تاریخ : پنجشنبه 6 اسفند 1394
کد 644

در همایش ملی بررسی جایگاه صنعت نساجی در پساتحریم اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد ؛

شهرک پوشاک اصفهان کلنگ زنی می شود

سالانه 5/1 میلیارد دلار قاچاق پوشاک به ایران است/ از دولت انتظار حمایت نداریم فقط موانع پیش روی تولید کنندگان را بردارد

همایش ملی بررسی جایگاه صنعت نساجی در پساتحریم و نقش استان اصفهان به عنوان قطب نساجی کشور با حضور معاون وزیر ،مدیر کل  صنايع نساجي و پوشاک و فعالان این بخش در سالن همایش های بین المللی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد .

از دولت انتظار حمایت نداریم فقط موانع پیش روی تولید کنندگان را بردارد

«سید عبدالوهاب سهل آبادی»رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش گفت: بخش خصوصی نیازمند حمایت دولت نیست بلکه تنها خواسته اش  برداشتن موانع پیش روست . سهل آبادی با اشاره به اینکه تولید کنندگان و صنعتگران در طول 12 سال گذشته همواره تحت فشارهای داخلی و خارجی قرار گرفتند ،افزود:پس از استقامت تولیدکنندگان در دوران تحریم های اقتصادی و تامین نیازهای کشور درست نیست که در شرایط کنونی با مشکلاتی روبرو شود که خود نقشی در بوجود آمدن نداشته باشد.وی تاکید کرد:صنعتگران نه باعث ایجاد رکود شدند و نه باعث وضع شدن تحریم های اقتصادی و نه ریالی از سهم هدفمند شدن یارانه ها  دریافت کردند .رییس خانه صنعت ،معدن و تجارت ایران در ادامه افزود:اقتصاد مقاومتی با همراهی بخش های کشور اجرایی می شود و بخش خصوصی انتظار همراهی سایر بخش های کشور را دارد نه انتظار حمایت و دلسوزی  زیرا این صنعت در طی پنج دهه اخیر درشرایط مختلف توانسته سرپا بماند.وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار ایجاد برجام داخلی بین قوای سه گانه ،مجمع تشخیص مصلحت نظام و ستاد نیروهی مسلح با بخش خصوصی در زمینه اقتصاد کشور شد و گفت:همانگونه که در موضوع هسته ایی همه بخش های کشور یک صدا و منسجم خواستار امضای برجام شدند در موضوع اقتصادی نیز می توان اجماعی بین همه بخشها ایجاد شود .

صالح نیا: ارز مبادله ایی  برای   واردات محصولات مصرفی نساجی قرار نمی گیرد

«صالح نیا»معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت  کشور صنایع نساجی را نسبت به  سایر صنایع بالنده دانست و گفت: در تدوین سند راهبردی وزارت صنعت ،نساجی جایگاه ویژه ای دارد . معاون وزیر صنعت اصفهان را یکی از قطب های اصلی نساجی کشوربرشمرد و گفت: سهم دولت در صنایع نساجی در حد صفر است و این بخش خصوصی کامل است.وی نوسازی واحدهای صنعتی بویژه نساجی را مهم ارزیابی کرد و گفت:این نوسازی باید مستمر و مداوم باشد تا بتوان تولیدات به روز در بازارهای داخلی و خارجی  عرضه کرد.صالح نیا از صنعتگران دعوت کرد که در شرایط اقتصادی پسا تحریم طرح های نوسازی واحدهای خود را به وزارت صنعت ارایه کنند و افزود:تشکل های صنعتی استانی می توانند با شناسایی واحدهای متوسط و بزرگ ،طرح ها و پروژه های نوسازی را به سازمان ها صنایع اعلام و از معافیت و تسهیلات ویژه برخوردار شوند.وی تولیدات صادرمحور صنایع نساجی را عامل موفقیت این بخش برشمرد و گفت:صنعت نساجی در صادرات ایران نقش و جایگاه ویژه ای دارد و با توجه به بازار کشورهای همسایه می توان شاهد صادرات قابل توجه محصولات این بخش بود. صالح نیا در بخش دیگری از سخنان خود گفت:ارز مبادله ایی برای واردات کالاهای مصرفی نساجی  اختصاص نمی گیرد ولی برای واردات مواد اولیه بانک مرکزی یوزناس 6 ماهه و یکساله تعریف کرده است . وی افزود:دستورالعمل بانک مرکزی برای این موضوع به استان ها ابلاغ شده است و واحدهای نساجی می توانند از این امکانات برای تامین مالی و سرمایه در گردش خود استفاده کنند. 

میزان قاچاق فرآورده ای نساجی به ایران را 5/1 میلیارد دلار در سال برآورد می شود

«گلنار نصرالهی» مديرکل دفتر صنايع نساجي و پوشاک وزارت صنعت،معدن و تجارت در این همایش  با اشاره به اینکه صنعت نساجی ایران دارای یک اشکال عمده است افزود:در سایر کشورها صنعت نساجی از صنعت پوشاک آغاز می شود و لی در ایران از ریسندگی  وبافندگی این صنعت شکل گرفته است . وی افزود:توسعه صنعت پوشاک منجر به توسعه نساجی در بخش ریسندگی و بافندگی می شود .نصرالهی میزان قاچاق فرآورده ای نساجی به ایران را 5/1 میلیارد دلار در سال برشمرد و گفت:این در حالیست که 10 میلیون دلار به صورت رسمی وارد کشور می شود . وی اختلاط کالاهای داخلی با وارداتی در بازار پوشاک را یکی از چالش های پیش روی این بخش برشمرد و گفت:متاسفانه  سلیقه مردم در خرید پوشاک خرید کالای خارجی است و این در حالیست که تولیدات داخلی بسیار با کیفیت از همتای خارجی است . وی افزود:بسیاری از تولیدات داخل با مارکهای خارجی در بازار عرضه می شود و این موضوع مانع برای برندسازی کالاهای تولید داخل ایجاد کرده است .نصرالهی  از تشکیل کمیته ای ویژه به دستور رییس جمهور با تشکلهای نساجی در راستای تهیه سند راهبردی پوشاک  خبر داد  و گفت:برای برندسازی پوشاک ایران اقداماتی در نظر گرفته شده که راه اندازی شهرک های پوشاک از جمله آن است که کلنگ ساخت آن در  تهران زده شده است . وی افزود:با توجه به نقش استان اصفهان در صنعت نساجی به زودی گلنگ شهرک پوشاک بر زمین خواهد خورد .

ساسان:صنعت نساجی بایستی بر مدار اصلی قرار گیرد/مد و طراحی به عنوان حلقه اصلی نساجی در ایران گم شده است

«سید عبدالحسین ساسان»اقتصاددان  برجسته در این همایش گفت:کارآفرینان بخش نساجی در هر شهر با نقش پدر گونه ایی، مسوولیت اجتماعی  نسبت به جامعه داشتند.وی با انتقاد از ظهور تفکر مارکسیستی در بدنه  اقتصادی جامعه ایرانی گفت:در دهه های قبل و بعد از انقلاب به کارآفرینان به عنوان سوشیانت ها یا امدادرسانان جامعه  مورد بی حرمتی های واقع شدند و شخصیت آنان  در نزد جامعه و دولت از سوی این تفکر تخریب می شد.وی از شورای شهر و شهردار اصفهان خواست که برای دو کارآفرین برجسته اصفهانی کازرونی و همدانیان دو یادبود در خیابان چهارباغ بالا که محل کارخانه جات ریسندگی و بافندگی آنان بود برپا شود تا نسل جدید با دستاوردهای این ابرمردها آشنا  و علاقه مند به کارآفرینی در جامعه شوند.وی تاکید کرد:برای تربیت نسل آینده باید از نسل بزرگان گذشته که منشا خیر و برکت برای جامعه بودند تجلیل به عمل آورد.وی در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره به اینکه صنعت نساجی مساله سخت افزار ندارد،افزود:این صنعت در بخش نرم افزار با چالش روبروست و مسوولین و فعالان این بخش باید راه حلی برای ان پیدا کنند . ساسان  با اشاره به اینکه کشورهای غربی کل صنعت نساجی را به سایر کشورها انتقال دادند، افزود:ایران از این فرصت می تواند برای ارتقای صنعت نساجی در داخل و خارج بهره گیرد. وی با اشاره به اینکه واحد تولیدی که با حمایت دولت سرپا باشد تعطیل شود بهتر است، افزود:مدار اصلی فعالیت اقتصادی دریافت حمایت از دولت نیست بلکه حرکت در مسیر صحیح اقتصاد است و نباید از دولت انتظار حمایت داشت زیرا در هیچ جای دنیا  دولتها برانگیزاننده توسعه نبودند . وی مدار اصلی صنایع نساجی را شامل  بخش های تامین مواد اولیه تا تولید و توزیع در ایران دانست و گفت: یک حلقه این مدار اصلی در  ایران که مد و طراحی است به فراموشی سپرده شده و به دلایل ایدئولوژی  مورد توجه قرار نگرفته است.وی افزود:طراحی و مد به دلیل  ایدئولوژی چپ گرایانه در ایران مورد هجمه و تخریب قرار گرفت و این در حالیست که دین اسلام چنین دیدگاه تخریبی نسبت به مد و طراحی  نداریم.   ساسان اضافه کرد:یک روزی فرزندان این سرزمین برای مقابله با دشمن بیرونی به روی مین های زمینی رفتند و جانشان را برای حفاظت از تمامیت  کشور اهدا کردند و امروز صنعتگران  بویژه بخش نساجی بایستی روی مین های اعتقادی نادرست جامعه بروند تا بتوانیم شاهد رشد و توسعه اقتصادی این بخش کشور باشیم.ساسان مقابله با واردات را راهکار مناسبی برای حمایت از  بخش نساجی ندانست و گفت:انحصار و بستن مرزها باعث افزایش بهره وری و توانمندسازی نمی شود بلکه مانند صنعت خودروسازی ،صنعتی وابسته به دولت و حمایتها ایجاد می کند .  این اقتصاد دان با اشاره به دوران پسابرجام و رقابت با شرکت های بین المللی گفت:تولید کنندگان داخلی برای رقابت با شرکت های بین الماللی آماده شوند .صنعت نساجی می تواند با  حرکت بر مدار اصلی و ایجاد بخش طراحی و مد در بازار پوشاک نقش مهمی در حضور پررنگ  در بازارهای داخلی  و خارجی داشته باشد . وی افزود:اگر این نقصان  در زمینه برندسازی و طراحی صنایع پوشاک پر نشود همین واحدهای  موجود فعال نیز از بین می روند.

مبارزه با قاچاق پوشاک عزم ملی می خواهد/پتانسیل صادرات 12 میلیارد دلارمنسوجات در سال

«مرتضی شاه کرمی »رییس انجمن نساجی استان اصفهان در این همایش گفت:  تعداد واحدهای نساجی  دارای پروانه بهره برداری کشور  9818 واحد معادل 12درصد از واحدهای فعال صنعتی کشور است . این واحدها با سرمایه گذاری 78 هزار میلیارد ریال معادل 5 درصد از کل سرمایه گذاری انجام شده در صنعت کشور است .این تعداد واحد با ایجاد 297 هزار شغل صنعتی مستقیم در حدود 13درصد از کل اشتغال صنعتی کشور را در برمی گیرد .وی خاطر نشان کرد: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 میزان شاغلین در صنعت نساجی ، پوشاک و چرم کشور  647 هزارنفر معادل 21 درصد اشتغال کل کشور است .ارزش صادرات صنایع نساجی و پوشاک 910 میلیون دلار (بدون احتساب فرش ماشینی).شاه کرمی  با اشاره به اینکه میزان  ارزآوری در صنعت نساجی 9 برابر متوسط سایر محصولات صنعتی و 12 برابر صادرات غیر نفتی است ،افزود: در حال حاضر و با توجه به وضعیت جهانی صنایع نساجی و پوشاک و وضعیت نیروی کار و شرایط اقتصادی کشور ، ایـران پتانسیل صادرات بیش از 12 میلیارد دلار منسوجات پوشاک و کفش و چرم را در طول سال دارد.رییس انجمن صنایع نساجی اصفهان افزود: تعداد واحدهای صنعتی کل استان  8252،تعداد واحدهای نساجی واقع در استان  2121  که معادل 25% صنعت استان است . سرمایه گذاری بعمل آمده : 18،066،417 میلیون ریال که معادل 10 درصد از سرمایه گذاری استان اصفهان است . وی استـان اصفهـان را تأثیر پذیرترین استان  در تصمیمات نساجی کشور دانست و گفت: وجود نیروی کار فراوان و میزان اشتغال زایی بالا به نسبت سایر صنایع از مزیت های این صنعت است. صنعت نساجی با  5 درصد سرمایه گذاری در صنعت 13 درصد از اشتغال کشور را ایجاد کرده است.وی قاچاق گسترده و بی رویه کالاهای نساجی را بزرگترین تهدید واحدهای نساجی برشمرد و گفت: نرخ بهره بانکی 25 درصدی ایجاد امکان فروش بلند مدت  را برای تولید کننده داخلی فراهم نمی کند ولی فروشنده خارجی  با تسهیلات بانکی با نرخ 5 درصدی  می تواند به صورت بلند مدت به بازار ایران کالا ارسال کند . شاه کرمی تاکید کرد: در صورت ایجاد یک عزم ملی و همگانی با حمایت از صنعت نساجی و پوشاک و تلاش همگانی در مبارزه با قاچاق منسوجات ، علاوه بر عبور از دروازه های صنعتی شدن و ارزآوری بسیار بالا امکان حل مشکل اشتغال نیز توسط این صنعت مهیاست .

«جمشید بصیری »رییس انجمن نساجی ایران در این همایش با اشاره به اینکه از قاچاقچیان پوشاک ترکیه تشکر می کنیم که با فعالیت خود بالاخره مسوولین دولتی را متوجه وخامت اوضاع کردند،افزود:افزایش قاچاق پوشاک به ایران باعث تعطیلی واحدهای تولیدی نساجی شده است . وی بااشاره به برخی مشکل های صنعت نساجی مانند قاچاق، مالیات، قوانین ضدتولید و بیمه گفت: باید با رفع این مشکل ها، برای کارآفرینان و صنعتگران این بخش انگیزه ایجاد کرد.در پایان این همایش فعالان نساجی کشور دیدگاه و نظرات خود را در  زمینه های مرتبط با نساجی به شرکت کنندگان در پانل ارایه کردند.عمده ترین موضوع مطرح شده در پانل پرسش و پاسخ مسایل مالیات بر ارز افزوده بود که واحدهای تولیدی موظف به پرداخت هستند . آنان معتقدند که بنکدارها و واسطه های پوشاک مالیات بر ارزش افزوده را نمی پرازند و کالاهای قاچق را جایگین تولید داخلی کردند.


آلبوم تصاویر نساجی-12-94