تاریخ : پنجشنبه 6 مهر 1402
کد 6877

نشست کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی برگزار شد

نگاه توسعه‌ای پارلمان بخش خصوصی به موضوع مسئولیت‌های اجتماعی

رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: نگاه ویژه شرکت‌ها و ارگان‌ها به مقوله مسئولیت‌های اجتماعی موضوعی ضروری است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، محمدرضا گل احمد اظهار کرد: کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق با حضور مدیران و مسئولان دغدغه مند استان تشکیل جلسه می‌دهد و موارد مختلف در این جلسات به چالش کشیده می‌شوند تا راهکارهای مناسبی اتخاذ شود.
وی با اشاره به حضور نمایندگان بخش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، هنری، علمی و... در جلسات کمیسیون عنوان کرد: طبق بررسی که بر روی موضوع سرطان در اصفهان انجام گرفت مشخص شد، آلودگی‌های زیست‌محیطی از علل اصلی شیوع آن در اصفهان است. البته خیریه‌ها و بخش‌های مختلف در راستای کاهش تأثیرات این موضوع وارد میدان شده‌اند اما لازم است به موضوعات زیست‌محیطی توجه ویژه‌ای شود تا از گسترش بیماری‌ها جلوگیری شود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد: توجه به مسئولیت‌های اجتماعی در ابعاد فردی از اهمیت زیادی برخوردار است، در کنار آن، نگاه ویژه شرکت‌ها و ارگان‌ها به مقوله مسئولیت‌های اجتماعی موضوعی ضروری است. در همین خصوص، یکی از مسئولیت شرکت‌ها، توجه به سلامت محیط‌زیست است لذا باید فعالیت‌ها به‌گونه‌ای باشد که برای محیط‌زیست مشکلی ایجاد نکند.
وی تصریح کرد: از تمامی اعضای کمیسیون درخواست داریم پیشنهادات اجرایی خود در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی را با صراحت بیان کنند تا با بررسی موارد مطرح شده بتوان قدم‌های مناسبی در راستای رفع مشکلات برداشت. نیاز است علل به وجود آمدن برخی مشکلات بررسی شود و با ریشه‌یابی مسائل در جهت رفع آن‌ها قدم برداشت.
گل احمد افزود: در این کمیسیون تلاش خواهد شد با برخی صنایع آلاینده همگرایی سازنده‌ای ایجاد شود تا با تعامل و همکاری بتوان از میزان آلایندگی‌ها کاست و به رفع مشکلات زیست‌محیطی کمک کرد. در شرایط کنونی لازم است شرکت‌ها و واحدها به محیط‌های پیرامونی خود تعهد داشته باشند. اگر این نوع تفکر را به شرکت‌ها وارد کردیم، می‌توانیم در سال‌های آینده توسعه پایدار داشته باشیم.
 
در ادامه احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان اظهار کرد: در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی، اقدامات بسیار خوبی می‌توان انجام داد و تنوع کار در این بخش زیاد است، باید به دنبال علل مشکلات رفت و صرفاً به دنبال معلول نباشیم، اگر علت مشکلات را ردیابی و رسیدگی کنیم بسیاری از مسائل کاهش می‌یابد.
لاهیجان زاده اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته، مسئولیت‌های اجتماعی یک قانون است اما در کشورهای جهان سوم یک فعالیت داوطلبانه محسوب می‌شود. دو تعریف در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی وجود دارد، در تعریف نخست، مسئولیت اجتماعی شرکتی یا سازمانی، مجموعه وظایف و تعهداتی است که آن شرکت بایستی در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند انجام دهد و از مسائل اقتصادی و مالی فراتر است. در تعریف دیگر، مسئولیت اجتماعی یک چهارچوب و محدوده اخلاقی است که در آن وظایف اجتماعی که برای جامعه مفید است بر عهده یک سازمان قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: توجه به مسئولیت اجتماعی یکی از محورهای توسعه پایداری است و در جذب و مشارکت جوامع محلی بسیار مهم است، در شرایط کنونی، مسئولیت‌های اجتماعی هنوز هم برای برخی صنایع تعریف شده نیست و برخی مدیران صنایع بنا به اعتقادات خود وارد این حوزه می‌شوند اما هنوز به‌صورت سیستماتیک وارد این بخش نشده‌اند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان بیان کرد: صنایع باید در مهم‌ترین بعد مسئولیت‌های اجتماعی، رفع آلایندگی از فعالیت‌های خود را مدنظر داشته باشند، اولین قدم در مسئولیت‌های اجتماعی این است که واحدهای تولیدی اولویت خود را در رسیدن به استانداردهای تولیدی محیط‌زیست ببینند. حدود 2 میلیون و 200 هزار هکتار مناطق حفاظت شده در استان وجود دارد که ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی هستند و باقیمانده‌های بکر و طبیعی استان محسوب می‌شوند که اگر حفاظت نمی‌شدند مثل سایر موارد از بین رفته بودند لذا باید نسبت به منابع طبیعی مسئولیت اجتماعی داشته باشیم و به موارد توجه کنیم.
وی گفت: به دلیل عدم توجه به مسئولیت‌های اجتماعی میزان برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی افزایش داشته و به دلیل استفاده بیش‌ازحد از سوخت‌های فسیلی و فعال شدن کانون‌های گردوغبار، تعداد روزهای پاک در حال کاهش است. لذا درصورتی‌که به موضوع مسئولیت‌های اجتماعی توجه نشود، مشکلات بیشتری ایجاد خواهد شد.
لاهیجان زاده تأکید کرد: با این شرایط موضوع مسئولیت‌های اجتماعی داوطلبانه به اتمام رسیده و باید به سمت اجباری کردن برخی موارد حرکت کنیم، صنایع باید در قبال فعالیت‌های خود مسئول باشند و سهمی از درآمد خود را به حوزه مسئولیت‌های اجتماعی اختصاص دهند که به‌صورت قانونمند این سهم برای حفظ محیط‌زیست و سلامت مردم هزینه شود.
وی بیان کرد: جلسات متعددی با بخش‌های مختلف داشتیم تا مشکلات زیست‌محیطی کاهش یابد، امروز ضروری است صنایع بزرگ در احداث زیرساخت‌ها به منظور کاهش آلودگی‌ها مشارکت داشته باشند، به طور نمونه با توجه به ظرفیت‌های استان اصفهان، امکان بهره‌مندی از انرژی خورشیدی به جای سوخت‌های فسیلی وجود دارد. البته یکی از مهم‌ترین موارد در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی توجه به «آموزش» است لذا باید تلاش کنیم با همراهی و همکاری بخش‌های مختلف همچون اتاق بازرگانی در زمینه‌های آموزشی نیز اقدامات مؤثرتری انجام پذیرد.
در ادامه این نشست، برخی حاضران به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.
 
 
آلبوم تصاویر نشست کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی