تاریخ : دوشنبه 19 بهمن 1394
کد 613

اولین جلسه معاونت امور بانوان اتاق اصفهان با موضوع گمرک برگزارشد

معاون امور گمرکی استان اصفهان گفت: گمرک یک سازمان سیاست گذار نیست، بلکه سازمانی اجرایی و مجری سیاست هایی که برای آن تدوین شده است.

معاون امور گمرکی استان اصفهان گفت:  گمرک یک سازمان سیاست گذار نیست، بلکه سازمانی اجرایی و مجری سیاست هایی که برای آن تدوین شده است.

«مرتضی خودسیانی» در نخستین جلسه معاونت امور بانوان اتاق بازرگانی  با عنوان "گمرک" در اتاق بازرگانی اصفهان افزود:گمرک سازمانی است که بر ورود و خروج کالا در کشور نظارت دارد. علاوه بر نظارت بر صادرات و واردات در رویه های ترانزیت، ورود موقت، ورود موقت جهت پردازش و ومرجوعی کالا نیز فعالیت می کند.وی با اشاره به فعالیت چندسال گذشته گمرک تصریح کرد: با توجه به شرایط رکود اقتصادی که با آن مواجه هسیتم تلاش شد تا موانعی که در حوزه صادرات وجود دارد شناسایی و برطرف شود.خودسیانی در خصوص بسته حمایتی گمرک گفت: از این پس امکان پرداخت به صورت ضمانت نامه حتی برای کالاهای ورودی به خصوص تولیدی ها تا حداکثر 9ماه مقرر شده است.در حال حاضر بیش از 70درصد کل اظهارنامه ها وارد مسیر سبز و زرد می شود که هیچ ارزیابی بر روی آن وجود ندارد و در این قسمت به ترخیص کار اعتماد می کنیم.کالاهای تولیدی را هم به صورت رو باز مورد ارزیابی قرار می دهیم.خودسیانی ادامه داد: امکان خروج کالاها از همه گمرکات به خصوص بازارچه های مرزی در صورتی که از قبل موافقت نامه آن کالاها گرفته شده باشد، امکان پذیر است.معاون امور گمرکی استان اصفهان با بیان اینکه صادارت به سه شکل انجام می شود، که شامل عام از محل ورود موقت جهت پردازش و از محل پروانه قطعی است.خودسیانی با اشاره به کمبود نقدینگی برای واردات اظهار داشت: در بحث واردات برای تولید ها 40درصد کالاها را به صورت نسیه ای ترخیص می کنیم.وی با تاکید بر اینکه تعرفه درست را باید از گمرک تهیه کرد، اظهار داشت:در صورت داشتن اطلاع کامل از قوانین و مقررات گمرک هیچ خطری بازرگانان و تجار را تهدید نمی کند. حتی می توانیم حقوق ورودی را قبل از ورود کالا به کشور از گمرک بخواهیم.خودسیانی در خصوص آمار گمرک استان اصفهان گفت: در 10 ماه 850 میلیون دلار صادرات داشتیم که وزن آن 1 میلیون و149 هزار و 83 تن است، که از نظر وزنی 3 درصد نسبت به پارسال افزایش داشته است. 32 درصد محصولات سوخت های معدنی، 24درصدآهن و فولاد، 15درصد فرش ها و سایر کفپوشها بوده است.در صادرات به کشورها عراق با43درصد در رتبه اول و سپس افغانستان 25درصد و پاکستان  و ترکمنستان و امارات صادرات داشتیم. در واردات 240 میلیون دلار واردات داشتیم.خود سیانی با بیان اینکه در دنیا صادارت از مالیات بر ارزش افزوده معاف است، اظهار داشت: بیشترین تسهیلاتی که به صادرات تخصیص داده شده است معافیت و به خصوص  مالیات بر ارزش افزوده  است. وی با بیان اینکه از 15 دی ماه  سال جاری هیچ کس حق ندارد وکالت نامه با حق توزیع به غیر بزند چرا که تمام وکالت نامه ها تغییر کرده است. سه ماه اگر از ترخیص کالا بگذرد متروکه می شود تا 2 ماه هم قابل تمدید است. متروکه به این معنی است که گمرک به نیابت از صاحب کالا اظهارنامه می زند و حقوق ورودی و انبارداری آن کالا را اعلام می کند سپس به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ارسال کرده آنها کالاها را به فروش رسانده حقوق ورودی و انبارداری را به حساب خزانه می ریزند و دستمزد خودشان را برمی دارند مابقی می شود حاصل فروش که اگر صاحب کالا مراجعه کرد حقش ضایع نشود.وی در پاسخ به پرسش خانمها در خصوص صادرات آرد گفت: آرد از کالاهای ممنوعه است مگر اینکه از محل ورود موقت گندم باشد.خودسیانی برای آشنایی بازرگان و تجار اتاق پیشنهاد کرد تا اتاق بازرگانی اصفهان قوانین و مقررات گمرگی سایر کشورها را بر روی سایت اتاق قرار دهد. 


آلبوم تصاویر گمرگ بانوان-11-94