تاریخ : سه شنبه 20 تير 1402
کد 6651

در نشست بررسی نقش تشکل‌های اقتصادی در دیپلماسی تجاری مطرح شد؛

پنج درخواست بخش خصوصی از سفرای کشورهای خارجی در ایران

در پایان نشست بررسی نقش تشکل‌های اقتصادی در دیپلماسی تجاری در اتاق بازرگانی اصفهان، پنج درخواست بخش خصوصی از سفرای کشورهای خارجی حاضر در این نشست مطرح شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، محمدرضا گل‌احمد عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در نشست بررسی نقش تشکل‌های اقتصادی در دیپلماسی تجاری در اتاق بازرگانی، درباره ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان با دارا بودن سهم 5.8 درصدی از GDP کشور اظهار داشت: استان اصفهان در حوزه صنعت، معدن و کشاورزی رتبه‌های برتر کشور را در اختیار دارد. همچنین شرکت فولادمبارکه اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد خاورمیانه، 70 درصد فولاد کشور را تولید می‌کند.
وی به توانمندی‌های استان اصفهان در هواپیماسازی، تولید سنگ، فرآورده‌‌های نفتی و پتروشیمی، فلفل دلمه‌ای، سیب، عسل، محصولات لبنی، فرش دستباف، سرامیک، بلور و شیشه، محصولات نساجی، طلا و جواهر و سیمان اشاره کرد و افزود: در حوزه فرهنگی اصفهان با 17 شهر دنیا پیمان خواهرخواندگی دارد و وجود 1482 جاذبه گردشگری و آثار تاریخی ثبت‌شده در یونسکو از جمله جذابیت‌های استان اصفهان است.
گل‌احمد ضمن اشاره به وجود 179 واحد علمی و دانشگاهی و سه پارک فناوری در اصفهان گفت: نمایشگاه بین‌المللی اصفهان با 15 هزار مترمربع فضای داخلی بزرگترین نمایشگاه ایران است که فرصت خوبی برای حضور بازرگانان سایر کشورها در اصفهان محسوب می‌شود. همچنین اصفهان با دارا بودن یکی از بزرگترین مجتمع‌های بیمارستانی کشور و ارائه خدمات بهداشتی با کیفیت بالا و قیمت مناسب، ظرفیت خوبی برای پذیرش توریست سلامت دارد.
مژگان ایزدی، عضو هیئت نمایندگان و رئیس شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی نیز با بیان اینکه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نهادی واسط میان بخش خصوصی و بخش‌های مختلف حاکمیت است، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت بالای استان اصفهان و وجود بالغ بر 9 هزار واحد صنعتی، اتاق دهم مجدانه‌تر از قبل در راستای اهداف خود می‌کوشد و با توجه به سهم بزرگ بانوان در تمام عرصه‌های جامعه که صنعت و کارآفرینی نیز از آن مستثنی نبوده و نیست، اتاق دهم شورای عالی بانوان را با هدف آموزش و خلق روحیه کارآفرینی در بانوان مستعد و ارتباط موثر بانوان توانمند با تمرکز بر اتاق بازرگانی به‌عنوان هسته اصلی تشکیل داده است.
وی اضافه کرد: جای امیدواری است که صاحبان فکر و اندیشه بتوانند زمینه‌ساز خلق نهادهای مدنی و باروری آن شوند. اثبات سودمندی در هر نهادی به ویژه نهادهای مدنی، مسئله بسیار مهمی است و این موضوع همان تفکر دانشگاه‌های نسل چهارم است و به همت و مشارکت اتاق بازرگانی با نهادهای علمی، شدنی است. برقراری مساوات در ایجاد فرصت‌های شغلی و بهای بیشتر به بانوان توانمند در راستای عدالت اجتماعی، هدفی است که همواره در اتاق بازرگانی مطرح بوده و هست.
ایزدی ادامه داد: شورای عالی بانوان مجدانه در راستای شبکه‌سازی و ارتباط موثر بانوان فعال می‌کوشد. امید است سفرای کشورهای خارجی نیز این مهم را برای بانوان فعال کشورهای خود دنبال کنند و شبکه‌سازی جهانی را مدنظر قرار دهند. این ارتباط در صورت مشارکت، بدون نیاز به هزینه‌های جانبی نظیر ویزا و بدون زمان‌بری در قالب یک گروه بین‌المللی میسر خواهد بود. شعاع این شبکه‌سازی میان بانوان فعال، درون‌مرزی نیست و بانوان توانمند این مرز و بوم در صورت ارتباط موثر با سایر بانوان توانمند در قالب فرامرزی، می‌توانند اهداف والایی در زمینه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی دنبال کنند.
همچنین حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان تأکید کرد فعالان اقتصادی نیز می‌توانند ضلع سوم ارتباط میان دیپلمات‌ها و سیاست‌مداران و دانشگاه‌ها باشند و میدان نقش‌جهان اصفهان را نمادی از پیوند میان فرهنگ، اقتصاد و سیاست دانست.
وی افزود: سه ضلع فعالان اقتصادی، دانشگاهیان و دیپلمات‌ها و سیاست‌مداران باید در روابط میان کشورها با یکدیگر هماهنگ شوند. همچنین مهم‌ترین تنشی که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سطح بین‌المللی به وجود آمده، تنش‌های هویت‌محور است؛ بنابراین برای توسعه روابط میان کشورها این تنش‌ها باید از میان برود.
در ادامه این نشست، تسهیل شبکه‌سازی میان اتاق بازرگانی اصفهان و اتاق‌های بازرگانی کشورهای شرکت‌کننده، تسهیل بازاریابی کالا و خدمات ایران، اجرای تفاهم‌نامه‌های دوجانبه، برگزاری برنامه‌های ترویجی مانند برگزاری نمایشگاه و حضور هیئت‌های تجاری و تسریع صدور ویزای تجاری به‌عنوان مصوبات و درخواست‌های اتاق اصفهان از سفرای حاضر در این نشست مطرح شد.
در پایان نیز تفاهم‌نامه‌ای میان اتاق بازرگانی و دانشگاه اصفهان به امضا رسید.
آلبوم تصاویر نشست بررسی نقش تشکل‌های اقتصادی در دیپلماسی تجاری در اتاق بازرگانی اصفهان