرند. رسالت اصلی شورای‌عالی بانوان اتاق بازرگانی ایجاد این هم‌افزایی و تعامل در درجه نخست بین اعضای بانوی اتاق و سپس بین همه زنان فعال اقتصادی در سطح استان و حتی کشور است. همه ما با مشکلات و چالش‌های فعالیت اقتصادی در کشور آشنا هستیم و می‌دانیم چه‌بسا این مشکلات برای بانوان هم بیشتر باشد؛ اما وظیفه داریم به‌عنوان یک تشکل اقتصادی بخش خصوصی با برگزاری چنین همایش‌ها و نشست‌هایی زنان موفق و کارآفرین را به جامعه و به‌ویژه نسل آینده معرفی کنیم و امید و خودباوری را به دختران آینده‌ساز این سرزمین بازگردانیم. چرا که امید مهم‌ترین سرمایه هر انسانی است و اگر امید را از دست دهیم دیگری چیزی برای ازدست‌دادن نداریم. دختران ما باید بدانند که اگر بخواهند می‌توانند تاجر، مدیرعامل، صادرکننده و یا کارآفرین شوند.
 
مژگان ایزدی، رئیس شورای‌عالی بانوان و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این همایش گفت: شورای‌عالی بانوان با اهداف والایی همچون توانمندی و توان‌افزایی بانوان مستعد و کارآفرین، خلق روحیه کارآفرینی در دانش‌آموختگان و امیدآفرینی، ارتباط و شبکه‌سازی گسترده تشکیل شده است. نقطه عطف فعالیت‌های شورای‌عالی بانوان در همکاری با کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی تبلور یافت تا با تعامل دوجانبه این دو بخش، شاهد هنرنمایی و درخشش بانوان اتاق بازرگانی اصفهان باشیم.
 
مرجان انشائیه، نایب‌رئیس شورای‌عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان نیز آموزش و توان‌افزایی بانوان کارآفرین و مستعد را مهم‌ترین رسالت این شورا دانست و گفت: حرکت در جهت تحقق دانشگاه نسل چهارم و عدالت اقتصادی، ایجاد فضای گفتگو، تبادل نظر، طرح ایده و تعامل دو جانبه عضو و شورا و مشارکت صاحبان اندیشه در ارائه طرح‌های تحول اقتصادی، تسهیلگری و هدایتگری بانوان عضو اتاق بازرگانی در راستای ایجاد فرصت‌های برابر اقتصادی از دیگر رسالت‌هایی است که در این شورا دنبال می‌شود.
وی در ادامه به راهبردها و برنامه‌های شورای‌عالی بانوان برای دستیابی به اهداف و رسالت‌های خود اشاره کرد و گفت: این شورا تلاش می‌کند با جمع‌آوری و تکمیل اطلاعات به‌روزرسانی شده بانوان عضو اتاق بازرگانی، برگزاری همایش و نشست، رویدادهای مشارکتی با سایر استان‌ها و نهادها، تورگشت‌های صنعتی و تاریخی و کافه تجربه بانوان در راستای تحقق اهداف خود گام بردارد.
 
مرضیه استکی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان هم در ادامه این همایش گفت: بانوان فرهیخته کارآفرین می‌توانند با استفاده از امکانات مالی و ارتباطاتی که در اختیار دارند، نقش مؤثرتری در حل معضلات و آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه بانوان و خانواده‌ها داشته باشند. امیدواریم اعضای شورای‌عالی بانوان اتاق بازرگانی بتوانند با تلاش خود به راه‌حل‌هایی برای مشکلات زنان و خانواده‌ها در سطح ملی و استانی دست یابند.
 
فرزانه کلاهدوزان، عضو هیئت‌رئیسه و رئیس کمیسیون ویژه خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان هم با اشاره به سابقه طولانی و تاریخی کسب‌وکارهای خانوادگی در اصفهان گفت: از قدیم فعالیت‌های اقتصادی در اصفهان وجود داشته که به‌صورت خانوادگی اداره می‌شده است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به صنعت فرش دستباف اشاره کرد. باتوجه‌به زیست‌بوم اصفهان این ظرفیت همچنان وجود دارد که به رونق و ترویج کسب‌وکارهای خانوادگی بپردازیم چرا که در این نوع کسب‌وکارها همه اعضای خانواده نقش دارند و تعارض منافع به حداقل می‌رسد و همچنین یک فضای امن و حامی برای مشارکت بانوان فراهم می‌شود. باید بین کسب‌وکارهای خانوادگی و خانگی تمایز قائل باشیم و نباید فعالیت بانوان را تنها به مشاغل خانگی و کسب‌وکارهای کوچک محدود کرد. در شورای اسلامی شهر اصفهان کمیسیون ویژه خانواده، بانوان و جوانان را تشکیل داده‌ایم و بر اساس بررسی‌های انجام شده در این کمیسیون متوجه تعداد بالای زنان و دختران تحصیل‌کرده و فارغ‌التحصیل دانشگاهی شدیم که نتوانسته‌اند شغل و جایگاه مناسب و مرتبط با تحصیلات خود پیدا کنند. بر همین اساس ضرورت راه‌اندازی یک مرکز رشد و شتاب‌دهنده برای حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و نوآورانه بانوان در اصفهان احساس می‌شود.
در ادامه این جلسه، رویداد گیمیفیکیشن برای گسترش شبکه‌سازی حاضران، سخنرانی آموزش در جهت بهبود مدیریت کسب‌وکار و همچنین تقدیر از بانوان فعال اقتصادی برگزار و اجرا شد.
 
آلبوم تصاویر همایش چهار پنجره شورای‌عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان