تاریخ : يکشنبه 30 مهر 1402
کد 6942

در نشست سالیانه دفاتر استانی مرکز داوری مطرح شد

ضرورت تفویض اختیار ضابطه‌مند به دفاتر استانی مرکز داوری

 در نشست سالیانه دفاتر استانی مرکز داوری که به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، موضوعات و چالش‌های پیش روی دفاتر موردبحث و تبادل نظر قرار گرفت.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در ابتدای این جلسه محمدجعفر فوده، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ضمن خوشامدگویی به مهمانان بر اهمیت و نقش سازنده دفاتر استانی مراکز داوری در حل اختلافات بازرگانان و فعالان اقتصادی تأکید کرد.
 
 علی مقدم ابریشمی، دبیرکل مرکز داوری اتاق ایران با تأکید بر تمرکززدایی از مرکز داوری اتاق ایران گفت: در تلاشیم که فعالیت دفاتر استانی مرکز داوری اتاق ایران گسترش یابد و اختیارات بیشتری به آنها واگذار شود. البته باید در نظر داشت که این تفویض اختیار باید به‌صورت ضابطه‌مند و بر اساس دستورالعملی که در حال تدوین است، انجام شود تا بین کنترل مرکز داوری و تفویض اختیارات دفاتر استانی تعادل برقرار شود.
 وی سیاست توسعه و ترویج داوری را یکی از اهداف اصلی این مرکز دانست و اظهار داشت: در این راستا برگزاری دوره‌های آموزشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و آموزش یکی از رکن‌های اصلی فعالیت‌های مرکز داوری را تشکیل می‌دهد.
 مقدم ابریشمی همچنین در رابطه ‌با موضوع تبلیغات در فعالیت دفاتر داوری تصریح کرد: بازار هدف اتاق‌های داوری تجار و فعالان اقتصادی هستند و بنابراین با تمرکز بر این موضوع باید فعالیت‌های اطلاع‌رسانی و آگاهی‌رسانی دفاتر انجام شود. این در حالی است که دفاتر باید تعامل و همکاری خود را با دادگستری نیز حفظ کنند.
 
 کامران پورجوهری، ﺭﺋﯿﺲ ﺩﻓﺘﺮ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ با بیان اینکه تشکیل دفاتر داوری استانی باعث توسعه و ترویج داوری‌ها شده است، گفت: البته در سال‌های گذشته چالش‌ها و مشکلاتی نیز وجود داشته است که باید به طور واقع‌بینانه در نشست‌هایی مانند این جلسه آسیب‌شناسی شوند و مورد بازبینی قرار گیرند. در گام نخست برای حل این چالش‌ها باید در مرکز داوری اتاق ایران درباره وحدت رویه‌ها و ایجاد چارچوب واحد به توافق برسیم.
 وی یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در راستای موفقیت دفاتر استانی مرکز داوری را حفظ استقلال داوران دانست و افزود: داوران باید بتوانند به‌صورت مستقل و بدون درنظرگرفتن هیچ مصلحتی نقش خود را ایفا کنند و از سوی دیگر مرکز داوری نیز باید تلاش کند که مشکلات شکلی برای داوری‌ها وجود نداشته باشد.
 پورجوهری برگزاری نشست‌های دوره‌ای با حضور روسای دفاتر سراسر کشور را مفید دانست و اظهار داشت: این‌گونه نشست‌ها باید به طور پیوسته و با فواصل زمانی کوتاه‌تر برگزار شود تا هماهنگی‌ها بین مرکز داوری اتاق ایران و دفاتر استانی آن افزایش یابد. در حال حاضر استانداردسازی‌های لازم انجام شده است و باید برای اجرای قوانین و دستورالعمل‌ها بحث و تبادل نظر شود.
 در ادامه این جلسه روسای دفاتر استانی به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند و درباره مشکلات موجود تبادل نظر کردند.
 
آلبوم تصاویر نشست سالیانه دفاتر استانی مرکز داوری