تاریخ : شنبه 8 مهر 1402
کد 6880

در آئین افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، صنایع‌دستی و هتلداری مطرح شد

فرصت ناب اصفهان برای توسعه صنعت گردشگری

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: اصفهان ظرفیت‌های نابی در حوزه گردشگری دارد که می‌تواند با کمک بخش خصوص آن‌ها را شکوفا کند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، سید مصطفی فاطمی در آئین افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، صنایع‌دستی و هتلداری اصفهان اظهار کرد: به مناسبت هفته دفاع مقدس، یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی را به خصوص شهدای استان اصفهان را گرامی می‌داریم.
وی با تبریک آغاز سال جدید گردشگری افزود: این نمایشگاه هم طبق سنوات گذشته با هفته گردشگری هم‌زمان است که جای خوشحالی دارد، امروز در شهرهای پیشرفته دنیا نزدیک به ۷۰ درصد حمل‌ونقل شهری به سمت خودروهایی می‌رود که از انرژی برق و انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند. این موضوع نشان‌دهنده این است کشورهای دنیا سمت‌وسوی جدیدی را در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر طی می‌کنند.
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: کشورهای منطقه به یک واقعیت دست پیدا کردند که اگر هیچ مانعی در برابر فروش نفت وجود نداشته باشند و حتی اگر ما در سال‌های آینده تحریم هم نداشته باشیم، انرژی‌های تجدیدپذیر جای نفت ما را خواهند گرفت و نیازمند یک اقتصاد جایگزین هستیم. اکثر کشورهای خاورمیانه که اقتصادشان بر پایه نفت بوده است، به سوی گردشگری روی آورده‌اند و امروزه در این رقابت همه ما باید کنار هم قرار بگیریم تا به ذی‌نفعان گردشگری کمک کرده و این بخش را ارتقا بدهیم.
وی با بیان اینکه امروزه گردشگری می‌تواند ما را در این رقابت به جلو ببرد و اگر از کنار آن به سادگی بگذریم، در منطقه عقب خواهیم ماند، ادامه داد: اصفهان نقش کلیدی در حوزه گردشگری، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی ایفا می‌کند و با ۱۶ اثر ثبت جهانی، رتبه اول در تعداد آثار ثبت جهانی را در کشور دارد.
فاطمی افزود: اصفهان در حوزه صنایع‌دستی، شهر جهانی صنایع‌دستی است و نگین صنایع‌دستی کشور محسوب می‌شود، در حوزه گردشگری، اصفهان پدر است و باید نقش پدری خویش را ایفا کند زیرا دروازه ورود گردشگران به مرکز و جنوب ایران است‌.
وی گفت: باید همه دستگاه‌های همکار پای کار بیایند تا بتوانیم شرکت‌هایی در حوزه ریل و حمل‌ونقل هوایی ایجاد کنیم و این کار در برخی شهرها اتفاق افتاده است.
فاطمی با بیان اینکه می‌توان به توسعه گردشگری اصفهان کمک کرد، بیان کرد: با توجه به ساختمان‌های بزرگ تجاری که در اصفهان وجود دارد، می‌توان در حوزه گردشگری تجاری کار کرد، همچنین در حوزه گردشگری سلامت با وجود داشته‌های ارزشمندی که در این استان وجود دارد، باید استفاده لازم را برد.
وی تأکید کرد: می‌توان اصفهان را به عنوان مرکز گردشگری که ویژه همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و برنامه‌های تجاری و فرهنگی باشد، در نظر گرفت. همچنین ضروری است اصفهان دارای ایرلاین اختصاصی باشد تا به جذب گردشگران بیشتر کمک کند.
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اضافه کرد: اصفهان با داشتن اتاق بازرگانی قوی و ظرفیت‌های فراوان در این بخش، می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوص به توسعه گردشگری کمک کند.
 
نادر آخوندی مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان نیز گفت: با حضور دولت سیزدهم، یکی از اولویت‌های اول استان گردشگری قرار گرفت، هرچند در این بخش زیرساخت‌ها ضعیف است اما ستاد ساماندهی سفر هر ماه تشکیل می‌شود و در ۲۸ شهرستان استان هم کمیته‌ها فعال است.
آخوندی گفت: ۲۲ هزار آثار تاریخی در اصفهان وجود دارد، ۱۱۹ صنایع‌دستی اصفهان در دنیا شناخته شده است و در گردشگری سلامت، مذهبی و... ظرفيت‌هاي خوبی داریم، لذا امیدواریم به ایده آل‌ها برسیم و درآمدزایی بیشتر شود.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان افزود: در این نمایشگاه شاهد حضور پررنگ شهرداری‌ها هستیم و امیدواریم با شناخت صنعت گردشگری شرایط بهتر شود، امید است با این هم‌افزایی علم ما به روز شود و اشتغال‌زایی صنعت گردشگری رشد چشمگیری یابد.
 
عباس حاج‌رسولی‌ها رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان هم گفت: ارتباط با کشورهای خواهرخوانده لازمه ایجاد ظرفیت برای جذب توریست خارجی در اصفهان است.
حاج‌رسولی‌ها گفت: اگر بتوانیم با مجموعه کشورهای خواهرخوانده خود ارتباط برقرار کنیم، به‌طورقطع می‌توان ظرفیت خوبی برای توریست خارجی در این استان و کلان‌شهر ایجاد کرد.
وی با اشاره به نبود جریان دائمی رودخانه زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان افزود: احیای رودخانه زاینده‌رود به‌عنوان قلب تپنده این کلان‌شهر و به‌دنبال آن داشتن هوای پاک می‌تواند در افزایش گردش جریان گردشگر در اصفهان تأثیرگذار باشد.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران تصریح کرد: در حال حاضر سرعت این قطار کاهش یافته است درصورتی‌که باید برای صنعت توریست و گردشگر نیز زیرساخت‌های اصلی و لازم انجام شود.
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص ظرفیت گردشگری در اصفهان گفت: هر مهمان خارجی که به ایران سفر می‌کند، ابتدا باید از استان اصفهان دیدن کند، چراکه این شهر در زیبایی و تنوع آثار تاریخی بسیار سرآمد است.
حاج‌رسولی‌ها خاطرنشان کرد: باید در مورد جریان زاینده‌رود و قطار سریع‌السیر در اصفهان پیگیری‌های لازم انجام شود تا بتوانیم در جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری در این استان به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنیم.
 
احمدرضا طحانیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: استان اصفهان از ١٠ شهر برتر در صنایع گردشگری محسوب می‌شود و در حقیقت میراث ملموس و ناملموس موضوعی است که در این صنعت باید به‌طورجدی به آن پرداخته شود.
طحانیان افزود: سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی امسال نسبت به سال گذشته بیش از ٢٠ درصد رشد داشته است و می‌توان گفت، صنعت گردشگری در این کلان‌شهر جایگاه ویژه‌ای دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
حمیدرضا محققیان سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان نیز در این خصوص با تأکید بر اینکه در استان اصفهان چندین اثر ثبت شده جهانی وجود دارد، درحالی‌که پیش از انقلاب اسلامی هیچ موردی در این راستا وجود نداشته است، اظهار کرد: نخستین ثبت جهانی آثار اصفهان، میدان امام (ره) بود که در سال ۱۳۵۸ اتفاق افتاد.
محققیان اضافه کرد: مهرماه امسال اصفهان بسیار پرشور و نشاط است، بزرگداشت هفته گردشگری و برگزاری این نمایشگاه، برگزاری نمایشگاه فن نما، برپایی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان اصفهان، برگزاری جایزه مصطفی و... از جمله برنامه‌های مهم استان در مهرماه هستند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان اضافه کرد: گردشگری از لحاظ اشتغال‌زایی مهم است لذا محور توسعه استان موضوع گردشگری است. ایران جز ۱۰ کشور با بیشترین ثبت آثار جهانی است و در ثبت‌های جهانی احساس غرور و مشارکت داریم؛ زیرا این موضوع یک دیپلماسی فرهنگی است.
وی ادامه داد: نمایشگاه‌های گردشگری باعث افزایش ضریب اشغال مراکز اقامتی و هتل‌ها می‌شود و یک فضای نشاط و امیدآفرین به همراه دارد، تبادل اطلاعات بین بخش‌ها ایجاد می‌شود، ظرفیت‌ها دیده می‌شود. به امید روزی که گردشگری جایگزین صنعت نفت بشود.
 
این مراسم میزبان یک مهمان خارجی از کشورهای خواهرخوانده اصفهان به نام امامیشه نظامی، نماینده استاندار سن‌پترزبورگ بود.
وی در این مراسم با قرائت پیام استاندار سن‌پترزبورگ اظهار کرد: مردمان کشور روسیه مانند ایرانیان به سنت‌ها و عقاید معنوی خود پایدار هستند و این حس مشترک پایه و اساسی برای همکاری این دو کشور در زمینه گردشگری شده است.
وی افزود: فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران همواره همکاری‌های متعدد و مفیدی در زمینه‌های مختلف و سعی بر گفتمان در جهانی عادلانه‌تر و فضایی سرشار از صلح و دوستی داشته‌اند.
 
سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، صنایع‌دستی و هتلداری با حضور فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری در فضایی بیش از شش‌هزار مترمربع و با حضور هتل‌ها، مجموعه‌های گردشگری، تولیدکنندگان صنایع‌دستی، آژانس‌های گردشگری و صدور بلیت، طبیعت‌گردی، بوم‌گردی، شهرداری‌های کشور، راهنمایان گردشگری، بیمارستان‌های فعال در حوزه گردشگری سلامت، شرکت‌های فعال در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری و سایر کسب‌وکارهای مرتبط با گردشگری، صنایع‌دستی و هتلداری برپا شده است.
علاقه‌مندان به رویدادهای نمایشگاهی می‌توانند از چهارم تا هفتم مهرماه و ساعت بازدید ۱۵ تا ۲۱ جهت بازدید از این نمایشگاه به آدرس کمربندی شرق، نمایشگاه بین‌المللی اصفهان مراجعه کنند.
 
آلبوم تصاویر افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری