تاریخ : چهارشنبه 18 مرداد 1402
کد 6750

«راه من افسانه من» رویدادی در راستای ارتقاء اکوسیستم صادراتی استان

افتتاحیه رویداد «راه من افسانه من» با هدف هم‌نشینی با کارآفرینان شاخص استان و تدوین الگوهای پایدار کارآفرینی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان امیرکشانی رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان در این برنامه ضمن اشاره بر تلاش این دوره اتاق برای موثر واقع شدن در فضای اقتصادی استان گفت: امیدواریم بتوانیم اتفاقات مثبتی در فضای اقتصادی اصفهان رقم بزنیم.
وی تاکید کرد :برای توسعه صادرات نیازمند تفکرات نو هستیم و نه تنها اتاق بازرگانی بلکه ساختار اقتصادی استان را در این حوزه به یاری می طلبیم.
صادرات دانش فنی و تولید در بازارهای هدف، هدف نسل چهارم صادرات
در ابتدای این رویداد، سید یوسف قاضی عسگر عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان و صادرکننده نمونه طی 14 سال، به بیان تجربیات کاری و نحوه راه اندازی کسب و کار خود پرداخت.
 وی با تاکید بر اینکه در زمان آغاز به کارشان حوزه صادرات در کشور ناشناخته بود افزود: طی آن سالها نگاه بلوغ یافته ای نسبت به صادرات وجود نداشت.
این صادرکننده نمونه، تاسیس موسسه رهپویان و راه‌اندازی شورای جوانان در اتاق بازرگانی اصفهان را نقطه شروع خوبی برای تربیت صادرکنندگان جوان دانست و تصریح کرد: در سال 1380 نخستین دوره کارآفرینی در کشور توسط بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی اصفهان برگزار و سرفصل‌های دوره‌های کارآفرینی تدوین گردید.
وی با بیان اینکه فراخوان ایجاد شرکت‌های مدیریت صادرات در سال 1386از سوی سازمان توسعه تجارت، آغاز شد و با راه اندازی شتابدهنده صادرات بردار در اتاق بازرگانی اصفهان، سازو کار سازمان یافته‌تری با هدف آموزش و توسعه شرکت‌های EMC ایجاد شد، افزود: این اقدام منجر به افزایش تعداد تیم‌های صادراتی و رقم خوردن اتفاقات مثبتی در این حوزه شد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان هدف گام چهارم حوزه صادرات را تمرکز بر صادرات دانش فنی و تولید در بازارهای هدف عنوان کرد.
در کنار خلق ثروت به دنبال خلق ارزش باشید
در ادامه فروزان آقابزرگی صادرکننده نمونه محصولات کشاورزی ضمن تشریح فعالیت‌های کاری خود، زمان آغاز فعالیت‌های صادراتی خود را مربوط به دوران حذف مشوق‌های صادراتی بیان کرد.
وی تعیین اهداف مشخص، سعه صدر، انگیزه و پشتکار را لازمه فعالیت‌های صادراتی دانست و تاکید کرد: فقط بر روی خلق ثروت متمرکز نشوید و به دنبال خلق ارزش باشید. مدیرعامل شرکت الماس فروزان اسپادانا در پایان سخنان خود خواستار توجه ویژه جوانان بر حوزه‌های آموزش، تغذیه و بهداشت شد.
بر خدمات مغفول مانده در کشور متمرکز شوید
امیررضا ضیایی صادرکننده و کارآفرین نمونه نیز در ادامه با بیان اینکه در عرصه بازرگانی خارجی هنوز در ابتدای مسیر هستیم افزود: اکنون در دوره گذار انقلاب صنعتی به انقلاب دیجیتال و تبدیل شدن از یک کشور نفتی صرفا واردکننده به کشوری تولید کننده هستیم و در دوره گذار فرصت طلایی برای فعالیت وجود دارد.
وی داشتن شم صادراتی و خلاقیت و نوآوری را لازمه موفقیت در عرصه صادرات دانست و تصریح کرد: اشتیاق، امید به آینده بهتر و داشتن تفکر ارتقاء واحدهای بازرگانی بسیار امیدآفرین خواهد بود.
ضیایی در ادامه سخنان خود بر تمرکز علاقمندان به حوزه صادرات بر تیم سازی و شبکه سازی، تعامل با افراد مثبت و خدمات مغفول مانده در کشور تاکید کرد.
ضرورت حمایت شرکت‌های سرمایه گذاری از کسب و کارهای دانش بنیان
همچنین امین حقیقی صادرکننده محصولات دانش بنیان نیز در این رویداد ضمن تاکید بر اهمیت تحقیقات بازار در موفقیت صادراتی گفت: بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان به دلیل محدودیت‌های مالی توان تولید نمونه برای فعالیت‌های صادراتی را نداشته و لازم است شرکت‌های سرمایه گذاری طرح‌های توجیهی این شرکت‌ها را تکمیل و از آنها حمایت کنند.
در ادامه این رویداد در قالب پنل تخصصی به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.
لازم به ذکر است «راه من افسانه من» در حقیقت هم‌نشینی و تدوین الگوهای پایدار کارآفرینان با تجربه، شامل فرایندهای شناسایی جوانان علاقمند و فعال در حوزه‌های تخصصی، مهارت افزایی و تجربه نوردی، استخراج مدل‌های کسب و کاری تاب آور و کشف گلوگاه‌های کسب و کارها با موضوعات تخصصی در این حوزه بوده که به صورت دوره‌های فصلی برگزار خواهد شد.
در مرحله نخست این رویداد که با هدف کمک به توسعه اکوسیستم‌های مرتبط با فضای کسب و کار و با حضور بیش از 250 علاقمند به حوزه روایتگری و صادرات برگزار شد، 100 نفر واجد شرایط همراهی با کارآفرینان در قالب 20 گروه به صورت تخصصی با کارآفرینان تعامل خواهند داشت. کارآفرینان حاضر در این رویداد در رسته‌های اولویت دار صادراتی استان فعالیت داشته همچنین تحقیق و جمع آوری اطلاعات هر رسته و برخورد با چالش‌های هفتگی حوزه صادرات و در نهایت جمع بندی و تولید محتوا انجام خواهد شد.  
 
آلبوم تصاویر «راه من افسانه من» رویدادی در راستای ارتقاء اکوسیستم صادراتی استان