تاریخ : سه شنبه 13 دي 1401
کد 6104

در نشست بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

امضای پیمان پولی میان بانک‌های مرکزی ایران و روسیه در آینده نزدیک

نشست بررسی مبادلات تجاری ایران و روسیه به تشریح راه‌های توسعه مبادله تجاری فعالان اقتصادی استان با این کشور اختصاص داشت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، زهرا زمانی، مدیر پژوهش و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان برگزاری این جلسه را در راستای احصای راهکارهای اجرایی و دستاوردهای عملیاتی از سفرهای اخیر تیم‌های تجاری ایران و روسیه به دو کشور و توسعه مبادلات تجاری با روسیه دانست.
وی با اشاره به ظرفیت‌های  ایجاد شده برای توسعه صادرات به این کشور پهناور پس از جنگ اوکراین تصریح کرد: تحریم‌های روسیه فرصت مغتنمی برای فعالان اقتصادی استان برای توسعه تجارت با این کشور فراهم کرده است که پارلمان بخش خصوصی اصفهان با همکاری مدیریت اجرایی استان اقدامات ویژه‌ای برای تسهیل تجارت با این کشور را در حال اجرا دارند.
مدیر پژوهش و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان نقل و انتقالات مالی را یکی از مهم‌ترین چالش‌های تجارت دو کشور دانست و با اشاره به ظرفیت‌های بانک مرکزی ایران و «میر بیزینس بانک» برای تسهیل مبادلات مالی تجار افزود: امیدوارم چنین نشست‌هایی به پرسش‌های گوناگونی که تجار و فعالان اقتصادی کشورمان پیرامون مبادلات پولی و بانکی میان ایران و روسیه دارند پاسخ دهد.
نرخ نهایی ارز، مهم‌ترین چالش فعالان اقتصادی در تجارت با روسیه
کیهان عباسیان، مدیر بازاریابی و روابط بین‌الملل اتاق بازرگانی نیز چالش‌‌های لجستیکی، بانکی و گمرکی را مهم‌ترین موانع گسترش مراودات تجاری میان ایران و روسیه دانست و بیان کرد: عمده مشکلات به نرخ نهایی ارز برمی‌گردد که موجب نارضایتی تجار ایرانی می‌شود؛ بنابراین لازم است راهکارها و پیشنهادات جدیدی برای بهبود این شرایط از سوی مسئولان امر به تجار کشورمان ارائه شود.
وی افزود: انتظار تجاری که با کشورهای اوراسیا و کشورهای حوزه CIS کار می‌کنند این است که میر بیزینس بانک به عنوان یک مرجع برای تبادلات ارزی میان تجار ایرانی و کشورهای CIS راهگشا باشد.
محمدرضا خطائی، مدیر امور بین‌الملل بانک مرکزی ایران و دبیر اجرایی کارگروه ایران و روسیه نیز با بیان اینکه تحریم همه‌جانبه روسیه از سوی غرب فرصت طلایی برای تجار ایرانی به وجود آورده است، اظهار داشت: فعالان اقتصادی استان اصفهان می‌توانند نقش پررنگی در این فضا ایفا کنند و طرف روسی نیز تمایل فراوانی به گسترش روابط تجاری با ایران دارد، اما خلأ حضور مشاوران بانکی در مذاکرات تجار دو کشور به چشم می‌خورد.
وی با اشاره به تحریم بانک‌های بزرگ روسیه ادامه داد: این اتفاق منجر به تمایل این کشور به همکاری با بانک‌های ایرانی به‌خصوص بانک ملی شده و هر بانکی بخواهد به توسعه مراودات با روسیه اقدام کند، از طریق میر بیزینس بانک از این امر استقبال و فرآیندها را تسهیل می‌کنیم. هم‌اکنون بخشی از دغدغه تجار ایرانی در حوزه تجارت با روسیه به موضوع نرخ ارز برمی‌گردد و به نظر می‌رسد هم‌اکنون شرایط برای جایگزینی روبل روسیه به‌جای دلار و یورو در کشورمان فراهم است.
خطائی با بیان اینکه تجار ایرانی می‌توانند میر بیزینس بانک را به‌عنوان بانک واسط‌ برای تسهیل مراودات به طرف‌های روسی معرفی کنند، روش‌های بانک‌های مرتبط برای برگشت ارز حاصل از صادرات به روسیه را تشریح کرد.
دبیر اجرایی کارگروه ایران و روسیه از امضای پیمان پولی میان بانک‌های مرکزی دو کشور در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: با راه‌‌اندازی این مکانیزم‌‌ها، ابزارهای تجار کشورمان برای تجارت با روسیه نیز گسترش خواهد یافت.
همچنین روح‌الله میرزاامیری، مدیر امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه رویکرد مثبت روسیه برای گسترش مراودات تجاری با کشورمان در سفر اخیر هیئت بلندپایه تجاری استان به این کشور کاملاً مشهود بود، گفت: این تغییر رویکرد در حوزه ارتباطات و زبان فارسی نیز به چشم می‌خورد؛ بنابراین بهتر است بانک‌های روسی نیز فرم‌های راهنمای گشایش حساب و دستورالعمل‌های مرتبط با تجارت با این کشور را برای بهره‌برداری تجار کشورمان به زبان فارسی نیز ترجمه کرده و در دسترس قرار دهند.
رضا عباسی، مسئول امور ارزی میر بیزینس بانک نیز با بیان اینکه این بانک اعتبارت اسنادی را از تمام بانک‌های ایرانی می‌پذیرد، اظهار داشت: تمام خدمات اعتبارات اسنادی از سوی میر بیزینس بانک به تجار کشورمان ارائه می‌شود و این بانک برای صادرکنندگان ایرانی گشایش LC نیز انجام می‌دهد و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. همچنین علی‌رغم تمام تحریم‌ها علیه سیستم بانکی کشورمان ارتباط میر بیزینس بانک هیچ‌گاه با بانک‌های روسی قطع نشد و بزرگ‌ترین بانک‌های روسی به همکاری با طرف ایرانی تمایل دارند.
در ادامه محمدرضا امیرخانی، عضو هیئت‌مدیره شرکت صرافی ملی ایران تصریح کرد: برای خرید ارز حاصل از صادرات ملزم به رعایت بخشنامه‌های بانک مرکزی هستیم. همچنین صادرکنندگان هر نوع ارزی وارد کنند، رفع تعهد آنها در سامانه رفع تعهدات ارزی بانک مرکزی به یورو انجام می‌شود.
محسن محمدباقری، مشاور ارزی اتاق بازرگانی اصفهان نیز بیان کرد: درباره مسائل مالی و تبادلات ارزی میان تجار ایرانی و روسی ابهاماتی وجود داشت و فعالان اقتصادی از بانک ملی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک جهان اسلام انتظار دارند ضمن تسهیل مبادلات ارزی، راهکارهایی برای سهولت تبادلات تجاری میان دو کشور بیاندیشد.
در ادامه این جلسه فعالان اقتصادی به طرح پرسش‌های خود در حوزه مبادلات پولی و ارزی میان ایران و روسیه پرداختند.
آلبوم تصاویر نشست بررسی مبادلات تجاری با کشور روسیه