تاریخ : شنبه 8 آذر 1393
کد 61

همایش یک روزه معرفی فرصت های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری استان اصفهان با معرفی 50 پروژه گردشگری در سالن همایش های بین المللی اتاق اصفهان برگزار شد.

گام موثر اصفهان در توسعه گردشگری / همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری استان اصفهان برگزار شد

کسائیان :گردشگری یکی از راههای برون رفت از رکود اقتصادی است

«خسرو کسائیان» رییس اتاق اصفهان در این همایش با اشاره به اینکه امروز بسیاری از کشورها در رکود اقتصادی به سر می برند، اظهار داشت: صنعت گردشگری یکی از مهممترین راه های خروج از این بحران است .

وی با بیان اینکه هر ساله میلیون ها نفر سفر می کنند و میلیارد ها دلار بیشتر از سال ها گذشته هزینه می کنند،گفت: باید دید آیا با ارتقا گردشگری می توان اقتصاد ایران را از رکود بیرون برد که جواب این سوال مثبت است .

رییس اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری برترین راه برای رونق اقتصادی کشور است، تصریح کرد: هنوز نتوانسته ایم زیرساخت های لازم برای این صنعت در کشور و استان اصفهان را فراهم کنیم .

وی بیان داشت: با توسعه صنعت و در مخاطره قرار گرفتن محیط زیست از جنبه های مختلف آبی  و خاکی  به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده تا برای توسعه اقتصادی استان راهکارهای دیگری را دنبال کنیم .

رییس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: مطالعات کارشناسی دولت در بخش خصوصی نشان می دهد استفاده و توسعه گردشگری یک ضرورت است و بر این اساس کمیسیون گردشگری در اتاق بازرگانی اصفهان فعال شده است .

وی تصریح کرد: با مطالعات وسیع، ۵۱طرح در اصفهان استان به عنوان فرصت های گردشگری این منطقه ارایه و در کتابی به چاپ شده است .

کسائیان با طرح این سوال که گردشگرانی که به اصفهان می آیند آیا از تاریخ این شهر اطلاعی دارند یا خیر، اظهار داشت: گردشگران خارجی پس از بازگشت و مشاهده بناهای تاریخی چیزی از فرهنگ ایران را با خود همراه نمی برند و ما باید به گونه ای اطلاع رسانی کنیم که فرهنگ و تاریخ پرافتخار خود را با مدرک به آنها نشان دهیم .

وی گفت: بر این اساس اتاق اصفهان تصمیم گرفت برای رفع این نقیصه کتاب تاریخ حِرف، صنایع و تجارت اصفهان را در شش جلد به رشته تحریر دربیاورد تا در آینده با ترجمه این کتاب به زبان های دیگر، گردشگران خارجی سابقه پرتمدن اصفهان را بشناسند.

استاندار اصفهان: فرش قرمز برای سرمایه گذاران بخش گردشگری پهن شده است

«رسول زرگرپور» استاندار اصفهان در این همایش گفت: فرش قرمز برای سرمایه گذاران و استفاده از مزیت های این استان در بخش گردشگری پهن شده است .

وی افزود: توسعه بخش گردشگری درتمام برنامه ریزی ها در نهادهای دولتی، خصوصی و مردمی مانند شهرداری در استان مورد توجه جدی است .

وی اضافه کرد: روند رو به رشد گردشگری در دنیا و شناخته شدن به عنوان یکی از صنایع موفق در چند سال اخیر، به عنوان چشم اندازی روشن برای افزایش تولید ناخالص ملی و اشتغالزایی پایدار در جهان مطرح است .

استاندار اصفهان اظهار کرد: از همین رو  بر اساس سند چشم انداز 20 ساله گردشگری، باید 20 میلیون گردشگر خارجی را جذب کنیم و این هدف گذاری بر اساس داشته های بخش گردشگری ایران و استان اصفهان به هیچ وجه دور از دسترس نیست .

وی ادامه داد: باید با ایجاد زیرساخت های مناسب و منطبق با استاندارد های جهانی این رقم را محقق و افزایش دهیم و از این طریق آرزوی دیرینه مردم ایران و دولت ها را در راستای عدم یا کاهش وابستگی به نفت در اداره کشور محقق کنیم .

استاندار اصفهان گفت: باید از مزیت های ملی و استان اصفهان مانند اقلیم متفاوت، آثار و ابنیه تاریخی ثبت شده ملی و جهانی، امنیت بی نظیر کشور در منطقه و ارزان بودن هزینه ها برای گردشگران خارجی استفاده کنیم .

زرگرپور افزود: برای تحقق این مهم، در دولت یازدهم با حفظ عزت و کرامت ملت ایران اسلامی در راستای اعتدال بخشی و خنثی کردن تبلیغات سو که حداقل در سه دهه گذشته بر علیه کشورمان شده، گام های موثر برداشته شده است .

وی ادامه داد: در 14 ماه گذشته حدود 100 هیات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی از 85 کشور به اصفهان سفر کرده اند .

استاندار اصفهان گفت: در سال 2013 بیش از 1.2 میلیارد نفر گردشگر در جهان ثبت شده که سهم ایران از این رقم نزدیک به 0.5 درصد است و سالانه بین 49 تا 52 میلیون نفر به آمار گردشگران جهان اضافه می شود و باید با برنامه ریزی و تدوین برنامه جامع گردشگری سهم خود را ارتقا دهیم .

زرگرپور از جمله مزیت های مهم استان اصفهان برای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری را دارا بودن بیش از 20 هزار جاذبه گردشگری طبیعی و تاریخی، قابلیت های توسعه گردشگری سلامت مانند آب گرم ورتون، مرکز باروری و ناباروری اصفهان، بالاتر بودن سطح کیفیت تاسیسات گردشگری موجود استان نسبت به سطح عمومی کشور، وجود افزون بر 196 نوع صنایع دستی، برخورداری از 98 منطقه نمونه گردشگری مصوب و رودخانه زاینده رود به عنوان یکی از پنج محور گردشگری بین المللی کشور بیان کرد .

 مهمان پذیر بودن اصفهانی ها از مهمترین فرصت های گردشگری برای سرمایه گذاران است

 «مسعود گلشیرازی»رییس کمیسیون گردشگری اتاق اصفهان  با اشاره به اینکه اتاق محل گفتمان تجارت و سرمایه گذاری و همچنین معرفی فرصت ها و تبیین چالش ها برای اعتلای اقتصاد کشور است، اظهار داشت: طی چند دهه گذشته اتاق بازرگانی به این نتیجه رسیده است که برای تحقق سند چشم انداز درباره استفاده از فرصت های گردشگری نیازمند کرسی مشخص برای تبیین فرصت های این حوزه است .

وی افزود: بر این اساس این کمیسیون در چهار کمیته طرح و برنامه، توسعه سرمایه گذاری، روابط بین الملل و فرهنگ و آموزش با عضویت فعالان بخش خصوصی و فعالان گردشگری از بخش عمومی و دولتی فعالیت خود را آغاز کرد .

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه علاوه بر مسوولان استانی و کشوری ۲۷۰نفر سرمایه گذار داخلی و خارجی در این همایش حضور دارند، افزود: در این گردهمایی چشم اندازهای سرمایه گذاری و فرصت های آن برای سرمایه گذاران مشخص می شود .

وی با اشاره به اینکه اصفهان به عنوان دروازه گردشگری ایران می تواند ایفای نقش کند، تصریح کرد: البته هنوز در فراهم کردن زیرساخت های لازم در این زمینه هنوز وضعیت مطلوبی نداریم که این امر را می توان با نقش آفرینی سرمایه گذاران و همت مسوولان رفع کرد .

گلشیرازی با اشاره به مزیت های سرمایه گذاری در اصفهان، گفت: اقلیم چهار فصل و آشنا بودن مردم اصفهان به سرمایه و سرمایه پذیری از جلبه این مزیت هاست، همچنین مهمان پذیر بودن اصفهانی ها از مهمترین فرصت های گردشگری برای سرمایه گذاران است .

وی با تاکید بر اینکه پیام دولتمردان به تجار بخش گردشگری این است که فرش قرمز برای سرمایه گذاری و حمایت از آن پهن شده است، یادآور شد: به همت سازمان میراث فرهنگی و دولت لایحه بهبود حمایت از تولید ارایه شده و ماده ۱۳۲مالیات های مستقیم تغییر بنیادی داشت .

رییس کمیسیون گردشگری اتاق اصفهان خاطر نشان کرد:در این راستا سرمایه گذاری در حوزه گردشگری در مناطق محروم ۱۰سال و در مناطق برخوردار ۵سال مشمول معافیت مالیاتی است که شهرداری و شورای شهر اصفهان نیز در این زمینه پیش قدم بوده و عوارض هتل سازی را به مدت سه سال مشمول معافیت قرار داده است .

وی همچنین در خصوص برخی طرح های مورد نظر برای گردشگری اصفهان، گفت: پروژه سیتی سنتر، هزار چشمه، طرح یادمان، سالن اجلاس و پروژه کاروانسرای مادرشاه از این جمله طرح ها می باشند.

اصفهان کانون اصلی گرشگری فرهنگی در مقیاس جهانی می شود

«مرتضی رحمانی موحد» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این همایش گفت:در سند توسعه استان اصفهان و مجموعه اسناد بخش و فرابخشی مبنای هدف گذاری اصفهان، تبدیل به کانون اصلی و برتر گردشگری فرهنگی در مقیاس جهانی، رتبه اول آسیا از نظر ثبت آثار جهانی ،ملی در یونسکو و بزرگترین مرکز تولید و صادرات صنایع دستی تا پایان برنامه پنجم شود .

وی از آغازمطالعات این سازمان در باره حساب های اقماری گردشگری خبرداد و افزود: سرمایه گذاران استان اصفهان می توانند در آینده نزدیک سرمایه گذاری خود را با مطالعات لازم انجام دهند .

وی تاکید کرد :چاره جویی ملی برای افزایش ارز آوری از طریق ارایه خدمات گردشگری است .

وی افزود:توریسم درمانی هم اکنون به یکی از جذابیت های بی بدیل سرمایه گذاری در صنعت گردشگری بدل شده است .

وی افزود: امروزه همه کارشناسان حوزه پزشکی و گردشگری ورود سرمایه گذاران به این حیطه را مثبت ارزیابی می کنند .

وی افزود: هم اکنون از هشت پروژه ملی معرفی شده استان اصفهان به بانک ها برای دریافت تسهیلات بانکی ، حداقل یکی از آنها اختصاص به گردشگری سلامت و آب گرم دارد .

وی گفت: 44 پروژه نیز هر کدام با اعتبارات کمتر از 20 میلیارد ریال هم اکنون در مرحله دریافت تسهیلات بانکی است .

وی اظهار کرد: در سال 2013 گردشگران بین المللی از مرز یک میلیارد و یکصد میلیون نفر در جهان گذشتند و بیش از یک هزار و صد و پنجاه و نه میلیارد دلار هزینه کردند .

رحمانی موحد با بیان اینکه کشور ما نیز در سال 2013 حدود چهار میلیون و 700 هزار نفر گردشگر خارجی جذب کرد، افزود: در شش ماه نخست امسال بیش از 110 هزار نفر وارد اصفهان شدند .

وی با بیان اینکه اقتصاد گردشگری به درون زایی توسعه کمک می کند، افزود: سیاست سازمان میراث فرهنگی بر این است که سهم اقتصاد گردشگری را در اقتصاد ملی مورد مطالعه قرار دهد تا حجم واقعی آن را در تولید ناخالص ملی مشخص سازد .

وی ادامه داد: محدود شدن سرانه هزینه کرد گردشگران خارجی به دلایل مختلفی مانند تحریم های بانکی و مسدود بودن کارت های اعتباری بین المللی قدرت خرید گردشگران خارجی و درآمد ارزی ما را کاهش می دهد .

وی با تاکید بر اینکه توزیع سفر در کشور نیازمند توزیع سرمایه و سرمایه گذاری است ، افزود: باید ازانباشت سرمایه وسرمایه گذاری گردشگری در شهرهای کلان پیشگیری کنیم.

 رسالت اصلی گردشگری ایران باید  نشان دادن فرهنگ غنی پذیرایی از مهمان  باشد

«صالح آقامیری»مشاور بین المللی گردشگری ،با بیان اینکه گردشگری سه بازیکن اصلی دارد، اظهار داشت: دولت برای هماهنگی در قانون‌گذاری، حمایت خدماتی و اعطای وام در صنعت گردشگری نقش اساسی دارد و نباید بیش از وظایفش از آن انتظار داشت.

 وی بخش خصوصی را رکن دوم حوزه گردشگری دانست و ادامه داد: نقش سوم در حوزه گردشگری بر عهده بازار است .

مشاور کشور  عمان در حوزه گردشگری با تاکید بر اینکه خصلت مهمان نوازی از ایران به سایر نقاط دنیا راه یافته است، تصریح کرد: ما می خواهیم از کشورهای موفق جهان همچون دوبی در زمینه گردشگری تقلید کنیم در حالی که رسالت اصلی ما نشان دادن فرهنگ غنی پذیرایی از مهمان به جهان است .

وی با اشاره به اینکه به گفته شاعر انگلیسی اصفهان نصف جهان است، ادامه داد: بخش خصوصی باید نصف دیگر آن فرهنگ غنی ایرانی را به جهان نشان دهد .

آقامیری با تاکید بر اینکه در تمام دنیا به سرویس دهی هتل اهمیت می دهند و این موضوع در ذات فرهنگ ما از گذشته های دور وجود داشته است اما اکنون از آن غافل هستیم، تصریح کرد: فرق غرب با ایران این است که آنها سیستم گردشگری دارند اما ما روی فرد متمرکز می شویم .

وی با اشاره به نوع برخورد با مهمانان خارجی مطابق فرهنگ مهمان نوازی ایرانی، گفت: باید به گونه ای عمل کنیم تا گردشگران بخش هایی از فرهنگ ایرانی را که نمی توانند در اینترنت و کتاب جستجو کنند به شکل عملی ببینند .

مشاور کشور  عمان در حوزه گردشگری با بیان اینکه اکنون کشورهایی همچون سوریه، تونس و الجزیره وضعیت خوبی ندارند و لهستان به عنوان هدف گردشگری به جای اینها انتخاب شده است، اظهار داشت: از طریق تبلیغات کشور لهستان ۳۸۰میلیون گردشگر، هند ۳۵میلیون گردشگر و چین ۶۵میلیون کردشگر را جذب کرده و ایران نیز از با تیلیغ مناسب می تواند گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب کند .

وی با تاکید بر اینکه باید ذهن دنیا را با تبلیغ و ارایه فرهنگ غنی خود از اشتباهات ذهنی درباره کشورمان پاک کنیم، تصریح کرد: در این راه می توانیم از ابزارهای نوین ارتباطی مانند فیس بوک و توئیتر برای نشان دادن این فرهنگ و تاریخ استفاده و روح خلاقیت و مهمان نوازی ایران را به دنیا نشان دهیم.

اصفهان دروازه گردشگری ایران است

«محمدرضا رجالی»رییس کمیسیون نام و نشان تجاری اتاق اصفهان در این همایش  گفت:برند شهری می تواند به توسعه گردشگری شهر کمک کند و در این راستا شورای عالی برند اصفهان به هت اتاق بازرگانی و با همکاری استانداری و شهرداری اصفهان تشکیل شده است.

وی جذب سرمایه گذار جهت سرمایه گذاری در صنعت گردشگری استان اصفهان را مهمترین هدف این همایش برشمرد و گفت:توسعه صنعت گردشگری وضعیت همه بخش های جامعه بویژه کم درامدها را بهبود می بخشد .

رجالی با اشاره به تجربه کشور مالزی در ذب سالانه 24 میلیون گردشگر گفت:این کشور با ایجاد زیرساختهای گردشگری و آموزش خدمات مرتبط با گردشگری سبب رونق اقتصادی در این بخش شد.    

وی اصفهان را دروازه گردشگری ایران برشمرد و گفت:تجربه موفق سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان اصفهان و تعمیم آن به کل کشور می تواند آینده روشن برای اقتصاد کشور فراهم سازد.

 

فولادگر :نقش گردشگری در برنامه ششم توسعه پررنگ شود

«حمیدرضا فولادگر»نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حمایت همه جانبه از صنعت گردشگری، اظهار کرد: در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید نقش صنعت گردشگری را در تدوین برنامه ششم توسعه پررنگ کرد .

وی اظهار داشت:مجلس شورای اسلامی در این زمینه درصدد تصویب قوانین حمایتی جدید و تصحیح قوانین مالیاتی است

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به لزوم توسعه فرودگاه‌های کشور گفت: وضعیت فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به هیچ وجه در شان شهر اصفهان نیست .

وی یادآور شد: ویترین هر کشور فرودگاه آن کشور است و هر تصویر و برخورد نامناسب در دقایق اولیه ورود گردشگر به یک کشور در ذهن گردشگری باقی می‌ماند .

وی افزود: جذب گردشگر و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز آن لازم و ملزوم یکدیگر هستند و باید به موازات هم پیشرفت کنند .

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند رو به رشد ورود گردشگران به کشور، تصریح کرد: تعدادی از خطوط هواپیمایی خارجی پیشنهاد داده‌اند که در فرودگاه‌های ایران به فعالیت مشغول شوند اما محدودیت فیزیکی مانع این اقدام می‌شود .

وی بیان کرد: گردشگری علاوه بر بسط فرهنگ ایرانی اسلامی به کاهش وابستگی بودجه به نفت و اقتصاد ملی کمک می‌کند .

فولادگر درباره سیاست‌های تشویقی و حمایتی و زیرساخت‌های حوزه گردشگری، عنوان داشت: اگر این سیاست‌ها قانون دارد باید اجرایی شده و اگر موانعی در حوزه اجرا وجود دارد باید رفع شود .

قایم مقام صندوق توسعه ملی: وام 16 درصدی برای بخش گردشگری اختصاص می یابد

«محمد قاسم حسینی» قایم مقام صندوق توسعه ملی گفتدر این همایش گفت: این صندوق وام های 16 درصدی برای بخش گردشگری در نظر گرفته که 10 درصد آن مربوط به این صندوق است و مابقی آن از سوی بانک ها تامین می شود .

وی افزود: بخش گردشگری مانند پتروشیمی سود دهی بالایی ندارد، با این حال برای حدود پنج طرح هتل سازی تامین مالی شده تا ظرف سه سال آینده هتل های در سطح بین المللی داشته باشیم .

وی تصریح کرد:بر اساس ماده 48 قانون برنامه پنجم توسعه کشور، صندوق توسعه ملی با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده های نفتی به ثروتهای ماندگار، مولد و سرمایه های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده های نفتی تشکیل شده است .

وی افزود: هجمه های فراوان به صندوق توسعه ملی می شود و برخی اظهار می کنند این صندوق کمک و تسهیلاتی ارایه نمی دهد .

قایم مقام صندوق توسعه ملی گفت: ارایه تسهیلات کار بانک است و صندوق های توسعه ملی در ایران و کشورهای دیگر ساز و کار بانکی ندارند .

وی با بیان اینکه بنابر تکلیفی که به اقتضای شرایط اقتصادی کشور بر عهده این صندوق گذاشته شده است، در حال حاضر تسهیلات ارزی و ریالی ارایه می شود، اضافه کرد: پروژه های نفتی کشور که سوددهی بالا دارد توسط کشور چین تامین مالی نشد و اگر صندوق توسعه ملی نبود مشخص نبود چه نهادی باید در این باره کمک کند .

قایم مقام صندوق توسعه ملی اظهار کرد: تاکنون بیش از 9 هزار میلیارد تومان وام ریالی به درخواست کنندگان اعطا، و پروژه های بیش از یک میلیارد دلاری نیز تامین مالی شده است .

وی با تاکید بر اینکه فعالیت این صندوق بر اساس اساسنامه، ارزی است، گفت: هیچ طرح ارزی با هر مبلغی به دلیل کمبود منابع مالی رد نخواهد شد .

وی اظهار کرد: طبق پیش بینی ما 11 میلیارد دلار در سال جاری به صندوق وارد می شود که قرار شده 20 درصد آن به بخش صنعت که شامل گردشگری نیز است و بخش کشاورزی، اعطا شود .

برای جذب سرمایه گذار خارجی باید به الزامات بین المللی تن داد

«ابوالفضل کوده ای» مدیرکل سرمایه گذاری خارجی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در این همایش گفت: برای حمایت از سرمایه گذاری خارجی در طرح های گردشگری، فرهنگ سازی در این زمینه ضروری است .

کوده ای با بیان اینکه برای تامین مالی پروژه‌ها باید روش‌های تامین منابع مالی را شناسایی کرد، اظهار داشت: یکی از این منابع، نگاه به درون و منابع مالی در دسترس کشور است

وی افزود: از جمله منابع مالی در دسترس مشارکت بخش خصوصی، بانک‌ها، اوراق مشارکت است، اما آیا این منابع مالی می‌تواند کفاف کمبودها را دهند .

مدیر کل سرمایه گذاری وزارت اقتصاد و امور دارایی با تاکید بر اینکه قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی پوشش دهنده ریسک های ناشی از سرمایه گذاری است، تصریح کرد: به استناد این قانون تضمین می‌شود که اشخاص و سرمایه گذاران خارجی بتوانند، اصل سرمایه و سود حاصل از سرمایه گذاری را از کشور خارج کنند .

وی بیان داشت: حجم وسیعی از سرمایه گذاری خارجی در دنیا در حوزه گردشگری انجام می‌شود و به جرات می توان عنوان کرد بزرگترین کشورهای سرمایه‌فرست، بزرگترین کشورهای سرمایه پذیر هستند .

کوده ای یادآور شد: کشورها سعی می کنند با ایجاد دفاتر تشویق و جذب سرمایه گذاری در کشورهای سرمایه فرست به صورت هدفمند برای جذب سرمایه پیش روند .

وی با اشاره به سابقه ۵۰ساله کشور برای تشویق و حمایت از سرمایه خارجی، افزود: سازمان سرمایه گذاری با تجربه چند دهه در خصوص سرمایه گذاری، قانون، نهادهای شکل گرفته و همچنین هدف گذاری‌های کمی، زمینه ساز توجه به سرمایه‌گذاری خارجی است.

مدیر کل سرمایه گذاری وزارت اقتصاد و امور دارایی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران داخلی و نهادهای دولتی، نیازمند تنظیم یک طرح راهبردی سرمایه گذاری ویژه هر استان و ویژه هر طرح هستند، گفت: برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیازمند مهندسی طرح‌ها هستیم و براین اساس سرمایه گذاران خارجی به تمام جنبه‌های فنی و اقتصادی توجه می‌کنند و در مذاکرات باید به گونه ای عمل کرد که متحمل زیان نشویم .

وی با بیان اینکه رتبه کسب و کار در کشور نشانه ای  برای سرمایه گذاران خارجی است که برای سرمایه گذاری به کشور بیایند یا خیر، تصریح کرد: نقش تامین کنندگان، بانک‌ها، صندوق‌های توسعه‌ای باید در سرمایه گذاری‌های خارجی مشخص باشد .

کوده ای با تاکید بر اینکه برای حمایت از سرمایه گذاری خارجی در طرح های گردشگری، فرهنگ سازی در این زمینه ضروری است، افزود: سرمایه گذار خارجی به تمام حوزه های مالی، اقتصادی و فنی توجه دارد و برای مذاکره با آنها آگاهی به مدل های مختلف تامین منابع خارجی نیاز است .

وی تاکید کرد: برای جذب سرمایه گذار خارجی باید به الزامات بین المللی تن داد

این همایش به همت اتاق بازرگانی اصفهان و با همکاری استانداری ،شهرداری ،سازمان میراث  فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری و مركز خدمات سرمايه گذاري استان اصفهان  برگزار شد.تمام ح ق 110

آلبوم تصاویر همایش و گردشگری