تاریخ : چهارشنبه 10 خرداد 1402
کد 6509

در نشست با تولیدکنندگان قطعات خودرو استان تشریح شد؛

همکاری اعضای صنوف در صادرات، عامل اصلی موفقیت در بازار روسیه

در نشست مرکز توسعه تجارت روسیه و اوراسیا (تِترا) با تولیدکنندگان قطعات خودرو در استان در اتاق بازرگانی اصفهان، همکاری اعضای صنف در صادرات عامل اصلی موفقیت در بازار روسیه عنوان شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، سید ایمان قاضی‌عسگر دبیر مرکز توسعه تجارت روسیه و اوراسیا (تِترا) در جلسه تشریح فعالیت‌های این مرکز برای فعالان حوزه تولید قطعات خودرو، با اشاره به آغاز رسمی فعالیت مرکز تترا از اول اسفندماه 1401 با هدف توسعه روابط تجاری استان اصفهان و کشور روسیه اظهار داشت: پس از آغاز تنش میان روسیه و اوکراین بیش از 90 درصد شرکت‌های اروپایی و آمریکایی روسیه را ترک کردند که باعث شد روس‌ها در تأمین کالاهای موردنیاز خود با مشکل مواجه شوند.
وی با اشاره به واردات 350 میلیارد دلاری روسیه که عمدتاً از 10 کشور اروپایی و آمریکا تأمین می‌شد، افزود: روسیه در صنایع بالادستی قدرتمند است، اما بسیاری کالاها و اقلام خُرد را وارد می‌کند که در این زمینه مایل به واردات از کشورهای ترکیه، چین و ایران است. حتی اگر تحریم‌های غرب علیه روسیه لغو شود، بعید است وضعیت به سرعت به شرایط گذشته برگردد و این فرصت بسیار مناسبی برای تولیدکنندگان و تجار کشورمان محسوب می‌شود.
قاضی‌عسگر با اشاره به توافق‌نامه اتاق بازرگانی اصفهان با اتاق‌های بازرگانی مسکو و سن‌پترزبورگ که ایجاد مرکز توسعه تجارت روسیه و اوراسیا یکی از نتایج آن بود، ادامه داد: اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات تجارت با روسیه، اطلاع‌رسانی نیازهای این کشور و ظرفیت‌های تجاری به اعضای اتاق اصفهان، اطلاع‌رسانی آخرین اتفاقات حوزه حمل‌و‌نقل و لجستیک و آخرین روش‌های انتقال ارز و مبادلات بانکی، شبکه‌سازی از بازرگانان و شرکت‌های ایرانی حاضر در روسیه، اطلاع‌رسانی درباره پذیرش یا اعزام هیئت‌های تجاری، اطلاع‌رسانی درباره برگزاری نمایشگاه‌ها و ارائه مشاوره به فعالان اقتصادی از جمله وظایف این مرکز است.
دبیر مرکز توسعه تجارت روسیه و اوراسیا با بیان اینکه شبکه‌سازی از تجار در نهایت به برگزاری جلسات B2B میان فعالان اقتصادی دو کشور منجر خواهد شد، تصریح کرد: در فهرست 3 هزار قلم کالای موردنیاز روس‌ها که از سوی اتاق بازرگانی سن‌پترزبورگ برای اتاق اصفهان ارسال شد و هم‌اکنون در وب‌سایت اتاق اصفهان در دسترس است، نام قطعات خودرو نیز به چشم می‌خورد و قرار است پس از شناسایی شرکت‌های استان، فهرستی از آنها را برای طرف روسی ارسال کنیم.
وی با بیان اینکه ترکیه از رتبه یازدهم تجارت با روسیه هم‌اکنون به رتبه دوم شرکای تجاری این کشور ارتقا یافته است، گفت: روس‌ها معمولاً درخواست حجم بالایی از اقلام را دارند که تأمین آن از توان یک واحد تولیدی به تنهایی خارج است؛ بنابراین شرکت‌های ایرانی باید با همکاری با یکدیگر و به‌طور تجمیعی و تشکیل کنسرسیوم صادراتی اقدام به صادرات کنند. در واقع رویکرد شرکت‌های ایرانی در روسیه نباید رقابت با یکدیگر باشد، همان کاری که ترک‌ها انجام داده و در آن موفق بوده‌اند.
در ادامه این جلسه نمایندگان شرکت‌های تولید قطعات خودرو به طرح نظرات و پرسش‌های خود درباره فعالیت‌های مرکز تترا و تجارت با روسیه پرداختند.
آلبوم تصاویر نشست مرکز توسعه تجارت روسیه و اوراسیا (تِترا) با تولیدکنندگان قطعات خودرو