تاریخ : شنبه 9 ارديبهشت 1402
کد 6389

در نشست میز استانی طلا در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

اجرای قانون سامانه مودیان بدون وجود زیرساخت‌های لازم مشکل‌آفرین است

نشست میز استانی طلا در قالب شورای راهبری خوشه طلای اصفهان با حضور اعضای انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی استان در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار و مشکلات فعالان این حوزه با مدیرکل گمرکات و مدیرکل استاندارد استان در میان گذاشته شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در ابتدای این جلسه گزارش عملکرد انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی استان در سال 1401 ارائه و از تشکیل کمیته‌های تخصصی، برگزاری جلسات منظم هیئت‌مدیره انجمن، برگزاری میز کشوری طلا در اصفهان، برگزاری مطلوب پانزدهمین نمایشگاه طلا و جواهر استان، ثبت نشان ملی جغرافیایی طلای اصفهان، برگزاری دوره‌های آموزشی گوناگون، بازدید از معدن طلای موته، برگزاری جلسات با نهادها و سازمان‌های گوناگون، طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت تخصصی انجمن، برگزاری تورهای خارجی ویژه اعضای انجمن برای آشنایی با وضعیت صنعت طلا در سایر کشورها و پیگیری ایجاد شهرک طلا و بانک طلا به‌عنوان مهم‌ترین اقدامات این انجمن یاد شد.
همچنین تقویت و توسعه کمیته‌های تخصصی و ارتباط با ذی‌نفعان و نهادهای پشتیبان دو هدف راهبردی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر استان در سال جاری عنوان و برنامه‌های عملیاتی تعریف‌شده ذیل این اهداف تشریح شد.
در ادامه نیز مشکلات فعالان این صنف از جمله اخطاریه شهرداری برای پلمب تعدادی از واحدهای تولیدی به دلایل زیست محیطی، مشکلات حق‌العمل‌‌کاران و فروشندگان کیفی طلا در حوزه مالیات و دارایی، ابطال کدهای استاندارد، ابهامات اجرایی قانون سامانه مودیان و محدودیت‌های مربوط به واردات شمش طلا مطرح شد.
شرایط فروش محصولات خارجی در نمایشگاه طلا و جواهر استان
مدیرکل گمرکات استان اصفهان در این نشست با اشاره به مسائل مربوط به برگزاری نمایشگاه طلا و جواهر استان شامل مشکلات گمرکی، امکان فروش محصولات خارجی و معافیت‌های مالیاتی دوره فروش در نمایشگاه اظهار داشت: فروش محصولات خارجی باید طبق قانون و آیین‌نامه اجرایی صادرات و واردات و با مجوز سازمان صمت باشد تا ما بتوانیم امور مربوط به گمرک را انجام دهیم.
رسول کوهستانی فروش طلای خارجی در نمایشگاه طلا و جواهر استان را منوط به اخذ مجوز از نهادهای ذی‌ربط دانست و درباره واردات شمش طلا نیز تأکید کرد، تنها ورود شمش طلا با وزن حداقل یک کیلوگرم و با رعایت مشخصات مطرح‌شده در آیین‌نامه مربوطه امکان‌پذیر است.
عدم رعایت استانداردهای تولید، چالش اصلی صنعت طلا در اصفهان
مدیرکل استاندارد استان نیز درباره آزمون طلا در آزمایشگاه‌های سطح بازار گفت: متأسفانه برخی آزمایشگاه‌ها از آزمون قلیایی استفاده می‌کنند که موردقبول اداره استاندارد نیست و روش مرسوم و استاندارد در تمام دنیا، روش کوپلاسیون است.
علی مالکی با بیان اینکه اصفهان یکی از سه استان برتر کشور در حوزه تولید طلا و جواهر است، ادامه داد: با این وجود عدم رعایت استانداردها یکی از چالش‌های اداره‌کل استاندارد استان با فعالان این حوزه است.
اعلام آمادگی روس‌ها برای حضور در نمایشگاه طلا و جواهر استان
محسن طلائی مینائی، رئیس هیئت‌‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی استان نیز با اشاره به اعلام آمادگی چند شرکت روسی برای حضور در نمایشگاه طلا و جواهر اصفهان، امکان فروش طلای ساخته‌شده در این نمایشگاه را یکی از درخواست‌های این شرکت‌ها عنوان کرد.
در ادامه این نشست نیز مشکلات فعالان طلا و جواهر استان در حوزه مالیات در حضور مظاهر سعیدی معاون مدیرکل امور مالیاتی استان مطرح و فعالان این حوزه خواستار فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای اجرای مطلوب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان شدند.

آلبوم تصاویر نشست میز استانی طلا