تاریخ : شنبه 24 تير 1402
کد 6661

در جلسه بررسی « راهکارهای تسهیل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با استفاده از واردات طلا» مصوب شد:

تشکیل کارگروه تسهیل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان از طریق واردات طلا

در جلسه بررسی راهکارهای تسهیل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با استفاده از واردات طلا ، مقرر شد با توجه به اهمیت موضوع، کارگروهی با حضور دستگاه‌های اجرایی ذیربط و تشکل‌های صادراتی منتخب تشکیل شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان محمد جعفر فوده نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با اشاره به اینکه امروزه رفع تعهد ارزی به یکی از مهمترین دغدغه‌ها و چالش‌های صادرکنندگان استان تبدیل شده است، تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌های پارلمان بخش خصوصی براساس مصوبه بانک مرکزی از بهمن ماه سال گذشته رفع تعهد ارزی صادرات با استفاده از واردات شمش طلا امکان پذیر شد که اجرای مناسب این مصوبه با توجه به امکان فروش طلای وارد شده به نرخ بازار می تواند سبب تسهیل و کاهش هزینه‌های رفع تعهد ارزی صادرکنندگان شود.
 نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان هدف از  این نشست را بررسی راهکارهای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های رفع تعهدات ارزی با استفاده از واردات طلا و همچنین ایجاد تعامل مناسب بین همه ذی نفعان این حوزه به ویژه اتحادیه طلا و جواهر  و  انجمن صادرکنندگان و تولیدکنندگان طلای استان به همراه تشکل‌های صادراتی دانست.
اصغر خودسياني معاون مسافری اداره کل گمرکات استان نیز در ادامه ضمن ارایه توضیحاتی در خصوص رفع تعهد ارزی از طریق واردات طلا، واردات شمش استاندارد با وزن بالای یک کیلو گرم را شرط اجرای این بخشنامه عنوان کرد.
وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه اخیر هیات دولت،  واردات شمش طلا و نقره  بدون نیاز به ثبت سفارش، تایید منشا ارز و پرداخت حقوق ورودی امکان پذیر است افزود: براساس بخشنامه موجود، رفع تعهد ارزی تنها برای واحدهایی امکان پذیر است که شمش استاندارد طلا را در قبال ثبت سفارش وارد نمایند.
همچنین کریم سلیمی رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صمت استان نیز از امکانپذیر بودن ثبت سفارش طلا در مقابل صادرات خود با کارت بازرگانی معتبر خبر داد.
وی تعلیق کارت بازرگانی صادرکنندگان دارای ایفای تعهدات ارزی پایین‌تر از 60 درصد را موجب ایجاد مشکل برای فعالان اقتصادی دانست و از ایجاد ساز و کارهایی برای رفع این مشکلات در سازمان توسعه تجارت و ارائه مهلت دوماهه به این دسته از صادرکنندگان  با ارائه تعهدمحضری برای عدم انجام صادرات جدید و رفع تعهد ارزی با استفاده از واردات خود، خبر داد .
حذف شرط ثبت سفارش،ارائه  بارنامه و پروفورما برای رفع تعهد از طریق واردات طلا، امکان واردات و ترخیص شمش طلا از طریق گمرک شهید رجایی، ورود  بانک مرکزی برای خرید شمش‌های وارداتی به قیمت بازار از صادرکنندگان و همچنین بررسی و اصلاح قوانین موجود به منظور رفع آسیب‌های احتمالی ناشی از واردات و فروش شمش‌های طلای وارداتی توسط صادرکنندگان از مهمترین مواردی بود که از سوی اعضاء حاضر در جلسه مطرح شد و در پایان نشست مقرر گردید کارگروه تسهیل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان از طریق واردات طلا با حضور همه ذی نفعان  تشکیل شود.
 
آلبوم تصاویر جلسه بررسی راهکارهای تسهیل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با استفاده از واردات طلا