تاریخ : شنبه 24 بهمن 1394
کد 615

در مراسم تجلیل اتاق بازرگانی اصفهان از تلاش های هیات مذاکره کننده هسته ای ایران

عراقچی : برجام فرصتی برای برطرف ساختن ضعف های اقتصادی است
مراسم تجلیل از تلاش های عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد هیات  مذاکره کننده هسته ای  ایران با حضور استاندار،شهردار و اعضای هیات نمایندگان در اتاق بازرگانی اصفهان  برگزار شد.

سهل آبادی :مذاکره کنندگان هسته ای ایران ،ادبیات سیاسی بین الملل را متحول ساختند

«سید عبدالوهاب سهل آبادی»رییس اتاق بازرگانی اصفهان  در  این مراسم گفت:هیات مذاکره کننده هسته ایی ایران به ریاست وزیر امور خارجه توانست در عرصه بین الملل  ادبیات سیاسی جدیدی را بوجود آورد.وی افزود:این ادبیات سیاسی باعث شده که جایگاه جمهوری اسلامی  نه تنها در منطقه بلکه در عرصه بین الملل اثرگذارتر از گذشته شود.رییس خانه صنعت ، معدن وتجارت ایران با تاکید بر اینکه گفتمان انقلاب اسلامی در دهه چهارم گفتمانی مبتنی بر اقتدار و توانمندی اقتصادی است ،افزود:برای حضور اثرگذارتر در معادلات اقتصادی بین الملل دولت و بخش خصوصی بایستی همکاری نزدیکی داشته باشند.  سهل آبادی ضمن تقدیر از همکاریهای دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه  در استان اصفهان با فعالان اقتصادی گفت:توسعه صنعت گردشگری و تقویت واحدهای تولیدی استان خواسته ایی است که در دوران پسابرجام مورد تاکید قرار خواهد گرفت.وی با اشاره به اینکه اوضاع واحدهای تولیدی  در شرایط کنونی خوب نیست افزود:امیدواریم بخش اقتصادی دولت با حمایت از تولید زمینه تقویت این بخش را فراهم سازد.

امضای برجام  یک اتفاق بی بدیل در عرصه بین الملل بود

«عباس عراقچی»معاون وزیر امور خارجه در این نشست صمیمی ،امضای برجام را یک اتفاق بی بدیل در عرصه بین الملل  برشمرد و گفت:لغو قطعنامه شورای امنیت با 6 بخش و همچنین برداشته شدن 12 قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اتفاق کم نظیری است که جمهوری اسلامی با توکل بر خدا و استفاده از توانمندی های داخلی توانست به آن دست پیدا کند .

وی برجام را حاصل تلفیق چهار قدرت دفاعی ،مقاومت اقتصادی ،علمی و دیپلماسی  برشمرد و گفت:اگر دشمن توانایی حمله نظامی به تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی ایران داشت لحظه ای درنگ نمی کرد و با چند حمله نظامی تاسیسات هسته ایی را از کار می انداخت ولی به دلیل قدرت  دفاعی  ایران  بویژه توان موشکی نیروهای مسلح ،خواستار حل مناقشه از طریق مذاکره شد .

وی دومین قدرت ایران را مقاومت اقتصادی مردم درشرایط دشوار اقتصادی دانست و گفت:تحریم های بی سابقه و به قول آنان فلج کننده ایی علیه جمهوری اسلامی بکار گرفته شد تا  شاهد تسلیم شدن ما باشند ولی مقاومت جانانه مردم بویژه تولید کنندگان در تامین نیاز مردم اجازه ندارد  تسلیم  تحریم ها شویم .

عراقچی خاطر نشان کرد:مقاومت اقتصادی ایران برای غرب این پیام را داشت که ایران تسلیم نمی شود و با تحریم های اقتصادی به زانو در نمی آید .

معاون وزیر امور خارجه قدرت علمی جمهوری  اسلامی در صنعت هسته ایی را یکی دیگر از عوامل موثر در مذاکرات  هسته ایی دانست و گفت:در عرصه میدانی دانشمندان هسته ایی توانسته اند 20 سانتریفیوژ را به 20 هزار تبدیل کنند و غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد برسانند.

وی افزود:زمانی که میزان اورانیوم غنی سازی به 10 تن رسید و راکتورآب سنگین اراک آماده بهره برداری شد مذاکره کنندگان دریافتند که ایران در زمینه علم هسته ایی حرف برای گفتن دارد و تحریم های هسته ای خللی در پیشرفت صنعت هسته ایی ایران ایجاد نکرده است .

عراقچی عامل چهارم موفقیت در برجام هسته ای را  دیپلماسی  فعال جمهوری اسلامی در نظام بین الملل برشمرد وگفت:دیپلماسی ایران توانست مجموعه قدرت های قبلی را به زبان بین الملل ترجمه کند  و به مخاطبین ارایه کند .

وی وظیفه اصلی دیپلماسی  هر کشور را نقل کردن توانایی آن کشور در عرصه بین الملل  دانست و گفت:قدرت بدون دیپلماسی کشور و دیپلماسی بدون قدرت نیز ناتوان است و اگر دیپلماسی  متکی به قدرت نباشد نمی تواند در عرصه بین الملل تاثیرگذار باشد .

وی اظهار داشت: مردمی لایق معجزات الهی می شوند که توانایی های خود را تقویت کنند و برای رسیدن به اهداف خود تلاش مستمر و پیگیر داشته باشند و مردم ایران در مذاکرات هسته ایی با تلاش و کوشش نشان دادند که لایق معجزه الهی هستند.

عراقچی در بخش دیگری از سخنان خود قدرت کشورها را به سه دسته  منابع عظیم طبیعی ،داده های اکتسابی و گفتمان بین المللی تقسیم کرد و گفت:برخی از کشورها دارای منابع عظیم انرژی ،معادن ،جمعیت و غیره هستند که در عرصه بین الملل جایگاه ویژه ای دارند.

وی تلاش برای  توانمندشدن در عرصه های مختلف از جمله صنایع دفاعی،اقتصادی را ویژگی دسته دوم کشورها برشمرد و گفت: کشوری که می تواند در عرصه بین الملل حرفی برای گفتن داشته باشد به عنوان سومین دسته کشورهای تاثیرگذار و قدرتمند شناخته می شود.

 وی تاکید کرد:جمهوری اسلامی با بهره گیری از گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه بین الملل،حرف برای گفتن دارد و این قدرت مقاومت  و مقابله در برابر آمریکا باعث شده که در صحنه بین الملل نقش مهمی را ایفا کند .

 معاون وزیر امور خارجه  در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه ایران  قدرت اول منطقه است افزود:در بحران عراق ،سوریه و لبنان ، نقش ایران به عنوان یک کشور تاثیرگذار قابل مشاهده است .

 

وی با اشاره به اینکه در  فصل هفتم قطعنامه  شورای امنیت بر تعلیق غنی سازی تاکید شده افزود:جمهوری اسلامی زیر بار این حرف زور نرفت و این قطعنامه بدون اینکه اجرا شود لغو گردید .

عراقچی خاطر نشان کرد:بدون اینکه یک روز غنی سازی تاسیسات هسته ایی ایران تعطیل شود قطعنامه ها برداشته شد و در ادامه ان تحریم های اقتصادی نیز لغو گردید .

برجام فرصتی برای  برطرف ساختن ضعف های اقتصادی است

وی با اشاره به اینکه برجام یک فضای جدید برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده که ضعف  های اقتصادی خود را جبران کند و ایران را از یک قدرت منطقه ایی به یک قدرت بین اللمللی تبدیل کند.

وی با اشاره به مطالعات  اخیر یک مرکز تحقیقاتی آمریکایی گفت:ایران در سال 2025 در صورت گام برداشتن صحیح در مسیر اقتصادی به عنوان یکی از ثروتمند ترین کشورهای جهان شناخته خواهد شد .

عراقچی بیان داشت:ایران می تواند با اتکا به توانایی هایش و  برداشته شدن موانع پیش رو درمسیر یک کشور اثرگذار در معادلات بین المللی گام  بردارد.

فرصت های برجام یکبار خود را نشان نمی دهد

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد :نباید از برجام توقع شکوفایی اقتصاد داشته باشیم که با امضای آن همه درهای اقتصادی به روی ایران باز می شود.

وی اضافه کرد:فرصت های برجام یکبار خود را نشان نمی دهد بلکه به مرور زمان و با برقراری روابط اقتصادی زمینه حضور شرکت ها و بانک های بزرگ را فراهم می سازد.

وی خاطر نشان کرد:شرکت های بزرگ اقتصادی برای فعالیت با ایران عجله ای ندارند و در این شرایط باید زمینه برقراری ارتباط با شرکت های کوچک و متوسط را فراهم کرد . 

عراقچی دوران پس از برجام را از خود برجام مهمتر و اثرگذار دانست و گفت:در دوران تحریم فضای تحریم از خود تحریم ها به اقتصاد ایران بیشتر لطمه وارد ساخت و در دوران بعد ازبرجام نیز باید شرایط را به نفع اقتصاد ایران رقم زد.

معاون وزیر امور خارجه  ایجاد فضای مثبت بعد از برجام را عامل ایجاد اطمینان برای رونق اقتصادی دانست و گفت:در داخل کشور این فضا را نباید تخریب کرد و برخی برجام را ازموضوع ملی به جناحی تبدیل کردند .

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:وزارت امور خارجه بازکننده راههاست و مردم و شرکت های اقتصادی باید از این فرصت برای توسعه فعالیت های بین المللی خود بهره گیرند .

چند توصیه به بخش خصوصی /منتظر تفاهم نامه و توافق نامه ها  نباشید

عراقچی در پایان سخنان خود چند توصیه به بخش خصوصی کرد و گفت:امضای تفاهم نامه همکاری و یادداشت بین المللی  گام نخست و تشریفاتی است ولی فعالان اقتصادی نباید  منتظر این تشریفات باشند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه رایزنان اقتصادی در مراکز نمایندگی جمهوری اسلامی در سایر کشورها  توانمندی چندانی ندارنند گفت:بخش خصوصی معطل رایزنان اقتصادی نباشند و فعالیت خود را دنبال کنند.

عراقچی خاطر نشان کرد:وزارت امور خارجه دیپلماسی اقتصادی را  در دستور کار سفارت خانه و مراکز نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشورها قرار داده است .

وی اضافه کرد:با اجرای برجام یک دوره جدیدی برای ایران در عرصه بین المللی  آغاز شده که نباید به گذشته آن نگاه کنیم بلکه باید آینده را مورد توجه قرار دهیم .

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به نقش مهم صنعت گردشگری  در رونق اقتصادی کشور گفت: مرکز نمایندگی وزارت امور خارجه در استانها بویژه  در فرودگاهها  ویزای 30 روزه برای 180 کشور جهان صادر می کند. 

اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم

 وی اقتصاد مقاومتی را ضرورت اقتصاد ایران دانست و گفت:اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست بلکه اقتصادی است که در برابر هر عامل بیرونی کشور را محافظت می کند و اجازه نمی دهد

 عراقچی یاداور شد:در اقتصاد مقاومتی نباید نوسانات قیمت نفت در اقتصاد کشور تزلزلی ایجاد کند .

وی با اشاره به اینکه صنعت نفت ایران باید بر اساس برنامه 5 ساله پنجم به تولید 5 میلیون بشکه نفت در روز برسد افزود:سرمایه گذاری در صنعت موضوع بسیار مهمی است که دولت  در حال تلاش برای بازیابی سهم  نفت ایران در  بازارهای جهانی است . 

در پایان این نشست رییس اتاق بازرگانی اصفهان به نمایندگی جامعه کار و تولید استان اصفهان از عباس عراقچی به پاس تلاش هایش در امضای برجام هسته ایی تقدیر کرد. 


آلبوم تصاویر عراقچی-11-94