تاریخ : شنبه 6 اسفند 1401
کد 6273

در سومین کنفرانس دوسالانه اقتصاد آب عنوان شد:

بازتخصیص ضروری‌ترین راه مدیریت ابرچالش آب

محمدصادقی عضو هیات نمایندگان و مرکز مطالعات راهبردی آب و کشاورزی در راستای کنسرسیوم اتاق‌های بازرگانی اصفهان و ایران و بنیاد علمی اکو در سومین کنفرانس دوسالانه اقتصاد آب که به همت اتاق ایران و با همکاری وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی برگزار شد، حضور یافت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان عباس کشاورز، معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران و رئیس این کنفرانس با  تأکید بر اینکه محور اصلی و شعار امسال این کنفرانس، «بازتخصیص» است گفت:گام اول و ضروری‌ترین راه مدیریت ابرچالش آب بازتخصیص است.
مسعود نیلی، اقتصاددان نیز در این کنفرانس، با اشاره به اینکه، امروز ایران در شرایط فعلی از بحران‌های زیست‌محیطی متعددی رنج می‌برد که در کنار آن با چالش‌های جدی اقتصادی نیز مواجه است، افزود: یکی از رویکردهای مقابله با مشکلات موجود، تلاش برای رسیدن به پاسخی برای چرایی بروز این چالش‌ها است. وی نکته نگران‌کننده در این پروسه را رسیدن به پاسخ‌های دم‌دستی و ناکافی دانست و افزود: این‌گونه پاسخ‌ها را در ظهور بحران آب نیز شاهد هستیم.
نیلی ادامه داد: در علم اقتصاد دو دسته کالای عمومی و خصوصی داریم. هر دو دسته، ویژگی‌های مشخصی دارند که متضاد هم هستند. در این بین آب نه کالای عمومی است و نه خصوصی چون برخی ویژگی‌های کالای عمومی و برخی ویژگی‌های کالای خصوصی را دارد. برای این نوع کالاها امکان بروز تراژدی منابع عمومی وجود دارد که برای مقابله با آن نیازمند نظام قیمت‌گذاری دقیق برای حفظ این کالای بین نسلی هستیم.
وی در ادامه تهیه ارزان مواد غذایی در کنار رسیدن به خودکفایی در تولید انواع محصولات، را دو علت کلان در بروز بحران آب در ایران دانست.
کمیل طیبی رئیس بنیاد علمی اکو نیز در افتتاحيه این کنفرانس با تاکید بر ضرورت اجرای همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه آب گفت: همکاری‌های منطقه‌ای صرفا تجاری نیست و تجارت در حوزه آب در قالب همکاری‌های منطقه‌ای نیز صرفا شامل مبادله آب نمی شود.
وی تصریح کرد: با توجه به بازار 500 میلیون نفری اکو و برخورداری این منطقه از 6 درصد جمعیت دنیا و 2 درصد وسعت جغرافیایی جهان، مشارکت در منابع آبی در این منطقه اهمیت زیادی خواهد داشت. لذا بنیاد علمی اکو همکاری بین بخش‌های اقتصادی، مراکز علمی کشورهای منطقه اکو و سیاست‌گذاران و دولت‌های این منطقه در اقتصاد آب را دنبال می‌کند.